.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به پیشواز هفته دفاع مقدس ؛
هستی شناسی دفاع مقدس از دیدگاه امام خمینی( ره)

اشاره : دکتر علی کریمی مله ، چهره شناخته شده دانشگاهی ، فرهنگی و علمی این روزها و رزمنده سال های بیاد ماندنی دفاع مقدس است .

شاید کمتر کسی از دانشجویان یا اهالی سیاست بدانند که این استاد دانشگاه برای اولین بار در سال 64 همراه با گردان ویژه المهدی لشگر مخصوص 10 سیدالشهدا پا به عرصه نبرد گذاشت .

حضور دکتر علی کریمی مله در مناطق عملیاتی و در سال های بعد در قالب گردان نوح - اطلاعات و عملیات - لشگر 21 امام رضا تداوم داشت و سال های 65 ، 66 و 67 در عملیات های متعدد حضوری حماسی داشت تا جائی که همسنگران و همرزمانش او را از بازماندگان عملیات های پر افتخار کربلای 4 و 5 می دانند .

وی هر چند در طول سال های پس از جنگ کمتر خاطرات خود را در اختیار رسانه ها قرار داده اما در جدیدترین پژوهش خود به « هستی شناسی دفاع مقدس از دیدگاه امام خمینی( ره) » پرداخته است .

دکتر علی کریمی مله این پژوهش را  تقدیم به شهیدانی کرده است که عارفانه از هستی دنیایی خود برای زیست جاوید در جوار قرب الهی گذشتند .

این عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران متذکرشد :

این یادداشت با تفصیل بیشتر و با ادبیاتی متناسب با نگاشته های پژوهشی با همین نام در پژوهشنامه دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات جنگ عراق و ایران، سال دوم، شماره 7، پاییز 1392 صفحه های 7- 34 منتشر شده است که به مناسبت حلول هفته دفاع مقدس بازنگاری و به خوانندگان محترم تقدیم می شود.

این یادداشت را در آستانه هفته دفاع مقدس با هم می خوانیم :

 يكي از رخدادهاي بااهمیت، هویت ساز و فراموش ناشدنی تاريخ معاصر ایران كه تجلی رشادت های عارفانه و ایثارگرانه فرزندان این مرز و بوم بوده و الهام بخش ارزش هاي والاي دینی و اخلاقی و نمایانگر سبک های بی بدیل رزم و حماسه سازی و عرضه الگوي جامعي براي پيروي از جلوه هاي عملي فرهنگ اسلامي در رفتار و عملكرد پاك ترين و مقاوم ترين نسل از انسان هاي مومن و مشتاق جهاد در راه خدا مي باشد، دفاع مقدس ملت ايران در برابر جنگي تحميلی از جانب قدرت هاي متخاصم و عوامل منطقه ای آنها یعنی عراق به ايران اسلامي است که از زوایای گوناگون مستلزم بررسی است.

جنگ یکی از اشکال خشونت آمیز تعامل بین ملتها و دولت هاست که خسارت بارترین نتایج را متوجه مردم درگیر در آن می کند. از این رو پدیده ای نامطبوع و نفرت انگیز قلمداد می شود که معمولاٌ در وهله نخست همه تدابیر برای پرهیز از آن و در گام های بعدی تمامی منابع و شیوه ها برای کسب پیروزی در آن جستجو می شود. اما از موضعی کارکردگرایانه و معرفت شناسی متأثر از آموزه های دینی و مذهبی، این پدیده تعریفی متفاوت می یابد و نه تنها از وجه خسارت بار آن غفلت نمی شود بلکه کارکردهای فردی و جمعی، سیاسی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی آن چنان برجستگی پیدا می کند که ابعاد منفی و هزینه زای آن را در محاق قرار می دهد و به مثابه پدیده ای مثبت ارزیابی می شود.

از جمله اندیشه ورزان و سیاستمدارانی که دیدگاه های وی در باره دفاع مقدس حائز اهمیت است، امام خمینی(ره) است که در مقام نظر و عمل، جنگ تحمیلی را از آغاز تا پایان رهبری و با سرانجامی کامیاب به پایان رساندند. ایشان هم به عنوان فقیه برجسته و هم در مقام مؤسس نظام سیاسی نوین در قاموس سیاست جهانی، ديدگاه هاي جامع و منحصر به فردی درباره دفاع مقدس دارند كه هر كدام زاويه اي از اين رخداد بزرگ را رازگشایی و بخش مهمي از منظومه فکری اين رهبر الهي را معرفی می کنند. این نوشته که در دو شماره می آید به دو پرسش اساسی می پردازد.

