.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همیشه پای یک «مشایی» در میان بود!
مروری بر دلایل عجیب 10 برکناری جنجالی در دولت‌ احمدی‌نژاد
برکناری وزرا و برخی معاونان دولت احمدی نژاد به مثابه بسیاری دیگر از اقدامات وی جنجالی و پرحاشیه بود.

به گزارش شمال نیوز، «قبل از سفر به سنگال به پیش رئیس جمهور رفتم و دفتر رئیس جمهور نشستم بعد از یک ساعت معطلی و تا ده. وبعد برای من مشخص شد که در یک جلسه سه نفره‌ای آقای احمدی‌نژاد با آقای رحیمی و آقای مشایی باهم هستند و برخی از خبرها این بود که احتمالا در رابطه با ما صحبت می‌کردند، اختلافی باهم داشتند و نداشتند جزئیاتش را من نمی‌دانم. ایشان ساعت ده آمدند و من توضیح مختصری را به ایشان دادم که قصه نیجریه این گونه شده و من آفریقا بودم نشد بروم و الان باید بروم، ایشان هم دو سه جمله‌ای معمولا می‌گفتند که اینجا هم گفتند که مثلا به آقای رئیس جمهور این‌ها را بگویید و تأکید روی روابطی که داریم. البته از سیاست خارجی مانند جلسات دیگرکه باهم داشتیم انتقادهایی هم کردند.این اظهارات که به من گفته شده نروید و من اصرار داشته ام که بروم و بعد گفته‌ام حالا این سفر را بروم و برگردم، اساسا واقعیت ندارد.«

«ملاقات من با رئیس جمهور سنگال یک ساعت طول کشید و بعد از یک ساعت و خورده‌ای به ایشان یک یادداشتی دادند بعد گفت ببخشید من چند دقیقه می‌روم و برمی‌گردم و رفتند و بعد از بیست دقیقه برگشتند و ما حدود یک ربع بعدش ملاقاتمان ادامه پیدا کرد، ایشان هیچ اظهاری به من نداشتند اما حس من این بود که این آدم متفاوت شده است نه در برخوردش با من که نمی‌داند چه کار کند.

من قبلا از این که از سنگال که ده ساعت پرواز بود راه بیفتم که ساعت دو سه صبح می‌رسیدم به کنیا، وزیر خارجه کنیا مطلع شده بود که من دیگر وزیر خارجه نیستم اما به فرودگاه آمد و گفت آقای متکی من برای خودتان آمده‌ام، در آن‌جا هم آن‌ها کلی عزت و احترام گذاشتند مهمانی ناهاری باهم بودیم. وقتی که وزیر خارجه ابراز کرد که خبر را شنیده‌است گفتم من و شما که باید عادت داشته باشیم. این مسئولیت‌ها موقت است، یک روز می‌دهند و یک روز هم می‌گیرند و نکته خاصی هم ندارد. ما به آن‌ها دلداری دادیم. و بعدش آمدیم به کنیا و بعد به ایران»

سطرهای بالا قسمت‌هایی از رمز گشایی منوچهر متکی از نحوه برکناریش در دولت دهم توسط محمود احمدی نژاد بعد از مدت ها سکوت بود. برکناری که می‌توان گفت در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بود. وزیر خارجه دولت دهم در حالی که در ماموریت آفریقا حضور داشت و در حال رایزنی با رئیس جمهور سنگال بود، با حکم رئیس جمهور وقت از کار برکنار شد. نحوه برکناری که تبدیل به یک مکتب در ادبیات سیاسی ایران شد و از آن به عنوان «سنگالیزاسیون» یاد می‌کردند.

اما منوچهر متکی تنها وزیری در دولت احمدی نژاد نبود که با شیوه‌‌ای غیرمعمول از کار برکنار شد. 12 عضو کابینه دولت‌های نهم و دهم با شیوه غیرمعمول و غیر مرسوم در قوه مجریه از کار برکنار شدند. تا احمدی نژاد در کنار تمام رکوردهایی که در زمینه‌های مختلف به نام خود ثبت کرد در این زمینه نیز رکورد دار باشد.

 

اسامی

دولت

وزیر

 

علت برکناری

احمدی، علی

دولت نهم

وزیر آموزش و پرورش

زمانی که دولت نهم در حال پایان بود و می‌خواستند دولت دهم و کابینه‌اش را تشکیل بدهند، بین دو نماز به آقای احمدی‌نژاد گفتم بهتر است این افراد که گزینه فعلی دولت برای ریاست کاندیداتوری از جمله آنها بود در کابینه نباشد، چرا که هزینه‌هایی برای دولت ایجاد خواهد کرد اما بین دو نماز آقای احمدی‌نژاد پرسید، ذکرت را گفتی! گفتم بله، گفت شما دیگر در کابینه نباشید!»

