.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولین حضور فرش بافان مازندرانی در نمایشگاه بین المللی تهران

شمال نیوز: اتحادیه فرش دستبافت شهرستان ساری با 8 سال سابقه فعالیت از معدود اتحادیه هایی است که با کمترین حق عضویت بیشترین متقاضی را داراست اما از کمترین حمایت ها برخوردار است.

گفتگوی ما با خانم محمدی رییس اتحادیه فرش دستبافت مرکز استان را در ادامه میخوانید.

از سابقه کار و خصوصیات اتحادیه فرش دستبافت ساری بفرمایید؟
اتحادیه فرش دستبافت ساری 8 سال است که فعالیت می کند و بیش از 10 هزار عضو دارد.
اعضا بعد از ثبت نام و دریافت کارت شناسایی  به فنی و حرفه ای معرفی می شوند و بعد از اذ مدرک با مراجعه به اتحادیه و صدور معرفی نامه به اداره صنعت معدن و تجارت و سپس مراجعه به تامین اجتماعی جهت انجام بیمه اقدام می کنند.

چه تعداد افراد در این اتحادیه توانستند تحت پوشش بیمه قرار گیرند؟

تا کنون 7 هزار و 800 نفر در شهرستان ساری تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

تسهیلات چطور؟
در سال 92، بیش از 500 نفر با مراجعه به بانک ها وام کمک هزینه دریافت کردند.
اعضای اتحادیه فرش دستبافت عموما از قشر ضعیف هستند لذا نیاز به حمایت دارند.
در اشتغالزایی مربیان حمایت دستگاه های مربوطه ، سازمان صنعت معدن و تجارت و استانداری مورد نیاز است چراکه بسیاری از فرش بافان به دلیل نداشتن بودجه و پرداخت هزینه غرفه برای حضور در نمایشگاه ها نمی توانند محصولات خود را به فروش رسانند.

در خصوص افراد غیرقالی باف که تنها صرف استفاده از بیمه عضو اتحادیه شدند توضیح بفرمایید؟
بسیاری از اعضای اتحادیه فرش دستبافت را معلولینی شامل می شوند که هیچ منبع درآمدی ندارند در حالیکه بسیاری از افرادی که از نظر مالی در سطح بالایی هستند آمده اند و از بیمه قالی بافان استفاده می کنند؛ در این میان حق قالی بافانی که فروش فرش تنها منبع درآمدی آنها است تضییع می شود.
می توان گفت این افراد سرخود کلاه گذاشته اند نه سر دولت.
در این خصوص اقداماتی در حال انجام است که تنها قالی بافان واقعی از این امتیاز بهره مند شوند. همچنین بازرسان تامین اجتماعی با بازدیدهای سرزده اقدام به شناسایی قالی بافان واقعی نموده اند.
در این خصوص فرش بافان پس از اتمام کار فرش بافی باید با مراجعه به اتحادیه نسبت به دریافت شناسنامه برای فرش بافته شده خود اقدام کنند. با این کار فعالین حوزه فرش بافی شناسایی می شوند.
با شناسنامه دار شدن آثار لیست افراد فعال در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرد و در زمان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن از سوی بازرسان شناسایی می شوند.
این حق طبیعی قالی باف است که تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

بعضا دیده می شود که شهروندان عدم رضایت خود را نسبت به برخی قالی شویی ها اعلام می کنند، در این مورد توضیح بفرمایید.
با توجه به اینکه پروانه کسب قالی شویی ها توسط اتحادیه فرش دستبافت انجام می شود، قالی شویی های بدون مجوز مشتریان را با مشکلاتی مواجه کرده اند که پس از پیگیری های صورت گرفته معلوم می شود قالی شویی مورد نظر فاقد پروانه کسب بوده است.
این گونه قالی شویی ها عموما نرخ پایین تری نسبت به دیگر مراکز دارند لذا نرخ قالی شویی ها باید از اتحادیه گرفته شود.

چه تعداد قالی شویی با پروانه کسب در ساری فعال هستند؟
تاکنون در شهرستان ساری، 30 مجوز قالی شویی صادر شده است.