پرسش نخست که توصیفی است هستی شناسی جنگ تحمیلی را از دیدگاه امام خمینی توضیح می دهد و پرسش دوم که وجهی تحلیلی دارد به خاستگاه و چرایی این هستی شناسی اشاره دارد. قبل از بیان موضوع اصلی توجه به نکته ای مقدماتی لازم است و آن اینکه یکی از بنیادی ترین دغدغه ها و پرسش های بشر در باره یک پدیده که ماهیت متافیزیکی دارد پرسش هستی شناسانه است که ناظر به ماهیت و چیستی پدیده ها و سرشت غایی یا جوهره چیزها است.

از همین توضیح کوتاه برمی اید که هستی شناسی مفهوم دشواری است و بالطبع پاسخ گویی به پرسش های هستی شناسانه نیز همواره دشوار بوده است و این موضوع در خصوص موضوعات اجتماعی دشوارتر می شود زیرا فهم ماهیت و جوهر واقعیات اجتماعی بسیار سخت است.

نکته دیگری که نباید بدان بی اعتنا بود این است که منظومه هستی شناسی هر متفکری او را به سوی نظام شناخت شناسی، روش شناسی و انسان شناسی ویژه ای دلالت می کند. مثلاً هستی شناسی جنگ به منزله یک پدیده جزئی، تابعی از منظومه کلان هستی شناسی اندیشه ورزان و بیان جایگاه پدیده ها و انسان و خدا و رابطه بین آن ها در آن نظام اندیشگی است. با این توضیح انسان شناسی که دانش انسان متناهی در باره خویش است، برآمده از نظام هستی شناسی و جهان بینی هر متفکر است.

به عبارت دیگر انسان شناسی ها تابعی از منظومه هستی شناسی عام و کلان اندیشه ورزان است و همین نسبت بین هستی شناسی های جزئی پدیده های اجتماعی با هستی شناسی صاحب نظران وجود دارد.

با این ملاحظه فهم و بیان هستی شناسی دفاع مقدس به منزله سرنوشت سازترین حادثه دوران معاصر در زیست سیاسی ملت ایران از منظر امام خمینی(ره) بررسی می شود. این نگاشته که از روش تحلیل محتوای کیفی بهره می برد و مستند به آرا و گزاره های امام خمینی در خصوص جنگ تحمیلی است، در صدد است هستی شناسی دفاع مقدس از منظر امام خمینی(ره) را توضیح دهد.

امام خمینی و هستی شناسی دفاع مقدس

نگرش امام خمینی به معنای جنگ مرتبط با نگرش او به مسائلی چون شناخت هستی، و انسان، ابعاد وجودی او ، ضرورت راهیابی اش به سوی سعادت راستین و حقیقی از طریق تهذیب نفس ، سلوک، تزکیه، تعلیم و تربیت و ارتباط کلی انسان با جهان هستی و انسان های دیگر است. چون در نظام هستی شناسی امام همه مفاهیم، کنش ها و باورها معطوف به سعادت انسان در نظر گرفته می شود. متأثر از این هستی شناسی کلان جنگ معنا و توضیح داده می شود.

هستی شناسی جنگ از دیدگاه امام با تعریف آن در رشته روابط بین الملل، سیاست و جامعه شناسی سنخیت ندارد و از منظری متفاوت معنا می شود و از وجوه و مناظر گوناگون برخوردار است.

یکی از ابعاد هستی شناسانه جنگ تحمیلی از منظر امام خمینی(ره) معطوف به غایت شناسی آن است که خود در منظومه هستی شناسی کلان وی ریشه دارد.

در این بعد جنگ کنشی ناظر به ارضای مطامع نفسانی این جهانی نیست بلکه کنشی هدفدار در منظومه خلقت برای اصلاح و هدایت مردم و زمینه سازی برای اجرای تعالیم الهی تعریف می شود. ( صحیفه نور، 1361، ج 21: 178) یکی دیگر از وجوه هستی شناسی جنگ تحمیلی از دید امام خمینی(ره) تأکید بر ماهیت دفاعی آن است.

امام پدیده تجاوز دشمنان به ایران را دفاع می نامد و برای تصریح منظور خویش به دفعات اصطلاح جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس را برای توصیف تجاوز صدام به ایران به کار بردند.( تبیان،1383: 37) در همین راستا ایشان در مناسبت های گوناگون ضمن تکیه بر ماهیت دفاعی کنش ایرانیان آن را امری عقلی( تبیان، 1383: 48)، تکلیف شرعی ( تبیان، 1383: 45)، مطابق با احکام خدا و قرآن ( تبیان، 1383: 42)، دفاع از اسلام و مصالح مسلمین ( تبیان، 1383: 44)، عامل توقف دشمن( تبیان، 1383: 46)، راه تأدیب تجاوزگر( تبیان، 1383: 47) شیوه ای برای خروج از سلطه دشمن ( تبیان، 1383: 58)، و دارای صبغه عبادی (تبیان، 1383: 107) قلمداد نمودند. تکیه بر ماهیت کفرستیزی دفاع مقدس و توصیف عرصه نبرد به میدان رویارویی اسلام و كفر و نبرد حق و باطل از دیگر ابعاد هستی شناسی جنگ تحمیلی از زاویه امام خمینی(ره) است.