پورمحمدی، مصطفی

دولت نهم

وزیر کشور

پس از پایان مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات، براى رهبر انقلاب فرستادم که پس از ارسال این گزارش، پس از چند روز رئیس‌جمهور از ارسال آن آگاه شده و از این اقدام به شدت عصبانى شدند.آقای احمدى‌نژاد از اینکه چرا پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده و به خاطر این کار ، تصمیم به تغییر گرفت.

تقی‌پور، رضا

دولت دهم

وزیر ارتباطات

اختلاف دیدگاه در جلسه دیروز شورای عالی فضای مجازی و همزمانی طرح مباحث جدی که دیروز در جلسه این شورا اتفاق افتاد،سبب شد تا رضا تقی پور با حكم رییس جمهور از سمتش بركنار شود.

دانش جعفری، داوود

دولت نهم

وزیر اقتصاد

اختلاف نظر با رییس‌جمهور در برخی مسائل پولی و بانکی دلیل اصلی استعفای بنده بود.ارزیابی عملکرد من باید برمبنای کارهایی که در طول وزارت «انجام نداده» یا در مقابل آن مقاومت کردم انجام شود.

رهبر، فرهاد

دولت نهم

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی

{نامه ای خطاب به احمدی نژاد}: به اینکه اساسا ایجاد تشکیلات موازی برای انجام وظایفی که قانون به دستگاه خاصی واگذار کرده باعث بروز دلسردی و یاس در مدیران نظام اجرایی کشور خواهد شد و این روش نه تنها منجر به ایجاد دولتی با ابعادی مناسب، کارآ، منعطف و موثر نخواهد شد بلکه به گسترش بوروکراسی اداری و پیچیده‌تر شدن آن می‌انجامد، لذا با عرض پوزش، از پذیرش پیشنهاد مسئولیتی که به موازی کاری می‌انجامد و به طور مبنایی مغایر با عقیده و نظر کار‌شناسی اینجانب است معذورم.

صفار هرندی، محمد حسین

دولت نهم

وزیر ارشاد

دلیل اصلی بنده که در آن جلسه هیأت دولت به ماندن آقای مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اعتراض کردیم، این بود که این کار مخالف نظر رهبری بوده و این جلسه مشروعیتی ندارد.

کاظمی، پرویز

دولت نهم

وزیر رفاه

ایشان در انتخاب مدیران من دخالت می‌کرد. مدیر دو بال دارد، اولی اختیار و دیگری مسئولیت. من انتخاب خود ایشان بود و وزیر هم بودم و باید من به مجلس توضیح می‌دادم، اما دائم با یک عده معرفی شده برای زیر مجموعه‌ام مواجه بودم. من در برابر افرادی که معرفی می‌کرد مقاومت می‌کردم. چهار نفر خارج از سیستم انتخاب کرده بود تا وزیران را کنترل کند. وزیر را که نباید کنترل کنی!

محسنی اژه‌ای، غلام حسین

دولت نهم

وزیر اطلاعات

ما خودمان هم نفهمیدیم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند. بسیاری از مسئولین از برکناری من هیچ اطلاعی نداشتند. بعد از نماز ظهر روزی که من را برکنار کردند مانند همیشه قرار بود تا قبل از پایان وقت اداری یک جلسه‌ای بگذاریم که وقت هم فوت نشود که در حال رفتن به اتاق کارم بودم که یکی از معاونین من سراسیمه به استقبال من آمد و خبر عزل من را داد و گفت که به وی پیشنهاد سرپرستی وزارت اطلاعات داده شده است.

وحید دستجردی، مرضیه

دولت دهم

وزیر بهداشت

*{در نامه خطاب به احمدی نژاد}: اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم!

* اختلاف با رییس جمهور درخصوص عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات دارو

 

وزیری هامانه، کاظم

دولت نهم

وزیر نفت

اوایل سال 86 رئیس جمهور، مرحوم کردان را برای پستی در وزارت نفت به من پیشنهاد داد که با توجه به مدارکی که بدست آوردم با این موضوع مخالفت کردم.بنده زیر بار صدور این حکم نرفتم چراکه این انتصاب را خیانت به نفت می‌دانستم.رئیس جمهور پس از این اقدام بنده گفت اگر در مهلت تعیین شده، حکم صادر نشود شما را برکنار می‌کنم



در جدول زیر نحوه برکناری وزرا و معاونین دولت‌های نهم و دهم را بخوانید:


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 شهريور 1393
احمدی منتظر بازگشتت هستیم......
نا شناس 9 شهريور 1393
جالبه ...خوب معلومه هیچکسی از بیکفایتی خود دم نمیزند...برای همه روشن بودش در اون مقطع که چرا تغییرات صورت میگرفت...طوری نوشتین اتگار اخر وزیرن... منتظر تیم مرد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.158 seconds.