.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حال و روز این روزهای مازندران
زباله ، زخم ناهنجار برسيماي پرجاذبه مازندران
شمال نیوز: استان مازندران پس از پیروزی انقلاب اسلامی 22 استاندار به عنوان نماینده عالی دولت های مختلف به خود دیده است كه هر یك از آنان یكی از ماموریت های اصلی خود را توجه به محیط زیست و حل معضل زباله اعلام كرده بودند ، اما تاكنون با رفتن 21 نفر از آنان نه تنها این مشكل حل نشده بلكه به مرحله بحرانی نیز رسیده است.

شمال نیوز: كوروش غفاري چراتي- روند رو به گسترش توليد پسماندها از يك سو و فقدان استراتژي و قانونمندي لازم براي مديريت اين مواد از سوي ديگر، بسياري از مناطق استان زيباي مازندران را با مشكلات جدي مواجه كرده وخطرات زيست محيطي زيادي را براي تمامي موجودات زنده و منابع حياتي آنان به همراه داشته است. صرف نظر از جمع آوري پسماندها در داخل استان كه نسبتاً مطلوب انجام مي شود، در بيشتر موارد دفع آن ها مشكلات عديده اي را در پي داشته و فقدان سيستمهاي امحاء اين پسماندهاي گوناگون باعث شده تقريبا تمامي زباله هاي توليدي در مازندران بصورت كاملا غير بهداشتي و بصورت ابتدايي و سنتي در مناطق زيباي جنگلي دپو يا دفن شوند كه آثار مخرب اينگونه اقدامات غيرعلمي و غيرمنطقي بر تمامي جوانب زيست بوم مازندران كاملا مشهود و ملموس است. امروزه گستردگي و شدت آلودگي هاي زيست محيطي در مازندران به گونه است كه نقطه اي را نمي توان يافت كه ازتاثيرات مخرب اين آلودگي ها مبري باشد.

بعبارت ديگر تقريباً تمامي عرصه هاي طبيعي، گردشگري و زيست محيطي استان از سواحل دريا و حاشيه رودخانه ها گرفته تا حواشي جاده ها و محورهاي مواصلاتي و فضاي شهري و روستايي گرفتار انواع پسماندها وآلودگي هاي شيميايي و بيولوژيك است. با وجودي كه سالهاست صيانت از محيط زيست و مديريت پسماند بصورت گسترده در ادبيات توسعه اي مديران استان مطرح بوده و حتي بعنوان يك پيش شرط مهم و راهبردي براي استقرار صنايع در دستور كار قرار دارد متاسفانه مشاهده مي شود علي رغم حساسيت و شكنندگي زيست بوم مازندران معضل زباله چون زخم كهنه سيماي پرجاذبه مازندران را مخدوش ساخته است.

به اعتقاد كارشناسان تولید زباله های خانگی ، فاضلاب های خانگی و صنعتی ، ساخت و سازهای غیراصولی كه منجر به تخریب منابع طبیعی می شود، مصرف انواع سموم كشاورزی و نفوذ آن به طبیعت بویژه در آب های زیرزمینی و ورود میلیونی گردشگر و مسافر كه افزایش تولید زباله را در پی دارد ، سبب شد تا مشكل زیست محیطی استان به بحراني منجر شود كه رهايي از آن نيازمند رهيافت هاي ملي است. بر اساس آمارهای رسمی ، روزانه بیش از دو هزار و 800 تن زباله در استان مازندران تولید می شود كه این میزان، در ایام گردشگری مانند تابستان و نوروز كه استان شاهد حضور بیش از 20 میلیون مسافر مي باشد ، احتمالا تا دو برابر افزایش می یابد.
بخش زیادی از زباله های تولیدی خانگی در استان همچنان به روش دپو كردن در یك مكان جمع آوری می شود ، روشی كه به خاطر كمبود زمین از اوایل دهه 70 ناكارآمدی خود را با رسیدن به مرحله بحرانی در شهر بابل نشان داد. ارسال این زباله ها به مناطق كوهستانی و جنگلی كه در سال های اخیر به عنوان یك روش مد نظر قرار گرفت ، علاوه بر هزینه های میلیاردی ، تهدیدی جدی برای اكوسیستم و زیست بوم استان است كه به اعتقاد كارشنان هم اكنون به مرحله بحرانی رسیده است.

