.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقدی برباج خاموش دولت به نمایندگان مجلس!!
محمد محبوب

شمال نیوز: محمد محبوب- " سوء استفاده از منابع دولتی برای کسب رآی" تیتیری بود که طی چند روز گذشته بر روی خروجی برخی از رسانه های استان قرار گرفت.

حرفی که در عین اختصار اما دارای معانی بسیار زیادی است که جای تأمل بسیار دارد!

شاید در اولین نگاه کشوری که هنوز واژه ی جهان سومی بودن را فارغ از اثبات یا رد این مفهوم یدک می کشد و سیاست و سیاست زدگی در تمامی شئون زندگی مردم به غلط نهادینه گردیده و گویی از نان شب نیز واجب تر شده ، و در سیستمی که چه در بعد قانون گذاری ، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و نظارت دارای اشکالات فراوانی است، کمی بدیهی به نظر برسد.

اما در دولتی که خود نقد جدی بر قانون گریزی داشته و تأکید بر مشی تدبیر و تعقل و برنامه ریزی و اعتدال در امور دارد،انتظار آن نمی رود که با رنگ و لعاب قانونی دادن به برخی از مصوبات و آیین نامه های اجرایی، خود قانون گریزی و بی برنامگی را در حوزه اجرا به نمایش بگذارد.

چندی پیش در همایشی که با حضور استاندار محترم، مدیران ستادی استانداری، فرمانداران، شهرداران استان و ریاست سازمان بازرسی استان برگزار شد، بار دیگر عبوری مردی که این روزها فریاد سکوتش از هر صدایی بلندتر است و حضور در میدان عمل را بر حضور در میدان حاشیه ترجیح داده است، این بار نیز بدون در نظر گرفتن ملاحظات و منافع شخصی که شاید رعایت آنها به مشی امروز مدیران ما تبدیل شده و حضورشان در محافل و جلسات صرفا بخاظر حضور است نه اثر!! مهر سکوت خود را در جهت حفظ منافع مردم شهرش شکست و عنوان داشت که " پولی که باید به پروژه ها تزریق شود متأسفانه برای بستر سازی در جهت کسب رأی در آینده نزدیک هزینه می شود و این یک آفت بزرگ است."

حال باید دید این مهم چه بوده که یک مدیر شهری را بر آن داشت تا لب به شکایت گشوده و از این عمل که به زعم نگارنده "باج خاموش دولت" نام گرفته پرده گشایی کند.

چندی است که اینجانب به لحاظ ارتباط شغلی با حوزه برنامه ریزی و بودجه و دغدغه های رسانه ای به بررسی جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نحوه ابلاغ و تخصیص اعتبارات دولتی مربوط به استان و شهرستان ها پرداخته ام و این موضوع جزء اولویت های نوشتاری ام قرار داشته است. تا از این طریق موارد مبهم و قابل بحث تصمیم دولت و نحوه تخصیص این اعتبارات در استان مورد واکاوی بیشتری قرار گیرد.

در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، استاندار محترم و نماینده عالی دولت در استان از ابلاغ اعتبارات تملک دارایی و فاصله آن نسبت به نیاز استان سخن به میان آورد و اعلام داشت که با همین اعتبار که معاون برنامه ریزی استاندار آنرا بالغ بر 1550 میلیارد ریال اعلام داشته حدود 50 درصد پروژه های نیمه تمام استان در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

از طرفی مدیرکل برنامه ریزی و بودجه استانداری نیز اعلام داشت که تخصیص اعتبارات امسال با 3 هزار ساعت جلسات هم اندیشی و کارشناسی!! با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران محترم به تفکیک شهرستان ها انجام خواهد پذیرفت. که اتمام پروژه های نیمه تمام و اولویت دار عمرانی از سیاست های اصلی این جلسات بوده است.

وی اعتبارات عمرانی تخصیص سال 92 استان را 3130 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت ،این بودجه در دو قالب استانی و ماده 180 موضوع تبصره 22 قاتون بودجه هزینه خواهد شد. یعنی 3027 مورد پروژه استان که 2854 پروژه نیمه تمام و 173 مورد آن از پروژه های جدید استان خواهد بود.

حال موضوعی که در مقدمه نوشتار فوق آمده و نکته ای که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد این است که مقرر گردیده این اعتبارات در دو قالب تخصیص یابد که یکی از آنها ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه می باشد.

بر اساس این ماده و در راستای تحقق اصل 48 قانون اساسی، سیاست های کلی و جهت حصول به اهداف چشم انداز و به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیرفت و عدالت، دولت مکلف خواهد بود در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستان های با کمتر از سطح متوسط کشوری در پایان برنامه چهارم در بخش های اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی،زیربنایی و امنیتی در هر سال برنامه حداقل 10 درصد به سطح یادشده نزدیک شود و معادل دو درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت در قالب ردیف های مشخص برای مصارف معین در بودجه سنواتی در اختیار معاونت قرار گیرد تا در راستای تحقق اهداف فوق توزیع و هزینه شود.

