.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شمارش معکوس برای بازگشت سازمان مدیریت
سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی احیا می شود؟
اواخر فعالیت دولت دهم و در شرایطی که فضای سیاسی کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می شد 214 نماینده مجلس طی نامه ای به محمود احمدی نژاد خواهان احیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شدند و اعلام کردند که انحلال این سازمان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است...
سازمان منحل شده  مدیریت و برنامه ریزی احیا می شود؟

18 تیرماه 1386 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه متولد شده بود، منحل و با تغییرات اساسی در هویت سازمانی، این نهاد به دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و توسعه و مدیریت انسانی رئیس جمهور تبدیل شد.

شورای عالی اداری در زمان انحلال با دلایلی همچون اصلاح نظام اداری، افزایش تحرک و کارآیی و بهره‎وری، کوچک‎سازی، روان‎سازی، سرعت، دقت، کارآمدی و جلوگیری از بوروکراسی به دنبال انحلال بودند و موافقان انحلال نیز اعتقاد داشتند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دچار بلاتکلیفی مزمنی شده که موجب بازماندن وظایف عادی و جاری این سازمان می‎شود.

اما مخالفان این انحلال معتقد بودند نظارت این سازمان موجب حرکت دستگاه های اجرایی کشور در مسیر برنامه های توسعه ای و پرهیز از هرج و مرج و تصمیم گیری های سلیقه ای می شود و به اعتقاد آنها اگر سبک مدیریتی دولت، سبک مدیریتی اتکا به توان کارشناسی باشد وجود این سازمان لازم و ضروری به نظر می رسد چراکه باید برای هر موضوعی تحلیلی داشته باشد و نظرش را ابراز کند و بعد براساس آن تصمیم گیری شود تا کیفیت تصمیم‌گیری‌های کلیدی و بویژه لایه کاملا اصلی تصمیمات کشور ارتقا یابد.

اواخر فعالیت دولت دهم و در شرایطی که فضای سیاسی کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می شد 214 نماینده مجلس طی نامه ای به محمود احمدی نژاد خواهان احیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شدند و اعلام کردند که انحلال این سازمان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

با توجه به این که نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور کمتر از دو ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری نوشته شد فرصت مناسبی برای احیای سازمان مدیریت فراهم نشد.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم زمزمه هایی مبنی بر احیا سازمان مدیریت مطرح شد و محمدباقر نوبخت بلافاصله پس از تشکیل هیات دولت از احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سخن به میان آورد و گفت که با این اقدام، کابینه دولت یازدهم بر اساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی و صنعتی اهتمام خود را برای اجرای برنامه‌های اقتصادی و توسعه صنعتی کشور به کار می‌بند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد تشکیل این سازمان از اولویت‌های در نظر گرفته شده است و در 100 روز پس از تشکیل دولت تدبیر و امید اجرایی می‌شود. با احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیگر برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور براساس ارادهٔ شخصی رییس‌جمهور تهیه و تنظیم نخواهد شد بلکه کابینه دولت یازدهم براساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی و صنعتی اهتمام خود را برای اجرای برنامه‌های اقتصادی و توسعهٔ صنعتی کشور به کار می‌بندد که به ایجاد انضباط اقتصادی خواهد انجامید.

همچنین پس از انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان مجلس به فوریت طرح احیای این سازمان رأی مثبت دادند و نمایندگان علت تصویب فوری این طرح را چراغ سبز دولت یازدهم برای روی کارآمدن مجدد این سازمان عنوان کردند.

نمایندگان موافق احیا، بی انضباطی مالی، تاخیر در ارائه بودجه و ابلاغ آن به سازمان ها، مغایرت بودجه با اسناد بالادستی، هدر رفتن سرمایه های کشور به دلیل آغاز عملیات اجرایی طرح ها بدون تامین منابع و تصمیمات تک محوری را ارمغان انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی می دانند.

هم اکنون در حالی که بیش ازیکسال از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید پس از تصویب کلیات، طرح برای بررسی به کمیسیون ارجاع شده اما هنوز بررسی جزئیات آن آغاز نشده است.

وی گفته است قبلاً این طور بود که سازمان مدیریت قدرتی شده بود و هریک از وزرا برای درخواست بودجه باید نزد یکی از مدیران کل این سازمان می‌آمد و درخواست می‌کرد در حالی که الان وزیر تخصیص را انجام می‌دهد اما با تصویب این طرح مجدداً دست وزارتخانه‌ها از بودجه کوتاه می‌شود. بحثی که وجود دارد این است که دوباره دیوان سالاری و مشکلات قبل به سازمان مدیریت بازنگردد.

