.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
داستان 3g چیست و در ایران به کجا خواهد رسید؟
 داستان 3g چیست و در ایران به کجا خواهد رسید؟

 شمال نیوز: همزمان با رشد تکنولوژی و استفاده روز افزون مردم از فناوری‌های دیجیتال و همچنین تلفن همراه، تقاضا برای سرویس‌های دیتا روز به روز افزایش یافت و نیاز به سرعت‌های بالاتر اینترنت برای انتقال داده‌ها بیش از گذشته احساس شد. ژاپن اولین کشوری بود که به صورت گسترده و تجاری در سال 2001 از این تکنولوژی استفاده کرد. کمپانی قدرتمند NTT DoCoMo برای اولین بار دست به این کار زد.

شبکه‌های 3G مهمترین عاملی است که باعث تفاوت این فناوری و سیستم کنونی تلفن همراه شده است. شبکه‌های 3G  حجم بسیار وسیع‌تری از اطلاعات را منتقل می‌کنند و ارسال ویدئو کلیپ، آهنگ‌ها، بازی‌ها و بسیاری از این دست از شخصی به شخص دیگر با استفاده از این تکنولوژی ساده‌تر خواهد شد.

در همین راستا ابتدای سال 86 بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم از شروع مطالعات مربوط به راه‌اندازی سومین شبکه اپراتوری موبایل در ایران خبر داد و اعلام کرد: برای عقب نماندن از تکنولوژی‌های روز جهان، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش فنی به داخل کشور تا پایان سال 87 ایرانی‌ها هم می‌توانند مانند برخی مردم دنیا از نسل سوم شبکه‌های موبایل استفاده کنند.

براین اساس مقدمات انجام طرحی ملی برای بهره‌برداری از تکنولوژی روز موبایل با نام 3G  که مهمترین خصوصیت آن مکالمه تصویری بود، در کشور کلید خورد ‌اما درگیر حاشیه‌های قبل و بعد از اجرا شد به گونه‌ای که راه‌اندازی آن تا به امروز به درازا کشید.

اما اکنون وزیر ارتباطات در آستانه هفته دولت و در حالی‌که در ابتدای شهریورماه امسال انحصارشرکت ارائه دهنده این سرویس به اتمام رسید، وعده فراگیر شدن سرویس 3G در سراسر کشور را داد.

نسل سوم یا 3G چیست:


نسل سوم شبکه تلفن‌های همراه یا همان 3G روشی برای انتقال سریع‌تر اطلاعات در تلفن‌های همراه می‌باشد. رویکرد این نسل جدید بر پایه مولتی مدیا است.  3G برخلاف GSM که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، از سرعت بالاتری برای انتقال چندرسانه‌ای برخوردار است. با سرعت نسبتا بالایی که در تلفن‌های نسل سوم پیش‌بینی شده‌است، امکاناتی از قبیل تلفن‌های تصویری بی‌سیم، با کیفیت مناسب مقدور خواهد بود.
3G  شبکه‌ای با تکنولوژی سلولی است که علاوه بر تماسهای تلفنی و دسترسی به اینترنت پرسرعت واقعی، منطقه وسیعی را هم پوشش می‌دهد. با استفاده از تكنولوژي 3G می‌توان سرعتي تا 2 مگابايت بر ثانيه براي دسترسي به شبكه در حال سكون، سرعت 348 کیلوبیت بر ثانیه در حال حركت كند (مثل راه رفتن) و سرعتي حدود 128 كيلوبيت بر ثانيه در اتومبيل داشت.

آیا خدمات نسل سوم تلفن همراه ایران مانند همه دنیا است؟

حداکثر سرعت در 3G در تمام دنیا به ۴۲ Mbps می‌رسد، اما در ایران با توجه به قوانین جمهوری اسلامی این سیستم حداکثر تا سرعت نیم مگابیت یا 0.5 Mbps ارائه می‌شود و البته با توجه به تجربه‌ای که در کار با سایر شبکه‌های اینترنت پرسرعت در ایران که سرعتی به مراتب کمتر از سرعت اعلام شده داشتند، انتظار می‌رود سرعت نسل سوم اینترنت همراه نیز به مراتب کمتر از این‌ها باشد.


مخالفت با 3G:


در همان ابتدای کار نگرانی‌های برخی از تشکل‌ها و همچنین بعضی مراجع از تاثیرات منفی ورود فناوری نسل سوم اینترنت همراه به خصوص تماس تصویری بر بنیان خانواده و آرامش و امنیت زنان باعث شد تا سرویس تماس تصویری اپراتور نسل سوم قطع شود.