به نظر شما مهمترین مشکل حال حاضر اتحادیه چیست؟
مشکل اصلی ما این است که اتحادیه استانی نداریم. بیشترین صادرات استان مازندران به تبریز ، اصفهان و قم دارد که آنها هم بصورت سفارشی انجام می شود.
بافنده ها اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستند و قدرت پرداخت هزینه های غرفه های نمایشگاهی را ندارند.
امسال پس از 12 سال برای نخستین فرش بافان استان مازندران در نمایشگاه بین المللی تهران که از اول تا 7 شهریور برگزار شد، شرکت کردند.
با حمایت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تمام اتحادیه های استان مازندران توانستند در این نمایشگاه شرکت کنند که جای تشکر از سازمان صنعت معدن و تجارت دارد.
مورد دیگر این است که تبلیغات و سرمایه گذاری در زمینه فرش دستبافت بسیار کم بوده و در نتیجه می توان گفت هنوز سرمایه گذاری در این بخش به طور جدی، جا نیافتاده است.
همچنین در استان های دیگر علاوه بر سازمان صنعت و معدن تمام دستگاه های مربوطه از بخشداری گرفته تا استانداری، از فرش بافان حمایت می کنند در حالیکه استان مازندران از این حمایت محروم است.
اگر این حمایت صورت گیرد و این حرفه را بعنوان یک شغل بپذیرند تاثیر زیادی در اشتغالزایی استان خواهد داشت.

سطح حمایت ها از سوی دستگاه های مربوطه چه اندازه است؟
قبل از سال 85، اداره تعاون، جهاد سازندگی ، صنایع دستی، بهزیستی و کمیته امداد همگی از دستگاه هایی بودند که فرش بافان را حمایت می کردند اما پس از آن با ادغام برخی وزارت خانه ها، این مسئولیت تنها به عهده سازمان صنعت معدن و تجارت گذاشته شده است که کاهش حمایت ها را موجب شده است و این در نهایت به ضرر فرش بافان تمام شد.
دوست داریم صادرات فرش از شهرستان ساری شروع شود چراکه شهرستان ساری بهترین تولیدکننده ها و بهترین بافنده ها را در استان دارد.

سخن پایانی؟

اتحادیه فرش دستبافت بیشترین ارباب رجوع را دارد اما گمنام است. اتحادیه ای که کمترین حق عضویت رادریافت می کند سرمایه دارترین است؛ چرا که ما مزد خود را از خداوند می گیریم.
اتحادیه فرش دستبافت با دریافت سالانه 10 هزار تومان ازاعضا ( البته اگر عضو مشکل مالی نداشته باشد) کمترین حق عضویت را درمیان اتحادیه ها دریافت می کند.
برای قشر ضعیف این عضویت رایگان انجام می شود اما با اینحال توانستیم با حمایت های اتاق اصناف مرکز استان و کمک اعضای هیئت مدیره ملک خصوصی را خریداری کنیم.
وی در پایان ضمن تشکر از حمایت های صادقانه سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف مرکز استان گفت: وقتی مسئولین پشتیبان ما باشند ما هم با تولید بالا جوابگوی خدمت شان هستیم.

/گفتگو از: سیده سعیده فلاح


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ناشناس 10 شهريور 1393

خانم محمدی . بیمه فرش بافان در هاله از ابهام ؟ چرا؟
نا شناس 9 شهريور 1393
به خدا همه حرفای خانم محمدی اغراق بود....شمال نیوز پیگیر باش کجا از 10000تومان خبری بود...ما هم عضو هستیم 2 تا 20000و22000تومان پرداخت کردیم...اگر هم محصولاتمون رو از خانم محمدی نخریم برای عضویت و بیمه شدن حالمون رو میگیره و گیر میده...تازه تو اتحادیه فرش دست بافت فساد فوران میکنه....شمارو به خدا قسم نذارید این اتحادیه هنری به فضای فساد بدل شه و ما کنار بکشیم....لطفا بیشتر تحقیق کنید و زود تیتر و تیزر نزنید
نا شناس 13 شهريور 1393
بیمه قالی بافان کدام قالی فقط از جیب دولت افرادی که حتی بافتن قالی را بلد نیستند بیمه شدند مسئولین به این امر رسیدگی کنید
دوست 30 شهريور 1393
ناشناس محترم:
به ازاء هرسال مبلغ 10000 تومان دریافت می شود.
اتحادیه بابت دو سال مبلغ 20000تومان و 2000هزار تومان بابت صدور کارت شناسایی است که جمعا 22000تومان دریافت می شود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.656 seconds.