ایشان(ره) که با دقت و تیزبینی تمام رفتارهای رژیم صدام را رصد می نمود و از انگیزه های آن به خوبی آگاهی داشت، با انگیزه خوانی به جای رژیم صدام، رفتار و کنش تجاوزگرانه آن را تلاش برای مقابله با اسلام و احکام و قوانین اسلامی معرفی کرد و جنگ تحمیلی را تقابل اسلام و کفر شناخت. (صحيفه نور، ج13: 197 و ج 15: 53)

بعد دیگری از هستی شناسی دفاع مقدس از منظر امام خمینی ( ره) معطوف به علت کاوی جنگ تحمیلی و تبیین علل و عوامل آغاز تجاوز و تحمیل جنگ بر ایران است.

در این راستا طیف متنوعی از علت ها اعم از علل سیاسی، روحی-روانی، ژئوپولیتیک و غیره از سوی ایشان برشمرده شده است که مهم ترین آنها عبارتند از:

الف- تحریک ابرقدرتها بویژه آمریکا: از نظر امام تحمیل جنگ بر ایران اقدامی برونزا و محصول نقش آفرینی بازیگران منطقه ای برای تأمین منافع قدرت های ناهمسوی فرامنطقه ای بوده است. لذا از همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی نوک پیکان توجه امام به سوی آمریکا و تحریکات آن برای آغاز تجاوز نشانه رفت. ( تبیان، 1383: 4)

ب- مقابله با انقلاب اسلامی: به باور امام یکی از انگیزه های اصلی متجاوزان برای تحمیل جنگ ریشه در ماهیت اسلامی انقلاب ایران دارد که سنگ بنای استقلال کشور و رهایی از یوغ استثمار گران را بنیان نهاد. ( تبیان، 1383: 17)

ج- اسلام ستیزی: به عقیده امام خمینی ماهیت ظالم ستیز و مظلوم پرور دین مبین اسلام و آغاز استقرار و اجرای آموزه های آن در ایران که می توانست به سرایت شعله های دین خواهی به سایر کشورهای منطقه بیانجامد، انگیزه ای برای متجاوزان گردید تا در اقدامی پیشدستانه و برای ریشه کن کردن اسلام به ایران هجوم بیاورند. ( تبیان، 1383: 21)

د- بهای استقلال خواهی ملت ایران: امام خمینی در شمارش دلایل شروع تجاوز صدام به ایران، جنگ را تاوان استقلال طلبی مردم ایران معرفی کردند و دفاع مقدس را مظهر کنش دفاعی و به حق مردمی برای پاسداری از استقلال خویش دانستند. ( تبیان، 1383: 18)

ه- داعیه کشورگشایی و ملاحظات ژئواکونومیک: گاهی طمع ورزی زمامداران برای گسترش حوزه سرزمینی و نادیده انگاری حقوق مسلم ملت های دیگر باعث آغاز تجاوز به دولت های دیگر می شود. این نکته در تحلیل علل شروع جنگ تحمیلی از مظان تحلیل امام خمینی دور نمانده است.( تبیان، 1383: 4)

و- خطای تحلیل، سؤ محاسبه و ناآگاهی از وضعیت ایران:در عرف روابط بین الملل بسیار اتفاق افتاده است که برخی دولتمردان با عدم درک دقیق و درست شرایط رقبا و کم توجهی به منابع بالقوه و بالفعل قدرت ملی و بی اعتنایی به ظرفیت بسیج آن، مرتکب اقدامات تجاوزگرانه ای می شوند که گذشت زمان سؤ محاسبه آنان را آشکار می سازد. به عقیده امام خمینی تحمیل جنگ از سوی صدام به ایران از مصادیق بارز چنین خطاهای تحلیلی است. ( تبیان، 1383: 33)

ز- حب نفس و خودخواهی: امام متأثر از مشرب عرفانی خویش، در شمارش علل شکل گیری منازعه و جنگ به عنصر نفس پرستی و خودخواهی بشر نیز توجه نموده و آن را سرمنشأ جنگ طلبی و نهادینه شدن خوی ستیزه جویی معرفی کرده اند. ( جنگ و دفاع،1387: 31)

