.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دفاع مقدس، گنجینه عظیم عزم ملی و مدیریت جهادی!
صادقعلی رنجبر
دفاع مقدس، گنجینه عظیم عزم ملی و مدیریت جهادی!

ضمن تبریک هفته بزرگداشت دفاع مقدس و یادآوری ضرورت انکارناپذیر تجلیل همه جانبه از حماسه ها و حماسه آفرینان جنگی که به مدت 8 سال از سوی رژیم بعثی عراق بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده بود، به انگیزه استفاده بهینه و بیشینه از گنجینه تکرارنشدنی دفاع مقدس در متن مسائل مستحدثه، به شکار دو گزینه مهم و مرتبط با نامگذاری سال 1393 توسط مقام معظم رهبری، از گزینه های متعددی که در موزه دفاع مقدس قابل رؤیت است، پرداخته و امیدوارم با بهره گیری از این تجارب عظیم، به حل برخی از مشکلات امروز جامعه دست یازیم.

دفاع مقدس، در ردیف معدود پدیده های جامعه ماست که حضور، مشارکت و نقش آفرینی همه اقشار جامعه در آن، فاقد فیلترگذاری های مرسوم در عرصه های متنوع جامعه ماست و به عبارتی، اراده فردی و صلاحیت نسبی برای چنین مشارکتی کافی بود تا چرخه پروژه حیاتی استعدادیابی از نزدیکترین تا درورترین نقاط کشورمان همچنان به کام ملت بزرگ ایران بچرخد!

تقسیم بندی های فلج کننده و تفکیک های سلیقه ای که ارتباطی با مرزبندی های عقیدتی و ارزشی نداشته و ندارند، از جمله معیارهای شهری، روستایی، پایتختی، شهرستانی، جناحی، حزبی و دهها گزینه غربال کننده ای که عمدتاً در جنگ قدرت متجلی می شوند، در دفاع مقدس، جایگاهی نداشتند و به عبارتی می توان گفت که دفاع مقدس، بارزترین میدان بروز و شکل گیری عزم ملی برای نمایش حداکثری استعدادهای ناب جامعه و بکارگیری همه نیروهای داخلی در مهمترین مأموریت ها و اساسی ترین مشارکت هاست.

دفاع مقدس، آوردگاهی است که در آن نوجوان سیزده ساله ای بنام شهید محمدحسین فهمیده هم می تواند به جایگاهی برسد که بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر کبیر انقلاب اسلامی از او به عنوان رهبر جامعه یاد کنند، فرصتی که یک تازه جوان نوزده ساله می تواند فرمانده لشکر شود، جوان دیگری می تواند طراح و تئوریسن بزرگترین عملیات های نظامی محسوب شده و پیرترین فرماندهان ستاددیده ارتش را نیز انگشت به دهان کرده و ژنرال های بنام غرب و عرب را به زانو درآورد!

دفاع مقدس، دانشگاهی است که مبتنی بر خلاقیت های فردی و گروهی طراحی و اداره شده و مواهب آن نه تنها در عرصه نظامی، بلکه در عرصه های مهم علم و فنآوری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره نیز به ملت ایران هدیه شده و مقدمه رسیدن ایران اسلامی به استقلال همه جانبه از همین دانشگاه آغاز شده است!

کدام عقل سلیمی می تواند نقش تاریخی و انکارناپذیر دفاع مقدس را در شکل گیری جامعه نوین ایرانی-اسلامی و بروز این همه استعدادهای علمی و عملی و نیز اقتدار ملی ناشی از از این شکوفایی ها انکار کرده و به ارتباط ریشه ای آرایش های واکنشی و انفعالی نظام سلطه در برابر ایران عزیز توجه نشان ندهد؟!