حتی اعتراضات این اپراتور مبنی بر اینکه پایه تبلیغات آن برای ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی، امکان برقراری تماس تصویری بوده است، در کنار مطرح شدن برخی از مسائل از جمله اینکه تکنولوژی برقراری ارتباط تصویری با توجه به پیشرفت اینترنت وامکانات ارتباطی دیگر در کشور چندان تکنولوژی تازه‌ای به شمار نمی‌رود نیز نتوانست مسئولان را مجاب کند تا به ممنوعیت ارائه سرویس تماس‌های تصویری خاتمه دهند.

چندی پیش نیز آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتای جمعی از فعالان فضای مجازی در مورد اعطای مجوز برای خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر ارتباطات همراه قبل از تحقق شرایط قانونی و الزامات ایمن و سالم سازی آن اعلام کرد: با عنایت به اینکه مجوز های قانونی برای این کار گرفته نشده جایز نیست، خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری برخلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است و مسئولین محترم نباید تنها به درآمدهای مادی این برنامه بیاندیشند.


آیت‌الله مکارم تکذیب کرد: سخنانم در ارتباط با اینترنت تحریف شد

چند روز پس از انتشار اخبار مربوط به صحبت‌های آیت‌اله مکارم شیرازی در خصوص نسل سوم اینترنت، ایشان گفتند: شورای عالی فضای مجازی توضیحاتی را در این ارتباط به من دادند و من احساس کردم که در این خصوص خطری ایجاد می‌شود که در نهایت تذکر دادم، اما متاسفانه برخی‌ها این صحبت‌های من را تحریف کردند.

وی با تاکید بر اینکه ما مخالف تکنولوژی نیستیم افزود: به نظر ما استفاده از تکنولوژی واجب است، زیرا وقتی مسلمانان دارای نهضت علمی و انقلابی بودند اروپایی‌ها دوران قرون وسطی را طی می‌کردند از این رو ما موافق تکنولوژی هستیم.

این مرجع تقلید ادامه داد: تکنولوژی غربی مانند یک آب گل‌آلود و غیربهداشتی است، البته آب مایه حیات است ولی آب گل‌آلود را باید تصفیه کرد، بنابراین تکنولوژی نسل سوم اینترنت هم مانند آب گل‌آلود باید تصفیه شود تا در اختیار مردم قرار گیرد، بنابراین این را باید گفت که آدم بی‌عقل مخالف تکنولوژی و پیشرفت علم است.

وی همچنین با بیان اینکه شتاب و عجله در اجرای نسل سوم اینترنت اشتباه است گفت: در ارتباط با استفاده از این تکنولوژی اعضای شورای فضای مجازی نظراتی را دارند که این نکات باید در نشست‌هایی با مسئولان و وزیر ارتباطات مطرح شود، زیرا در غیر این‌ صورت در آینده مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.


توضیحات واعظی درباره مخالفان ارائه 3G:

پس از انتشار فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در مخالفت با نسل سوم اینترنت همراه، واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه توضیحاتی درباره مخالفت‌های صورت گرفته با ارائه خدمات نسل سه ارتباطی در کشور پرداخت.

وی درباره نگرانی‌های برخی علما نسبت به این موضوع توضیح داد: سوالی که از حضور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پرسیده شده بود به گونه‌ای بود که اگر آن سوال را از هر فردی می‌پرسیدند نگرانی برایش ایجاد می‌شد. خود من هم اگر وزیر ارتباطات نبودم و اشراف کامل بر اتفاق‌هایی که در این حوزه می‌افتد نداشتم، اگر به عنوان یک شهروند و یا مسلمان مورد سوال قرار می‌گرفتم، با این سوال نگران می‌شدم. اما ما برای آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی توضیح دادیم که فعالیت‌ها از چه قرار خواهد بود و این که اصلا بنا نیست فعالیتی فراتر از آنچه طی دو سال قبل صورت گرفته انجام شود و ایشان مطمئن شدند که آنچه ما انجام می‌دهیم با سوالی که از ایشان پرسیده شده متفاوت است و چیزی که در حال حاضر انجام می‌شود جای نگرانی ندارد.

به هر حال بالاخره انحصار نسل سوم اینترنت همراه شکسته شد و همگان در انتظارند که ببینند آیا 3G همانگونه که می‌گویند می‌تواند انتظارات مردم را در برخورداری از یک اینترنت پرسرعت برآورده کند؟ آیا خدمات در این نسل تکنولوژی به صورت تمام و کمال ارائه خواهد شد و یا باز هم شاهد سرعتی به مراتب کمتر از آنچه اعلام می‌کنند هستیم؟ /250پارسینه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

SAFA 7 آبان 1393
انشا ا... عمرمون کفاف بده.
علی 15 آبان 1393
عمر ما تمام شد - اجرا کنید ممنون

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.992 seconds.