به هر تقدير سابقه مسئله زباله های خانگی در مازندران نشان از بی سامانی و نبود برنامه اي مشخص برای دفع این فوری ترین تهدید ناشی از گسترش زندگی شهرنشینی در استان دارد. بررسي ها نشان مي دهد شيرابه زباله ها حاوي فلزات سنگين و آلودگي هاي ميكروبي مي باشد كه اين عوامل باعث تغييرات اسيديته محيط هاي پذيرنده شده و علاوه بر آن منابع آبي و خاكي استان را نيز مورد تهاجم قرار مي دهند. مسئله اي كه با توجه به وضعيت دموگرافيكي مازندران كه داراي تراكم بالاي جمعيتي است و مراكز حساس زيستي اين استان مانند رودخانه ها و مناطق جنگلي حفاظت شده نيز به مراكز جمعيتي نزديك هستند كه اين موضوع زيست بوم هاي استان را در وضعيت خطرناكي قرار داده است.

تراژدي بحران زباله در مازندران به گونه اي است كه مسوولان امر هنوز نتوانسته اند به یك تصمیم مدیریتی مشخص و اجرایی در باره چگونگی دفع بهداشتی ، سوزاندن ، گرفتن انرژی برق ، كمپوست و مانند آن، دست یابند و در نتیجه، این طلای كثيف اكنون به بلایی برای جان ساكنان اين خطه رويايي تبدیل شده است.

خلاصه كلام اينكه؛ استان مازندران پس از پیروزی انقلاب اسلامی 22 استاندار به عنوان نماینده عالی دولت های مختلف به خود دیده است كه هر یك از آنان یكی از ماموریت های اصلی خود را توجه به محیط زیست و حل معضل زباله اعلام كرده بودند ، اما تاكنون با رفتن 21 نفر از آنان نه تنها این مشكل حل نشده بلكه به مرحله بحرانی نیز رسیده است.

بررسی های نشان می دهد كه مسوولان استانی در یك دهه گذشته به عنوان تجربه اندوزی در باره چگونگی اداره مسایل شهری از جمله مديريت زباله، دستكم 35 سفر خارجی به كشورهای اروپایی بویژه آلمان داشتند ولی ظاهرا هیچ یك از این سفرها حاوی تجربه قابل اجرا برای استان نبوده است.
در این سفرها از استاندار گرفته تا شهرداران ، اعضای شورای اسلامی شهرها و مدیران كل استانی مرتبط با زباله نظیر سازمان همیاری ها و شهرداری ها ، معاونت امور اجتماعی استانداری حضور داشتند و یكی از مهم ترین برنامه های اعلام شده آنان نیز ' آشنایی با آخرین تكنولوژی در روند تولید ، تفكیك ، جمع آوری ، حمل و دفن زباله ' یا تبدیل این طلای كثيف به كود یا انرژی بود. برهمين اساس درآخرين سال دولت گذشته نيز هیاتی متشكل از مديران استان با هدف رايزني و چگونگی استفاده از نیروگاه زباله سوز، به كشور چین سفر كرد .كشوری كه پس از اروپا به عنوان مقصدی برای تجربه اندوزی مدیران مرتبط با مسایل زباله و پسماندهای استان مازندران تبدیل شده است. اكنون شهروندان مازندرانی این پرسش را مطرح می كنند كه آیا سرانجام ' اژدهای زرد ' قادر خواهد بود طلای كثيف تلنبار شده در دشت ها و كوهستان های مازندران را ببلعد و كابوس غرق شدن در تعفن زباله ها را به رویای داشتن سرزمینی سرسبز و پاك بدل سازد؟!


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : زباله , مازندران
نظرات خوانندگان :