همچنین بر اساس تبصره 22 – الف – در اجرای حکم ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است ماهانه معادل 2 درصد از یک دوازدهم اعتبارات هزینه ای،تملک دارایی های سرمایه ای ،تملک دارایی های مالی و درآمدهای اختصاصی به استثنای موارد مصرح در این تبصره را تا سقف اشاره شده در این تبصره بین استان های کشور توزیع نماید.و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبرذی رییس جمهور موظف است بر اساس شاخص های مربوطه نسبت به توزیع شهرستانی آن اقدام نماید.

از سویی نیز بر اساس ماده 178 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و بند ج تبصره 2 این ماده دو نفر از نمایندگان استان با پیشنهاد مجمع نمایندگان استان و تصویب مجلس به عنوان ناظر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نمایندگان هر شهرستان به عنوان ناظر در کمیته برنامه ریزی شهرستان عضویت خواهند داشت.

حال سوال اصلی اینجاست که توزیع این اعتبارات از سوی معاونت ریاست جمهوری بر اساس چه ضوابط قانونی به نمایندگان مجلس واگذار شده و توزیع این اعتبارات از سوی نمایندگان محترم در آستانه انتخابات مجلس بر اساس چه نیازسجی، اولویت بندی، برنامه ریزی و شاخص خواهد بود!؟

و اما سوال بعدی نحوه و میزان برآورد اعتبارات پیشنهادی و تخصیصی به شهرستان ها از سوی استانداری است.

در جدول اختصاص اعتبارات پیشنهادی 17میلیارد تومانی که حاصل 3 هزار ساعت کار علمی و کارشناسی است! و توزیع آن نیز به نمایندگان محترم مردم و کاندیداهای احتمالی مجلس اتی سپرده شده است، اعتبار اختصاص پیدا کرده به مرکز استان 172 هزار میلیون ریال پیش بینی شده و این در حالی است که شهر تقریبا هم جوار آن که بار مرکز استان بودن و مشکلات ناشی از آن و خدمات استانی و پروژه های کلان شهری همانند ساری را عهده دار نیست یعنی بابل 208 هزار میلیون ریال را سهم خود کرده است.

حال با توجه به این موضوع که حتی در جدول اعتبارات استانی نیز سهم مشخص و درستی برای ساری و بالاخص پروژه های فرا شهری آن پیش بینی نشده و از طرفی در بندهای مربوط به سند توسعه استان که تدوین آن محصول همان حوزه معاونت محترم در استانداری است، معضل ساری نادیده گرفته شدن نقش مرکزیت شهرستان در برنامه ریزی های ملی و منطقه ای در جهت ارائه خدمات برتر می باشد،و احداث نیروگاه زباله سوز،تکمیل کمربندی شمالی و جنوبی، مطالعات و اجرای طرح های ترافیکی و توجه جدی به مبادی ورودی و خروجی شهر و همچنین تأکید جدی آن سند به صنعت گردشگری ، سهم مرکز استان از این همه خدمات قابل ارائه در حوزه استانی و فرااستانی چیست؟

استاندار محترم و مدیران محترم استانی و نمایندگان محترم مردم در مجلس ؛ در این اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم و همچنین رشد کم سرمایه گذاری و عدم رغبت حتی بخش های خصوصی به فعایت های عمرانی و امور زیربنایی که حتی دولت محترم نیز جرأت ورود به تعریف و اجرای پروژه های جدید را ندارد و دستگاه های دولتی از پرداخت حقوق پرسنل خود نیز گاها عاجزند، مجموعه مدیریت شهری با حضور شهردار جوان و با جرأت و جسارت مثال زدنی با پشتوانه اعتماد مردمی و سیاست ها و حمایت های شورای محترم پروژه های بزرگ زیربنایی را در حوزه شهری با خدمات ملی در دستور کار خود قرار داده که به زعم نماینده محترم ولی فقیه در استان "این عملکرد نماد موفقی از مدیریت جهادی و اثباتی بر عملکرد موفق شهردار است"، کی و کجا باید مورد حمایت قرار گیرد؟ تا شعار چند ده ساله مسئولان استانی مبنی بر ویژه دیده شدن مرکز استان جامه عمل بپوشد؟

آیا بهتر نیست دولتی که مشی آن و شعار آن قانون مداری، اعتدال و تدبیر در امور است، حاشیه امنیت خود را بر مصالح مردم ترجیح ندهد و در استان نیز عدالت بر قومیت گرایی و قبیله گرایی رجحان یابد؟!