اگر در باره عزم ملی و دامنه گسترده آن با این همه مصادیق و مفاهیم بارز، به همین مقدار اکتفاء کنیم، به مقوله دوم می رسیم که قطع یقین یکی از مشهودترین جلوه های دفاع مقدس بوده و اساسی ترین شرط موفقیت ما در دفاع مقدس در کنار سایر شروط بوده و آن تجلی بارز مدیریت جهادی در فرماندهی دفاع مقدس در یکایک عملیات ها و نیز مقدمات و مؤخرات آن است.

مدیریت جهادی که در ذات و ماهیت خود دارای مشخصه ها و مؤلفه های استثنایی و تکرارناپذیری مانند عقیده مندی دینی، تکلیف گرایی، شجاعت پیشگی، جرأت ورزی، تصمیم سازی، قاطعیت داشتن، تلاش مضاعف، سختی پذیری، ریسک پذیری، انعطاف پذیری، سازش ناپذیری، دشمن شناسی، ولایت مداری، ایران دوستی، اسلام خواهی، مردم گرایی، محرومیت زدایی، طهارت جویی، برائت ورزی، مرزبندی های اصولی و منطقی، خود کفایی، خوداتکایی، خودباوری، خودسازی، انقلابی گری، وابستگی گریزی، میان بر زدن، تشریفات زدایی، تفویض های گسترده اختیارات مدیریتی از سطوح مدیران عالی به سطوح مدیران میانی و دانی، وقت گذاری، بی قراری، خدمت گرایی، منفعت گریزی فردی، دگرخواهی، نوعدوستی، انسانیت ورزی، ایثار و فداکاری، پیمان و وفاداری، ایمان و کمال جویی، رشد خواهی و عالی گرایی، معرفت جویی و مرام داشتن، ابداع و خلاقیت ورزی، نوآوری و دهها ویژگی برجسته دیگر می باشد، کلید گشایش و رمز موفقیت نظام و جامعه ایرانی-اسلامی در مقابله با جبهه گسترده دشمنان بظاهر ابرقدرت و قوی شوکتی است که با ماهیتی استکباری و صهیونیستی، در قالب نظام پوشالی سلطه جهانی، بنا را بر براندازی ما گذاشته و با لطائف الحیل رسانه ای و اقتصادی و نیز ائتلاف های متعدد نظامی، بطور آشتی ناپذیری به نابودی تنها حکومت واقعی اسلامی در جهان امروز می اندیشند.

ما باید بدانیم که همه این تیترهای درشت و درستی که فوقاً به آنها اشاره شده است، در عرصه های مختلف دفاع مقدس تجربه شده و بارها و بارها به تجلی در آمده است و تاریخ معاصر، مشحون از دستاوردهایی است که ما به واسطه برخورداری از همین کلیدواژه ها توانستیم از آنها بهره مند شده و هنوز هم متنعم باشیم.

خدا نکند که ما به روزهایی برسیم که بخواهیم تعمداً و یا غفلتاً  از دفاع مقدس و گنجینه برکاتش فاصله گرفته و احساس بی نیازی کنیم و از مطالعه مستمر این کتاب زرّین محروم مانده و درب این دانشگاه بزرگ را به روی نسل های آتی ببندیم و کلاس های پندآموز، معنوی و آموزشی آن را نیمه تعطیل کرده و یا به تعطیلی بکشانیم.

در هر کلاسی از دانشگاه دفاع مقدس، همانند کلاس های دانشگاه مقدس کربلا، با اساتید و درس هایی مواجه هستیم که بدون نشستن در این کلاس ها و پاس کردن مستمر این واحدها، هرگز نمی توانیم به مدارج عالی دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی برسیم!

کلاس های قرارگاهها، عملیات ها، خاکریزها، سنگرها، میدان مین ها، شناسایی ها، دغدغه ها، خلاقیت ها، دعاها، نوحه ها، توسل ها، عبادت ها، ارتباط ها، اعتمادها، برادری ها، خلوص ها، انگیزه ها، دیدگاهها، رفتارها، ایثارها، رزمندگان، شهیدان، جانبازان، آزادگان، خانواده ها، پشتیبان ها، سنگرسازان، پیران، جوانان، نوجوانان، مردان، زنان، اقشار و خلاصه همه عناوین حضور و مشارکت مؤثر در پروژه دفاع مقدس، در هیچ کجای جهان قابل دسترسی نبوده و حتی در کشور ما نیز شاید به این زودی ها، بستر تکرارشان فراهم نشود!