وی با بیان اینکه کمیسیون در پی این است که پس از استقرار دولت یازدهم و بعد از استفاده از نظرات آنها طرح احیا را بررسی کند،‌ تاکید کرده است زیرا اگر در دولت دهم این طرح را بررسی می‌کرد چون اعتقادی به سازمان مدیریت نداشت، طرح به جایی نمی‌رسید.

در حالی وعده دولت برای احیای سازمان مدیریت در 100 روز نخست فعالیت دولت یازدهم محقق نشد که محمدباقر نوبخت پس از پایان مهلت 100 روزه از احیای این سازمان تا تیرماه خبر داده بود که این معده محقق نشد و سخنگوی هیات دولت اخیرا زمان جدیدی را برای احیای سازمان مدیریت اعلام کرده است.

نوبخت با اعلام اینکه تا یک ماه آینده سازمان برنامه و بودجه احیا می‌شود، گفته است در این مورد سناریوهای مختلفی مطرح است که در حال دریافت و بررسی نظر کارشناسان هستیم. در حال حاضر سازمان با مشکلی روبه‌رو نیست و با ایجاد 2 معاونت در ریاست جمهوری کارهای لازم انجام می‌شود، بنابراین اینکه برخی می‌گویند دولت موضوع احیای سازمان مدیریت را فراموش کرده درست نیست.

به گفته نوبخت برای هویت‌بخشی به سازمان مدیریت سناریوهای متفاوتی مطرح است از جمله اینکه به صورت سازمان مدیریت احیا شود و یا سازمان برنامه و بودجه و یا اینکه به عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه فعالیت دهد و یا وضع دیگری داشته باشد که تا یک ماه آینده برای انتخاب یکی از این حالت‌ها به جمع‌بندی خواهیم رسید.

نوبخت از احياي سازمان برنامه و بودجه در مهر ماه سال جاري خبر داد و گفت: براي بازنشستگان نيز دو بخشنامه بر اساس موازين قانوني صادر شده که در مورد جزئيات آنها اطلاع رساني خواهيم کرد.

اما موضوعی که اخیرا درباره احیا سازمان مدیریت مطرح شده نیاز دولت برای این اقدام به مصوبه مجلس است که نوبخت در این رابطه گفته است احیای این سازمان نیازی به مجوز مجلس ندارد. برای اینکه بتوانیم نقیصه دو معاونت‌شدن این سازمان را رفع کنیم، رئیس‌جمهور مسئولیت این دو معاونت را برعهده من گذاشته است.

با توجه به این که این اقدام دولت نیازی به مصوبه مجلس ندارد و نوبخت نیز از حل مشکلات در این زمینه خبر داده به نظر می رسد شمارش معکوس برای احیای سازمان مدیریت آغاز شده و به زودی شاهد آغاز فعالیت این سازمان مهم خواهیم بود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 31 شهريور 1393
اگر قراره با احیای سازمان مدیریت ،ریس سازمانش در مازندران همین اقای احسانی باشه.اگر نشه بهتره.خدا کنه با احیای سازمان برنامه و بوجودجه جناب اقای احسانی هم از این پست گرفته بشه.من نمیدونم چرا ایشون شدن معاون استاندار.
محمد 31 شهريور 1393
اگه احیا بشه یک دسته افراد ..... در برنامه و بودجه مازندران هستن که با گرفتن قدرت خدا را بنده نیستن. ...... هستن
نا شناس 31 شهريور 1393
چه شود.....
الیاس 1 مهر 1393
البته آنقدرها هم مهم نیست چون قبلا که فعالیت میکرد باعث مشکلات زیادی میشد استاندار مملکت جرات اظهار نظر در مقابل آن را نداشت این نهاد متاسانه مانع جدی فعالیتهای دستگاههای اجرایی بود نگارنده فعال رسانه ای بوده و در ایام فعالیت این سازمان حضور داشتم و اکثر مدیران کل وقت از رفتارها و روشهای این سازمان گله و شکایت داشتند و راضی نبودند
barname 24 آبان 1393
یک آدم هم داره کارش و درست انجام میده اونم دکتر احسانیه. حتی پست ریاست این سازمان هم براشون وقعا کمه . حسادت مازندرانی ها تا کجا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.136 seconds.