.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آمارهای جالب از ثبت احوال کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه 33 درصد خانواده‌های ایرانی حداکثر یک فرزند دارند، گفت: در این میان 14 درصد خانواده‌ها بدون فرزند هستند.
 
به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس محمد ناظمی اردکانی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن اجتماعات مهمانسرای جهانگردی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور سه مأموریت مهم بر عهده دارد که ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و ثبت تغییر کد پستی، صدور اسناد هویتی برای ایرانیان و تولید، نشر و تحلیل آمار و اطلاعات جمعیتی از جمله  مأموریت‌های اصلی این سازمان محسوب می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه برای انجام بهینه این مأموریت‌ها، پنج راهبرد تعیین کرده‌ایم، گفت: ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی، اتقان اسناد هویتی، تولید و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی مکان‌محور، مسئولیت‌های فرهنگی (به ویژه در زمینه نام‌گزینی برای افراد) و تأمین رضایت افراد از طریق تسهیل و سرعت‌بخشی در ارائه خدمات به متقاضیان از جمله این راهبردها هستند.
 
33 درصد خانواده‌های ایرانی حداکثر یک فرزند دارند
 
ناظمی اردکانی با اشاره به زمان‌بر بودن نتیجه بخش بودن سیاست‌های تکثیر جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، دلایل فرهنگی، اقتصادی و بعضا اجتماعی را از عمده عوامل موثر در تعداد فرزندان زوج‌ها عنوان کرد و افزود: تأمین مسکن، اشتغالات زوجین و باورهای اجتماعی افراد به عنوان مسائل فرهنگی در تعداد فرزندان خانواده‌ها موثر بوده و اکنون بسیاری از زوجین تا سال‌ها پس از ازدواج نیز بدون فرزند هستند.
 
وی بر اساس آمارها، با اشاره به اینکه 33 درصد خانواده‌ها حداکثر یک فرزند دارند، گفت: 14 درصد خانواده‌های ایرانی بدون فرزند و 19 درصد یک ‌فرزند دارند.
 
نرخ ولادت در کشور 18 در هزار است
 
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به وقوع یک میلیون و 400 هزار ولادت در سال، نرخ ولادت را 18 در هزار عنوان و تصریح کرد: میزان فوت در کشور نیز 400 هزار در سال بوده که این آمارها حاکی از افزایش یک میلیونی جمعیت در سال است.
 
ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه شیب ولادت در کشور نزولی و شیب فوت صعودی است، گفت: این مسئله حاکی از حرکت کشور به سمت سالمندی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، ظرف 25 تا 30 سال آینده رشد جمعیت در کشور به صفر رسیده و از آن پس شاهد کاهش جمعیت در کشور خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: میزان موالید در کشور در طول امسال سه تا چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
 
ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه رشد جمعیت در کشور 1.3 درصد است، گفت: نرخ موالید نیز در کشور 1.7 درصد است که اگر بخواهیم جمعیت کشور به سمت جوان حرکت کند، لازم است نرخ باروری برای هر زوج به بیش از دو برسد.
 
وی اظهار داشت: پایین‌ترین نرخ موالید در کشور مربوط به گیلان و بالاترین نرخ نیز مربوط به سیستان و بلوچستان است.
 
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه از هر پنج ازدواج یک واقعه طلاق اتفاق می‌افتد، گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی در این زمینه بسیار موثر بوده و در کلان‌شهرهایی نظیر تهران، البرز و مشهد که بیشترین مهاجرت‌ها را داشته‌اند، نرخ طلاق بالاتر از دیگر مناطق کشور است.
 
ناظمی اردکانی بیشترین آمار ازدواج ثبت شده را نیز مربوط به استان‌های اردبیل، کردستان و خراسان شمالی اعلام کرد.
 
امیرعلی و فاطمه بیشترین فراوانی در نامگذاری افراد داشته‌اند
 
رئیس سازمان ثبت احوال در مورد فراوان نام‌های پسران در طول امسال، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور ‌امیرعلی، امیرحسین و ابوالفضل پرطرفدارترین نام‌ها در میان فرزندان پسر در طول امسال بوده است که در آذربایجان غربی نام‌های محمد، علی و ابوالفضل بیشترین فراوانی را در میان اسامی انتخاب شده برای فرزندان پسر داشته‌اند.
 
ناظمی اردکانی در مورد فراوانی اسامی فرزندان دختر در طول امسال نیز گفت: فاطمه، زهرا و نازنین‌زهرا نیز بیشترین فراوانی را در میان اسامی دختران ثبت شده در ثبت احوال کشور در طول امسال داشته‌اند.
 
وی با اشاره به قضازدایی در مورد نامگذاری افراد و تفویض اختیار به ادارات کل ثبت احوال استان‌ها، گفت:‌ در مراکز استان‌ها کمیته نام‌گزینی تشکیل شده و زمینه‌سازی‌های لازم انجام شده است تا در استان‌های قومیتی، این کمیته تصمیم نهایی را در مورد نام‌گزینی افراد و تغییر نام‌ها را بگیرند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، گردهمایی مدیران کل ستادی و استانی سازمان ثبت احوال کشور از صبح امروز در سالن اجتماعات مهمانسرای جهانگردی ارومیه با حضور محمد ناظمی اردکانی؛ معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و معاونان مربوطه آغاز شده و در حال برگزاری است.
 
این گردهمایی برای پایش عملکرد 6 ماه نخست امسال انجام شده که برنامه‌های راهبردی و راهکارهای لازم نیز برای توسعه ثبت احوال کشور توسط شرکت کنندگان در همایش ارائه می‌شود./350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.519 seconds.