ح- موقعیت کانونی جنگ در مدار تصمیم گیری: یکی از مسائلی که هستی شناسی دفاع مقدس از منظر امام خمینی را نشان می دهد موقعیت جنگ در مدار تصمیم گیری و منزلت آن در بین تصمیم گیرندگان اصلی و پشتیبانان واقعی یعنی مردم است که نظر به جایگاه اساسی آن در صیانت از اسلام، انقلاب و ایران، امام بر مرکزی بودن آن اصرار داشتند و بارها تأکید کردند که نباید هیچ مسأله ای کانونی بودن جنگ در فکر و عمل مردم را تحت الشعاع قرار دهد. (تبیان، 1383: 97)

ط- هستی شناسی کارکردگرایانه عرفان محور از جنگ تحمیلی: یکی از ابعاد هستی شناسانه دفاع مقدس از منظر امام خمینی(ره) که آن را علیرغم پیامدهای خسارت بار و دهشت زا، واجد بار معنایی مثبت می سازد، عنایت به کارکردهای مثبت و سازنده آن از نظر سیاسی، اجتماعی، نظامی و معنوی است.

البته تکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که در هستی شناسی دفاع مقدس از دیدگاه امام صرفاً کارکردهای مثبت با معیارهای این جهانی مورد اهتمام قرار نمی گیرد بلکه رویکرد فونکسیونالیستی ایشان نیز چندوجهی و آمیخته به وجوه دینی، عرفانی و معنوی است. از این رو در کنار کارکردهای سیاسی، اجتماعی و نظامی، کارکردهای معنوی و عرفانی دفاع مقدس نیز در آرای امام از برجستگی بالایی برخوردار است.

در منظومه هستی شناسی دفاع مقدس از منظر امام خمینی (ره) کارکردهای سیاسی جنگ عبارت است از : ایجاد بازدارندگی پایدار از طریق اثبات توانمندی ایران ( تبیان، 1383: 647- 646)، تثبیت انقلاب و صدور آن ( تبیان، 1383: 646-648)، سرشکستگی دشمن در جنگ( تبیان، 1383: 642)، رسوایی جهانخواران بوسیله جنگ( تبیان، 1383: 643)، افشای ادعاهای صدام ( تبیان، 1383: 644)، برملاشدن چهره آمریکا ( تبیان، 1383: )644، تقویت اتحاد ملت، ارتش و ملت( تبیان، 1383: 656 و 657) و بسیج همگانی ملت. ( تبیان، 1383: 658) از زاویه اجتماعی کارکردهای اجتماعی جنگ شامل ارتقای ظرفیت تحمل ملی( تبیان، 1383: 654)، تحرک بخشی و رخوت زدایی( تبیان، 1383: 650)، شجاعت پروری ( تبیان، 1383: 650)، تقویت روح تعاون در ملت، مهربانی و همدلی آنان ( تبیان، 1383: 661)، ایجاد و تقویت انسجام عمومی و همبستگی ملی( تبیان، 1383: 659- 660) نیل به خودباوری و اتکا به توان ملی( تبیان، 1383: 636-637) و پرورش و شکوفایی استعدادهای مردمی( تبیان، 1383: 637) بیان شده است. علاوه بر آن، از منظر روحی و معنوی نیز کارکردهای دفاع مقدس در بیانات امام آمده است که بارزترین آنها عبارتند از: الهی شدن ملت و تحول معنوی آنها( تبیان، 1383: 652) رهایی از انحطاط فرهنگی ( تبیان، 1383: 653)، پرورش روحیه شهادت طلبی( تبیان، 1383: 653)، معنویت افزایی و ارتقای دین باوری، باطل ستیزی و کسب رضایت الهی ( تبیان، 1383: 654) و راه رسیدن به لقاألله( جنگ و دفاع، 1387: 47).و در نهایت از زاویه نظامی نیز کارکردهای جنگ مدنظر امام خمینی قرار گرفت. در این بعد ایشان به موضوعاتی همچون کسب تجربه و آموزش های عملی ( تبیان، 1383: 635)، رشد صنایع نظامی در دوران جنگ( تبیان، 1383: 641)، افزایش ظرفیت اختراع و پیشرفت ( تبیان، 1383: 640) و دستیابی ملت به پیشرفت های دفاعی مدرن در دوران جنگ تحمیلی ( تبیان، 1383: 636) اشاره نمودند.