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 26 شهريور 1393
احسنت بر محبوب .
مرد متفكر و معقول شهرداري وهمچنين محجوب
نا شناس 26 شهريور 1393
باج دادن کار شماها وهمفکران شما در شهرداری میباشد نه دولت تدبیر وامید
نا شناس 25 شهريور 1393
در قسمت روابط عمومي خيلي موفق تر ميتونه عمل كنه با قلم شيوا. متن جالبي بود ! معلم
علیرضا 26 شهريور 1393
منتظر حضور شما در انتخابات شورای شهر پنجم هستیم
نا شناس 26 شهريور 1393
خدایش خودت نوشتی؟!!
مازنی 27 شهريور 1393
برادر گرامی ، آقای محبوب مطالب جالبی مطرح شد . متشکرم
اما چند نکته :
1- مطلب منتشر شده از روی دلسوزیست یا غرض ورزی با دولت ؟ اعتبارات تخصیص یافته سایر شهرستان ها اصلا قابل قیاس با اعتبارات بابل و ساری نیست ! چرا شما فقط اعتبارات بابل و ساری را بررسی کردی ؟ ( هموان ستیز همیشگی بابل و ساری ) .
2- آیا این نقد ها و دلسوزی ها و... را در هشت سال قبل هم داشتید ؟ دولت قبل با شعار عدالت اجتماعی ولی دریغ از ذره ای عدالت !!!!!!!!!
3- در یک برنامه اقتصادی که روز سه شنبه در یکی از شبکه ها پخش شد چند تن از کارشناسان ( البته وابسته به دولت قبل ) به وضوح اذعان نموده اند عقب گرد اقتصادی کشور که بواسطه تصمیمات غیرکارشناسی دولت نهم و دهم بوجود آمده ، در بهترین شرایط و رشد اقتصادی 5% سالانه ، بعد از 15 سال تازه برمی گردد به اقتصاد ایران در سال 84 !!!!! چرا تا کنون نسبت به عملکرد غیرکارشناسی دولت قبل عکس العملی نداشته اید ؟
4- این برای همگان مبرهن است که اکثر نمایندگان مجلس فعلی از حامیان دولت قبل یا لااقل از ناموافقان دولت فعلی است پس طبعا نمی توان انتظار همکاری کامل مجلس با دولت را داشت .
5-مشکل ساری مشکل اعتبار ، بودجه و ... نیست . شما خود مستحضرید که مدت مدیدیست که اعضای شورای شهر ساری با هم اختلاف و درگیری دارن پس طبیعی است که نتوانند برای کلانشهر ساری گامی بردارند . به جای رفع مشکلات ساری دنبال بهار نارنج می گردند !!!!!! بابا اصلا گلستان استان بهار نانج به مشکلات مردم برسید ؟
6- شنیده ها حاکی از آنست که استاندار قبلی نیز ارقام زیادی از اعتبارات عمرانی را به سمت غرب استان سوق می داده . چرا در آن مقطع دنبال واکاوی و بررسی موضوع نبوده اید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
7- چرا در مورد استخدام های غیر مجاز و غیر قانونی در هشت سال واکاوی نمی کنید ؟
8- با توجه به مطالب شما ، آقای عبوری جوان بسیار فعال بوده که انشاء ا... موفق باشند اما مردم دلخوشی از آن امارت شهرداری ساری ندارند . اگر شما به مناطق محروم ساری بزنید و سوالاتی بپرسید این موضوع برای شما روشن خواهد شد .

آقای محبوب
ضمن تشکر از حساسیت شما نسبت به موضوع امید است در تمام مقاطع زمانی نسبت به مسائل حساس باشد نه مقطعی خاص .
متشکرم . موفق باشید

پاسخ ها به این نظر
همشهری 30 شهريور 1393
سلام
احتمال قوی اوناییکه نظر منفی داده اند از حامیان دولت قبلی اند یا از کارکنان شهرداری. که تحمل شنیدن. حرف حق رو ندارن.
کارمند شهرکهای صنعتی 27 شهريور 1393
راست گفته شما دو رو بر دامادی نماینده ساری را ببینید طرف محفل شبانه برای مدیرعاملی شرکت ....گذاشته والحمدالله طرف باتمام ویژگیهای سوئ مدیریتی مدیر شده الان این فرد در کل ساعات اداری که نماینده در استان هست بعنوان همراه وبادی گارد این همراهی می نماید برای تا برای انتخابات کار کنند این خیانت به بیت المال نیست اقای رمدانی لطفا درج کن ریشه فته را بکنید
مشاور فرهنگی 28 شهريور 1393
جناب آقای محبوب حضرتعالی درایت خوبی به این موضوع داشتید. در همه ادوار ساری مظلوم بوده است.و هم اکنون هم که دراین دولت بسیار مظلوم تر.شایسته است حضرتعالی همانند سنوات قبل به موضوعات استراتژیک بپردازید تا انشالله گره عدم توسعه این شهر بدست توانای شما اندیشمندان باز گردد.احسنت

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.