دفاع مقدس، سازنده ترین نهاد اجتماعی است که هنوز هم برای جامعه ما بسیجی می سازد، هنوز اسّ اساس تفکرسازی اجتماعی است، هنوز هم معیار رفتارهای فرهنگی و اجتماعی است، هنوز هم تعیین کننده حد و حدود مواضع سیاسی است و هنوز هم معیار ولایتمداری جامعه است!

دفاع مقدس، هم گذشته گرا و هم آینده گراست و مطمئن ترین پلی است که ما را از سیل های خروشان طوفان های سهمگین به ساحل نجات می رساند و به نسل امروز و فردا می آموزد که چگونه می توان از متلاطم ترین دریاهای طوفانی شنا کرد و به ساحل رسید و به عبارتی از شارلاتان های جهانی نهراسید!

دفاع مقدس، شعبه ای از حادثه کربلاست، برای آنکه کسی گمان نکند که کربلا، یک افسانه بود و تکرارش محال است و ما در دفاع مقدس، ثابت کردیم که هر زمینی کربلا، هر ماهی محرم و هر روزی عاشوراست!

اگر چه اعتقاد بر این است که متأسفانه علیرغم همه تلاش های قابل تقدیر، هنوز هم دفاع مقدس آنطور که باید و شاید به نسل های نو معرفی و ارتباط مطلوب برقرار نشده است و جا دارد تا با سرمایه گذاری و وقت گذاری بیشتر، این خلاء برطرف شده و ضمن تجلیل، از پتانسیل پیشکسوتان دفاع مقدس، بیش از اینها استفاده شود.

از این رو تأکید می شود که ما هرگز نباید از آموزه های استثنایی و تمام شمول دفاع مقدس، احساس استغناء و بی نیازی کرده و نگاهمان را به یکایک مواضع آن، کمرنگ کنیم و به عبارتی حالا حالاها و تا همیشه ما باید از دفاع مقدس، درس ها بیاموزیم و با استناد به اتفاقات و جریانات دفاع مقدس به تحلیل حوادث آینده بپردازیم.

به هر حال باید بپذیریم که دفاع مقدس، گنجینه ای است که ما می توانیم با مراجعه درست و بی واسطه به آن، بسیاری از ابهامات امروز جامعه را مرتفع کرده و به سؤالات اذهان فعال جامعه پاسخ دهیم و علاوه بر آن برای بسیاری از بن بست ها، ایجاد گشایش کرده و ارائه راهکار کنیم.

در پایان از همه مخاطبان انتظار می رود که نوع و شکل ورودشان به دفاع مقدس، تنها و تنها به خاطرات و آمارها و تاریخ ها و سایر ظواهر فیزیکی آن خلاصه نشود، بلکه علاوه بر این الزامات، با استعانت از دیدگاههای امام راحل و مقام معظم رهبری و نیز سایر دست اندرکاران ستادی و میدانی، به محتواهای معنوی و درس آموز دفاع مقدس نیز مراجعه کرده و دفاع مقدس را نه یک مقبره تاریخی و بایر، بلکه یک دانشگاه نوین و دایر تلقی کرده و از آن درس ها و الهامات متکثری را استخراج کرده و نسل های تشنه حقیقت امروز و آینده را سیراب کنند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

جعفری 3 مهر 1393
با سلام خدمت جناب آقای دکتر رنجبر
مطالبی که حضرتعالی مرقوم فرمودید بسیار ارزنده ودلنشین است.
انشاءاله که همه ما بتوانیم ادامه دهنده راه این عزیزان باشیم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.166 seconds.