ی- هستی شناسی معناگرای دفاع مقدس: هستی شناسی دفاع مقدس در آرای امام از صفت معناگرایانه برخوردار است و همین معناگرایی متایز کننده هستی شناسی ایشان از دیگران و نیز مبین رویکرد دینی و عرفانی ایشان است. برای برجسته سازی تلقی معناگرایانه، ابتدا ایشان جنگ ها را به دو دسته جنگ های شیطانی یا طاغوتی و توحیدی مقوله بندی می کنند و سپس با فراتررفتن از صورت و ظاهر جنگ ها که با هم متشابه هستند به معناکاوی پرداخته و اصالت را به معنا می دهند. در همین ارتباط بیان داشتند: "فرق ما بین شما عزیزان و آن اشخاصی که در جبهه ها جنگ می کنند، با آن هایی که در مقابل شما هستند، صورت عمل که یک صورت است، آنها می کشند شما هم می کشید، اما کشتن شما یک عمل عبادی است و کشتن آنها یک عمل جنایی است. این روی انگیزه ای است که هست، روی معنایی است که این دو عمل دارند، نه روی صورت عمل است. شما برای خدا جهاد می کنید، آنها برای شیطان جهاد می کنند". ( تبیان، 1383: 76)

متعاقب تمییز صورت و معنای جنگ، امام با توجه به رویکرد معناگرای خود، به اصالت بخشی معنا پرداخته و با رویکردی عرفانی زنجیره ای از معانی و وجوه مثبت جنگ را برجسته نمودند تا این پدیده به ظاهر منفی و خسارت بار معنایی دلنشین و جذاب بیابد و از این طریق مسیر برای بسیج داوطلبانه نیروهای مردمی و وظیفه هموار شود. در این راستا در هستی شناسی دفاع مقدس امام از جنگ با اصطلاحات و مفاهیم مثبت مثل خوب، خیر، برکت، رحمت، نعمت، تحفه الهی، شکوهمند و پرعظمت و دارای ثمر یاد شده است. ( تبیان، 1383: 643) بنابراین با تلقی معناگرا و عرفانی امام از دفاع مقدس، جنگ واجد تعریف مثبت می شود چون کنشی برای انجام اطاعت خدا تلقی می شود و از این رو همیشه کنشی پیروزمند و شکست ناپذیر است. ( جنگ و دفاع، 1387: 93)

طبق باورداشت های امام خمینی جنگ نه تنها ابزار تحقق بندگی و نیل به تقرب به خداوند تلقی می شود، بلکه راهی برای اصلاح مردم و رهایی آنان از قید و بندهای دنیایی نیز هست و وقتی چنین کارکردی می یابد برای دین باوران امری مطلوب و خواستنی به شمار می آید. ( جنگ و دفاع، 1387: 24) امام با فراتر بردن معنای جنگ از منازعه خشونت آمیز بین دولت ها بر سر منافع تخاصم آمیز این جهانی، تعریفی معنوی و عقیدتی از آن به عمل می آورد و آن را مرحله ای از جنگ بی وقفه و پایان ناپذیر حق و باطل و رسالت همیشگی حق باوران برای دفاع از جبهه حق و پشتیبانی مستمر از آن می شناساند. ( تبیان، 1383: 131)

فرازی دیگر از هستی شناسی جنگ تحمیلی از منظر امام از موضعی معنوی و با برجسته کردن فیوضات و شیرینی های وصل به مقام قرب الهی و نیل به مراتب فوز عظیم شهادت به بیان لذت های معنوی و روحی حاصل از جنگ اختصاص دارد. از این منظر ناملایمات و سختی های جنگ در برابر بهره مندی ها و شادمانی های معنوی رنگ می بازد و نه تنها قابل تحمل بلکه خواستنی می شود. ( تبیان، 1383: 77-78)

بدین ترتیب حضرت امام خميني(ره) با نگرش ژرف عرفانی و معناگرا به دفاع مقدس با عبور از صورت و « ظاهر » جنگ كه آسيب زا و زيانبار است و نیل به معنا و « باطن » آن که مشحون از بركات و رحمت هاي واسعه الهی است، جنگ را يك « تحفه الهي » مي دانند و به صراحت اعتراف مي كنند كه ما از اين تحفه الهي غافل بوديم.( وصيت نامه امام خمينی، ص 59)

جمع بندی این فراز این است که در هستی شناسی دفاع مقدس از منظر امام خمینی(ره) آنچه جنگ را علیرغم پیامدهای دهشت زا و خسارتبار، واجد بار معنایی مثبت می سازد، رویکرد فونکسیونالیستی غرفانی، معناگرا و چندوجهی تلفیقی این جهانی و آن دنیایی و توجه به کارکردهای مثبت و سازنده آن از نظر سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و معنوی است.

