.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سازماندهي تندروها براي استيضاح وزير ارشاد
نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه با توجه به عملکرد فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت ممکن است جنتي هم به سرنوشت فرجي‌دانا دچار شود، تاکيد کرد: فراکسيون رهروان ولايت روز استيضاح فرجي داناعملکرد ضعيفي داشت. پيش از نشست استيضاح اکثريت اين فراکسيون مخالف راي مثبت به استيضاح بود اما عملا اين اتفاق رخ نداد.

 شمال نیوز: اگرچه نام‌هاي متعددي در روزهاي پيش از استيضاح فرجي دانا شنيده مي‌شد که در ليست مورد نظر مخالفان دولت براي برکناري قرار گرفته اند، اما برخي از قرائن حکايت از آن دارد که که دومين وزارت خانه مهم فرهنگي يعني وزارت ارشاد، به عنوان هدف بعدي اين گروه انتخاب شده است.

به نوشته ابتکار، تا پيش از اين نام‌هايي چون بيژن زنگنه؛وزير نفت، محمدرضا نعمت زاده؛ وزير صنعت، معدن و تجارت و علي اصغر فاني؛ وزير آموزش و پرورش در ليست مورد نظر مخالفان دولت براي استيضاح بوده است، اما گفته مي‌شود که فعلا نام اين افراد از «پروژه استيضاح‌هاي سازماندهي شده» کنار رفته و اين مخالفان دولت قرار است براي استيضاح علي جنتي وزير ارشاد در برابر دولت صف آرايي کنند.

يک نماينده مجلس در گفت‌وگو با «تدبير» از استيضاح‌هاي سازماندهي شده وزيران در فراکسيون اقليت مجلس خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «پس از آنکه اقليت مجلس استيضاح فرجي‌دانا وزير علوم را به سرانجام رساند، استيضاح علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد را در دستور کار خود قرار داده‌ند. قرار است با همان امضاهايي که طرح استيضاح وزير علوم را تقديم هيات رئيسه مجلس کردند طرح استيضاح وزير ارشاد را به زودي به هيات رئيسه مجلس تحويل بدهند.»عابد فتاحي عضو فراکسيون رهروان مجلس خبر مي‌دهد:«وقتي سناريوي عزل وزير علوم توسط جبهه پايداري با موفقيت انجام شد آنان تصميم گرفتند که مدتي دنبال استيضاح ظريف و زنگنه نروند و در حد طرح سوال با آنان مواجهه شوند، اما طرح استيضاح علي جنتي را به سرعت در دستور کار قرار دهند.مقدمات استيضاح جنتي آماده شده است و تقسيم کار هم کرده اند.»فتاحي مي‌گويد: «اطلاع موثق دارم که اعضاي فراکسيون اصولگرايان و اعضاي جبهه پايداري قرار است علي جنتي را هم به سرنوشت فرجي دانا دچار کنند و اور ا هدف گرفته اند تا بدنه اجتماعي دولت دچار سرخوردگي شود. و دست از حمايت آقاي روحاني بردارد.»

نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه با توجه به عملکرد فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت ممکن است جنتي هم به سرنوشت فرجي‌دانا دچار شود، تاکيد کرد: «فراکسيون رهروان ولايت روز استيضاح فرجي داناعملکرد ضعيفي داشت. پيش از نشست استيضاح اکثريت اين فراکسيون مخالف راي مثبت به استيضاح بود اما عملا اين اتفاق رخ نداد و آنان پاي حرف و قول خود نماندند. چرا که آنان مي‌خواهند همه طرف را در دست داشته باشند.»

او ادامه داد: «110 راي منفي به استيضاح نيز متعلق به نمايندگان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس بود در واقع اگر کمک و همراهي اعضاي فراکسيون رهروان ولايت با اعضاي جبهه پايداري نبود امکان نداشت وزير علوم از سمتش کنار گذاشته شود. از سوي ديگر اين استيضاح يک شکست بود در مقابل گروهي که فقط عنوانشان اقليت است اما از توان بالايي براي يارگيري برخوردار هستند. اين استيضاح نشان داد که بايد نگران آينده روابط مجلس با دولت باشيم.»

رئيس فراکسيون اهل سنت در مجلس نهم مي‌گويد: «اين نخستين باري است که درباره يک استيضاح بازخوردهاي زيادي از مردم مي‌بينيم. من هرگز نديده بودم که حادثه‌اي اين قدر براي مردم مهم باشد و هنوز آنان مي‌پرسند که چرا اينطور شد؟ و چرا مجلس با وزيري که بدنه دانشگاه از آن رضايت داشت و در مقابل تبعيض و فساد علمي ايستاد و اسناد غيرقابل انکاري از رخ دادن فساد علمي در دانگشاه‌ها در دوره احمدي نژاد به مجلس ارائه داد اين گونه رفتار کرد؟.» فتاحي با بيان اينکه در سياست نمي‌توان به هيچ عنوان به طرف مقابل اعتماد کرد اظهار کرد: «ما به اعضاي فراکسيون رهروان ولايت اعتماد کرده بوديم که در مقابل اقليت مجلس مي‌ايستند، اما کاري نکردند و اقليت بر اکثريت پيروز شد.الان بايد گفت‌ در مقابل بي حالي و عدم انگيزه اکثريت، ميدان براي اقليت منسجم جبهه پايداري در مجلس باز شده است، اگر اين روند ادامه داشته باشد به زيان مردم خواهد بود. از سوي ديگر ارتباطات بين قوا نيز به هم مي‌ريزد.»

او معتقد است:«مقاومت در مقابل تندروهاي مجلس خيلي سخت شده است. چرا که اعضاي بانفوذترين و وسيع ترين فراکسيون سياسي که فراکسيون رهروان است نتوانستند کار خاصي را در مقابل اين گروه ساماندهي کنند. بنابراين مشخص شد که قدرت اقليت بيشتر است. اعضاي جبهه پايداري با تمام قدرت پيروز ميدان استيضاح بودند.» فتاحي مي‌گويد: «سوال حق نمايندگان است اما برخي نمايندگان مي‌گفتند اگر مجلس راي منفي به استيضاح وزير علوم بدهد شان مجلس زير سوال مي‌رود در صورتي که امروز شان مجلس زير سوال رفته است. يکي از بهترين وزيران علوم يازده دولت گذشته استيضاح و در نتيجه آن مجلس تضعيف شد. البته برخي ديگر از نمايندگان مي‌گفتند براي اينکه وزيران ديگر از مجلس بترسند وزير علوم را استيضاح کنيم. اما مگر رابطه ما بر اساس ترس و لرز است وزيري را به زمين بزنند براي اينکه بگويند ما قدرت داريم.»

او بر اين باور است که اگر فراکسيون اعتدال تشکيل شده بود شايد جلوي بسياري از اقدام‌هاي اعضاي جبهه پايداري در مجلس گرفته مي‌شد. اما او در عين حال تاکيد مي‌کند: «ما تاکيدمان اين بود پاکيزگي اخلاق سياسي در مجلس بماند. ايجاد فراکسيون اعتدال از اول نياز بود. اگر اين فراکسيون آلان تشکيل نشود ديگر هيچ وقت به دنبال تشکيل آن نخواهيم بود. گرچه تشکيل فراکسيون اعتدال ديگر براي ما چندان اهميت سياسي ندارد. چرا که استيضاح وزير علوم بزرگترين رويارويي سياسي بعد از دولت احمدي نژاد بود که ديديم نتيجه به ضرر اعتداليون تمام شد.» /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.