نا شناس 26 شهريور 1393
آخه بجاي اينكه كارشناس به سفر ببرند مديرا ميرفتن
]چهاردانگه ای دوستدار طبیعت 26 شهريور 1393
ایا فرماندار محترم ساری ویا بخشدار محترم چهاردانگه از جاده کیاسر بطرف سمنان ماموریتی داشته اند تا ببینند در جنگل ها وحاشیه رودخانه ها به چه وضعیت رقت باری درامده است جنگل وحاشیه چشمه ها ورودخانه ها پر شده از سفره های یک بار مصرف وظروف اب یکبار مصرف وپوشک بچه و.....چه کسی مسوول است وپاسخگو مخصوصا عبور گت راه جمال الدین کلا وایا باید شاهد باشیم تا طبیعت زیبای منطقه مخصوصا اب رودخانه ها وچشمه ها که به سد میریزند اینگونه الوده شود وما کاری نکنیم ؟
محمد93 25 شهريور 1393
مازندران موقعی به جایگاه واقعی خودش میرسه که تمام مدیران استانی کنونی باید کنار برن در ضمن تمام مدیران با لابی های مختلف بر این جایگاه رسیدن
ناشناس 25 شهريور 1393
برادر عزیز فرماندار تمام تلاشش برای بقای کار خودشه (موندن در پست)چیکار داره به محیط زیست ا
یک روستایی فرهنگی از دیار مظلوم چهاردانگه ساری 27 شهريور 1393
یادمان باشد که ایندگان قضاوت خواهند کرد که بادفن زباله در منتهی الیه چهاردانگه چه بلایی برسر منطقه وشهرستان ساری اورده ایم؟11اب را الوده کرده ایم 2- محیط زیست را داغون کرده ایم 3-اکوسیستم منطقه را تغییر داده ایم 4-بیماری های انچنانی را در منطقه اشاعه نموده ایم وکشاورزی منطقه را برای چند سال دیگر بهنیست تبدیل کرده ایم و.... چند سوال از مسوولین استانی وشهرستان ساری ونمایندگان محترم 1- ایا اگر این مشکل دراستان همجوار ما سمنان وجود داشت تن به این کار می دادند ؟اطلاع دارید در منطقه چهاردانگه سمنان حتی حفر چاه در بعضی نقاط ممنوع است ؟2- جالبه درارتباط محل مکان کارخانه سوخت زباله که علی الظاهر مشکل انچنانی ندارد هنوز نتوانستند مکان مناسبی پیدا کنند؟ ولی چهاردانگه مظلوم که باید تاوان شهرستان ساری را بپردازد؟ واین طبیعت زیبا وروح انگیز چندسال دیگر معلوم نیست به چه سرنوشتی تبدیل خواهد شد راستی اگر این منطقه زیبا دراختیار استان سمنان بود اینگونه عمل می شد واقعا جای بسی تاسف وتامل چون اقایان خواستند خودشان را از شر زباله راحت کنند کاری به طبیعت وایندگان ندارند ؟متاسفانه تمام کارهای مسوولین ما دراین چندسال دراستان وشهرستان راحت ترین راه برای حل مساله است ؟؟؟؟ واقعا راحت ترین راه ؟؟/ تبعاتش بماند؟؟// اقایان حق الناس است پدر درمی اورند؟
بچه محصل روستا ارائ چهاردانگه همسایه مکان دفن زباله 27 شهريور 1393
من بچه اراء چهاردانگه ام که در همسایگی محل دفن زباله ها زندگی می کنم نه البته مردگی می کنم تا زندگی؟مردگی می کنم که دادم بجایی نمی رسد بوی بدتعفن زباله زوزه کشیدن شغل ها در شب ها الودگی اب اشامیدنی و...بله این این یک مرگ تدریجی است درکلاس درس به ما از حفظ محیط زیست وصرفه جویی از اب و...می گویند ولی فقط حرف است اگر محیط زیست باید سالم بماند وابهای زیر زمینی باید حفظ شود چگونه ؟ عنوان ان فقط در کتابهای درسی ؟ ولی در عمل ما چیز دیگری می بینیم؟ الان این همه از اب وصرفه جویی دران می گویید ودر صدا وسیما پر است از محافظت از منابع ابی ؟ ولی در عمل ذخایر زیر زمینی ما الان باشیره زباله ها دارد قاطی می شود ودراینده نه چندان دور ما باید اب سالم چشمه ها را درخواب ببینیم وماهم مانند مردم شهر ها باید اب معدنی بخریم وابی یرای ششستشو نداشته باشیم ما این درد را به که بگوییم ای خدای مهربان بداد ما بیچاره ها برس که توبهترین فریاد رسی
ارایی 27 شهريور 1393
مدیران مازنی مدیر نیستند
دنبال کار خودشونن
برای رضای خدا کار نمیکنند
چندی بعد شیرابه های زباله ابتدا آب کیاسر و بعد ساری را آلوده خواهد کرد
محل دفن زباله در بام جنوب شرقی ساری است و این یعنی نفوذ شدید زبالهدر اب های زیر زمینی
سهي 29 شهريور 1393
شما در بهشهر كارخانه كمپوست داريد كه كار نصب ان تمام شده ولي شهردار انجا انقدر سواد ندارد كه بتواند انرا راه اندازي كند.گناه مردم چيست؟
نا شناس 28 شهريور 1393
خوش به حال مديراني كه از منطقه چهار دانگه هستند و كاري نميكنن
.واقعا باعث خجالته .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.332 seconds.