از این زاویه و با تکیه بر منظومه هستی شناسی کلان و انسان شناسی دینی امام ، جنگ تحمیلی با ویژگی هایی چون رحمت،خیر، تحفه الهی، برکت، نعمت، ثمربخش، پرشکوه و کنشی برای نمایش بندگی و کسب مقام قرب حق و رضای خدا و رهاننده انسان ها از زندان طبیعت و رساننده انسان به حیات جاودانه روحانی تعریف می شود.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

غلامی سیدکلایی سیدجواد 30 شهريور 1393
باسلام وادب واحترام به دوستان
استادفرهیخته جناب دکتر علی کریمی مله
کوتاه نگران ودنیاپرستان درهیاهوی غبارالود غرق شدن.اما برای حقانیت وتمامیت ارضیودینی بایدخاطرات رابیان کردتاصواب ازناصواب تشخیص داده شود.
وارثان وبازماندگان دفاع مقدس انتشارخاطرات بی ریاتان چشمه جوشان نسل جوان است.به راستی فرزندمازندران وافتخارایرانی هستی رزمنده دلاوروفرهیخته گرامی
ارادتمندهمیشگی وجودپرمهرتان
غلامی سیدکلایی سیدجواد
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 30 شهريور 1393
بوی پاچ..... فریاد میزنه آقا غلامعلی

به خدا توکل کن. کرمی مکله ادم سالمیه ؛ ولی نماد ایثار یک محل نمی باشه ؛ چه برسه به شهر و استان
نا شناس 30 شهريور 1393
خدا کنه جناب کریمی مله به صدق کلام مطالب را قلمی فرموده باشند
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 1 مهر 1393
آقا ما میگیم خدا کنه به صدق کلام مطلب قلمی فرموده باشند، نمر ه منفی می دهند. ما متوجه نشدیم به مطلب ما که از خدا درخواست کردیم منفی دادند یا نسبت به فرمایشات دکتر مله
مریم 2 مهر 1393
به سخنان دکتر منفی ندادیم جناب ناشناس
به درخواست شما منفی دادیم
جواد 30 شهريور 1393
ان شااله همیشه سالم و تندرست باشند و امیدواریم از وجودشون در مدیریت کلان استفاده شوند ایشون هم هیچ نیازی به لابی گری ندارند همه از توانمندی شان شناخت دارند اما فرق اساسی ایشون با دیگران در این هست که دارای اصول ثابت فکری و مرام و عمل سیاسی یکنواختند
اعتدال 30 شهريور 1393
جناب استاندار
در دولت تدبير اميد كه مازندران نقش اساسي در آن داشت چرا بايد افراد مديري همچون جناب استاد ابوالحسن پورشريعه كه مديري آگاه وتوانمند است و حتي تا دقايق آخر گزينه مدير كلي آموزش و پرورش مازندران بود حالا بايد در روستاهي دور افتاده چهاردانگه به تدريس مشغول باشد و جامعه فرهنگي مازندران از نعمت حضور ايشان بي بهره شوند ... براستي كسي كه در دولت قبل از اولين افراد لغو ابلاغ بود در دولت تدبير و اميد مي بايست اين چنين ظلم به ايشان روا شود .......... براستي چرا ؟
یوسفی 30 شهريور 1393
دکتر کریمی اصلاح طلبی است که از اصول انقلاب کوتاه نمی آید ...
ای کاش تنگ نظران نیز قدر ایشان را می دانستند
یک دانشجوی اصولگرا 30 شهريور 1393
دانش و شرافت و اعتقادی که دکتر کریمی به مبانی اسلام و انقلاب دارند نظر بنده را نسبت به ایشان که یک اصلاح ظلب تمام عیار هستند عوض کرد
تقوی 30 شهريور 1393
دکتر کریمی
استاندار آینده مازندران
یاراحمدی 31 شهريور 1393
دکتر کریمی در بین اصلاح طلبان استان از معدود کسانی است که حرف و عملش یکی است
رضا 31 شهريور 1393
حيف كه قدر دكتر كريمى را نمى دانيم/ نمى دانند. كاش انصافى بود و داوريها سياسى نبود...
یک استاد اصولگرا 31 شهريور 1393
بله. دکتر کریمی از سرمایه های کشور و استان بویژه دانشگاه مازندران هستند که باید قدراش را بدانیم.
لاریمی 31 شهريور 1393
واقعا جای دکتر کریمی مله ؛، استاد اندیشمند دانشگاه، از یادگاران هشت سال دفاع مقدس،اصلاح طلب واقعی و مذهبی و مدیر با تجربه و کار کشته در صدر مدیریت استان و حتی کشور خالی است. و این خلاء بشدت احساس میشود.
ای کاش از تجربه و دانش ایشان به شایستگی در این دولت استفاده شود.
احسان 31 شهريور 1393
موج جدید فعالیتهای تبلیغاتی ایشان حکایت از نقشه های جدیدی برای استاندار شدن اقای کریمی مله است
نا شناس 31 شهريور 1393
نگران نباشيد. دوستان كريمي مله در دانشگاه مازندران راه باطني او را ادامه ميدهند و او بعنوان مشاور امين مشغول خدمت هست؟!
محمد93 31 شهريور 1393
کریمی بیا
محمد 30 شهريور 1393
بنام خدا
همه ما طلحه و زبیر رامی شناسیم و می دانیم که آنان در آخر عمر عاقبت به خیر نشدند و پرچم دار مخالفت با ولایت را در دست گرفتند.
یادم آست سال 81 در منطقه سوادکوه مجری یکی از برنامه های افتتاح یک اداره بودم . و ایشان بعنوان معاون سیاسی استاندار وقت یکی از مهمانان آن برنامه بود . فصل پاییز و باران های شدید باعث شد برنامه ای که در فضای باز تدارک دیده شده بود سرعت اجراء را زیاد کنه . در خاتمه برنامه ایشان با کمال خشم و تند خویی به سمتم آمد و توهین کرد . دلیلش رو از فرماندار وقت سوادکوه در حضور ایشان جویا شدم گفت چرا در زمان معرفی ایشان عنوان دکتر رو بیان نکردی ؟؟ راسته که حب جا و مقام یکی از بزرگترین دسیسه های شیطانه ؟ بهتره ایشان فکری برای آخر و عاقبت خودش بکنه که پرچم دار ..... نشه.
پاسخ ها به این نظر
یک اصلاح طلب 31 شهريور 1393
این یک دروغ است !!!!
در شخصیت ایشان هیچ نشانی از این چیزی که شما می گویید وجود ندارد !!!
نا شناس 1 مهر 1393
این کذب محض است
ایشان شخصیتی دارند که اصلا این دروغ ها یه ایشون نمی چسبه
یک جانباز 30 شهريور 1393
خدمت آقای ناشناس سلام عرض دارم اگر با دکتر برخود داشتید هرگز چنین نظری را نمی دادید دکتر کریمی مله یک اصلاح طلب بتمام معنا اصولگرا میباشد او روی اعتقادات دینی و انقلابی کاملا وفادار می باشد
یک استاد دانشگاه 31 شهريور 1393
با سلام خدمت تمام علاقه مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی
به عنوان کسی که دکتر کریمی مله را سالها است که می شناسم می توانم بگویم ایشان بیش از هر کس دیگری به انقلاب و ارزشهای آن پایبند بوده و هست. کمتر کسی است که نداند هنوز ترکشهای جنگ تحمیلی در سر این استاد فرهیخته وجود دارد. ایشان به ناحق مورد هجمه افرادی قرار گرفتند که شاید جنگ را لمس نکرده باشند. امیدوارم از این استاد فرهیخته و انقلابی در دولت تدبیر و امید استفاده شایسته شود.
یکی از دوستداران انقلاب اسلامی ایران
عبدالله 31 شهريور 1393
یه نفر داره یه ریز با یک ادبیات برا اقای کرمی مله کامنت میزاره...

مجید جان ؛ باور کن اقای کریمی مله راضی به زحمت شما نیستند. گیرم که استاندار شد. اصلا نه وزیر کشور شد. بی خیال اصلا رئیس جمهور شدند.
بفرما دورانی که ایشان تصدی مسئولیت معاون استاندار مازندران را در دوران اصلاحات بر عهده داشتند ، چه گلی بر سر مازندران زدند که دوباره بشه مسئول ؟؟
پاسخ ها به این نظر
یک اصلاح طلب 31 شهريور 1393
به عنوان یکی از مخاطبین از شمال نیوز می خوام تا آدرس آی پی کامنت ها رو منتشر کنه
تا هم ادعای جناب عبدلله اثبات بشه هم اعتقادی که سایت شمال نیوز به رسالت بی طرف بودنش داره
مطمینم که نتیجه بررسی دو فاکتور فوق چیزی جز محبوبیت و سلامت حقیقی دکتر کریمی نخواهد بود
نا شناس 1 مهر 1393
گل گفتی برادر
حالا این دو برادر کامنت گذار بیان خدمات اقای مله را تشریح بفرمایند...
رضا 31 شهريور 1393
من دکتر کريمي و خانواده وي را از نزديک مي شناسم.نمونه اي از انسان کامل و باسواد است.انشاء الله که هميشه سالم و موفق باشند.
یک محقق 31 شهريور 1393
با سلام خدمت همه دوستان
من به عنوان کسی که آقای دکتر را تازگی ها ملاقات کردم واقعا ایشان را فردی متین با شخصیت و با حداکثر سعه صدر دیدم. و این جزو افتخارات زندگی من است که هرچند کوتاه اما بسیار پربار ایشان را که ملاقات کردم. و واقعا باید قدر این افراد بزرگ و تمامی رزمندگان اسلام را دانست. به امید سلامتی و سعادت ایشان...
حسینی کردخیلی 31 شهريور 1393
جناب آقای دکتر کریمی مله از نیروهای انقلابی و ولایی است و برای ایشان آرزوی موفقیت و سربلندی را از خداوند متعال مسئلت دارم و درتمام عرصه های علمی وفرهنگی منشاء اثر بوده و هست و امیدوارم نظام مقدس جمهوری اسلامی از وجود چنین افراد فرهیخته درمدیریت کلان وکشوری استفاده نماید .
سيد هادي اندرواژ 31 شهريور 1393
لذتبخش بود
دانشجو 1 مهر 1393
گذشته چه کرد مهم نیست الان چه می کند مهمه ...؟
حسين 1 مهر 1393
به عنوان يک بچه محل ايشون را مي شناسم. آدم دوست داشتني هستند. انساني سالم و فرهيخته، مذهبي واقعي و معتقد به همه ارزش ها.پدرشون را خدا رحمت کند همينطور بود.هرچند که مي دانم ايشان نياز به تعريف و تمجيد بنده و امثالهم ندارند.
از دانشگاه مازندران 1 مهر 1393
من نميدانم اين كامنت را ميزاريد يا نه فقط اين را بگويم كه خيلي از دوستان سال 92 ايشان در دانشگاه مازندران امروز در سال 93 بخاطر عملكرد مديريت جديد به او باور ندارند.
پاسخ ها به این نظر
یک فعال داشجویی 1 مهر 1393
عملکرد دانشگاه مازندران چه ربطی به آقای کریمی دارد ؟!؟!
ایشان مگر چه کاره ی دانشگاه هستن ؟
ایشان یک استاد در اتاقی ساده مشغول تدریس و پژوهش هستن
اگر نشانه ای مبنی بر دخالت ایشان در امورات دانشگاه دارید بفرمایید ...
نا شناس 1 مهر 1393
فردی پادگانی با روحیات خشک و غیر قابل انعطاف
شیرازی 2 مهر 1393
دکتر کریمی شخصیتی خودساخته و دلباخته به نظام ومردم می باشند که دغدغه ای جز تحکیم مبانی کشور براساس آموزه های اصیل اسلامی، آرمان های امام راحل (ره) وفهم عقلانی و انسانی از تحولات جهانی برای حفظ انقلاب و منافع ملی ندارند.خداوند به ایشان وتمامی دلسوزان واقعی نظام عمر با برکت عطا نماید.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 1 مهر 1393
جناب اقاي شيرازي منافع شما چيست كه اينگونه دفاع ميكني
علی 4 مهر 1393
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند... در دادن القاب دقت کنید اینهایی را که گفتی ، کریمی مله کم ترین بهره از آن ندارد چون من 20 سال است که او را می شناسم..او فقط به فکر جاه و پست و اینها است... الان هم پنهانی مشغول مشاوره دادن به این رییس فعلی دانشگاه مازندران است که کاملا خطی و جناهی دارند برخورد می کنند...تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
نا شناس 5 مهر 1393
راستي كدام اتاق؟ در تابستان چند روز بودند؟
م 1 مهر 1393
با احترام وارادت حضور استاد بزرگوار.
عنایت داشته باشید هیچ یک از کامنتها فرمایشات دکتر ررانقدنکردند تنها راه ورسم وجناح وشخصیت و...سیاست ..
فکر میکنید فقر فرهنگی است؟ یا فقر اجتماعی سیاسی؟ یا فقر دانش واگاهی یا هر سه!
علی 1 مهر 1393
کسانی که نمی دانند بدانند این القابی که برای کریمی مله میگن بی ارزش است چون جامعه دانشجویی از عملکرد های پنهان این آقا و تیم اختاپوسی اش خبر داره. اینها بر خلاف چهره شان هیچ علاقه و تعهدی نسبت به کشور و نظام و کار برای رفع مشکلات و..ندارند. برای اینها آنچه مهم است تصدی پست ها و سایر مطالبات حزبی شان است و در این راه همواره افراط گرا هستند...موید این قضیه حمایت از همین رییس فعلی دانشگاه است که از کمترین توان مدیریتی برخوردار است و وظیفه ای جز تامین منافع همین کریمی مله و سایر هم تیمی ها ندارد
ناشناس 1 مهر 1393
جناب فعال دانشجويي جز خواجه حافظ شيرازي همه ميدانند كه پشت تصميمات ابكي مديريت دانشگاه كريمي مله وجود دارد خود حاج اقا اصغري ميگويد ايشان مشاور امين ايشان هست البته دكتر كريمي تكذيب ميكند همانطوريكه ساير مشاور هاي امين نفوذ خود را روي مديريت تكذيب ميكنند مثل نفوذ مشايي روي احمدينژاد كه مشايي همواره انرا تكذيب ميكند رو كه نيست سنگ پاي قزوين هست دروغ كه ماليات ندارد
محمد 5 مهر 1393
چرا این سوال رو از خودت آقای کریمی مله ( دکتر ) سوال نمیکنید تا واقعیت رو به شما بگه ؟ آره دوست من افراد رو در موقعیت ها باید شناخت و ظرفیت های آنان رو محک زد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.