.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خدمت صادقانه ، راز جاودانگي دولتمردان شهيد رجايي و باهنر
رحمان امامي

شمال نیوز: هفته اي كه در آن به سر مي بريم مصادف است با شهادت دو دولتمرد شهيد به نام هاي شهيدان رجايي و باهنر كه در هشت شهريور ماه سال 1360 هدف كينه كور منافقان قرار گرفتند و در محل خدمت به ديار حق شتافتند.
رئيس جمهور شهيد محمد علي رجايي و نخست وزير شهيد محمد جواد باهنر كه در مدت كوتاه عمر خدمتي خود در بعد از انقلاب سال 57 چنان خدمات شايسته اي را به اقشار مردم عرضه داشتند كه نامها و يادهاي آنها براي هميشه در ذهنهاي تاريخي ملت ايران جاودانه خواهد ماند و بعد از سي سال از شهادت اين عزيزان هنوز هم سخت كوشي ، ايمان ، تقوي ، شجاعت ، سادگي ، خدا محوري ، مردمداري ،‌‌ خدمات صادقانه و دهها و صدها ويژگي اين دو دولتمرد شهيد انقلاب اسلامي زبانزد خاص و عام است و تمامي مردم از مسئولان حال حاضر انتظار دارند از سيره و روش اين دو شهيد گرانقدر در سنگرهاي خدمت به مردم پيروي كنند.
در هفته اي به سر مي بريم كه به نام هفته دولت نامگذاري شده است و در طول اين هفته طرح هاي بزرگ و كوچك بسياري در سطح استان و كشور به ثمر مي رسند اما يك نكته اساسي را در اين زمينه نبايد از يادبرد كه مردم قدرشناس خادمان خود هستند و با تمامي وجود خود نسبت به مسئولاني كه خود را وقف مردم كرده اند عشق مي ورزند و نمونه عيني آن هم شهيدان رجايي و باهنر مي باشند كه بعد از سي و چهار سال هنوز هم جاودانه اند.
براستي راز اين ماندگاري چيست ؟ شهيد رجايي به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران فردي بود كه از ميان مردم برخاست ، طعم فقر و محروميت را در طول زندگي خود چشيد با رژيم طاغوت مبارزه كرد ، براي به ثمر رساندن انقلاب همپاي ديگر اقشار مختلف مردم به صحنه آمد ،‌بعد از انقلاب هم ابتدا به وزارت ، سپس به نخست وزيري و آنگاه با راي مستقيم مردم به رياست جمهوري برگزيده شد. اما تمامي اين مراحل سبب نشد تا رجايي از مردم فاصله بگيرد بلكه برعكس رجايي درس با مردم بودن و براي مردم بودن را از مكتب مولاي متقيان حضرت علي (ع) آموخته بود و براي همين خود را وقف مردم كرده بود شهيد رجايي آنقدر به مردم و به خدمت به مردم عشق مي ورزيد كه همچون اقشار مختلف مردم و در متن آنها و حتي ساده تر از آنها زندگي مي كرد و در هنگام بازديدهاي رسمي خود كاسه ،‌بشقاب فروشي خود را در سطح كوچه و خيابانهاي شهر يادآوري مي كرد و از عظمت مردم مي گفت و به آنها به عنوان ولي نعمتان مسئولان مي نگريست.
يكي از تفاوت هاي اصلي و اساسي انقلاب شكوهمند اسلامي در مقايسه با ساير انقلاب هاي جهان اين بوده و هست ، كه انقلاب اسلامي ايران برخاسته از متن مردم مي باشد و مسئولان هم نبايد اين نكته بسيار اساسي را از ياد ببرند كه اين مردم هستند كه به آنها عزت و اعتبار مي بخشند بنابراين لازمه و جوهره شخصيت مسئوليتي آنها بايد در خدمت به مردم خلاصه شود. همانگونه كه رجايي اينگونه كرد و جاودانه شد.
در كنار شهيد رجايي ، شهيد باهنر را داريم كه در طول زندگي پرفراز و نشيب خود كار خود را به عنوان تهيه و تنظيم متون ديني و اسلامي براي دانش آموزان در مدارس قبل از انقلاب شروع كرد و همزمان با شكل گيري نهضت انقلاب اسلامي به صف مبارزان بر عليه طاغوت پيوست و با وقوع انقلاب اسلامي علاوه بر عضويت در شوراي انقلاب و سپس وزير آموزش و پروش توانست منشاء خدمات قابل توجهي براي دستگاه تعليم و تربيت كشور شود و آنگاه به عنوان نخست وزير در كنار يار ديرين خود رجايي قرار گرفت و تمامي تلاش خود را براي ساماندهي امور كشور به كارگرفت كه در اين راه منافقان كوردل فرصت خدمت افزون تر را از شهيدان رجايي و باهنر گرفتند  و ملت بزرگ ايران را از افتخار بهره مندي از دو دولتمرد پرتلاش ، متعهد و خستگي ناپذير محروم ساختند اما ياد و خاطره شهيدان رجايي و با هنر براي هميشه زنده است .
در هر صورت هفته اي كه در آن قرار داريم هفته بزرگداشت دولت مي باشد دولتي كه ملت مسلمان ايران از آنها انتظار خدمت صادقانه دارند و در اين راه مشكلات ريز و درشت موجود در جامعه حل نمايند. بطور قطع مردم و دولت در نظام اسلامي ما به هيچ به عنوان ارباب و رعيت نمي باشند بلكه ارتباط آنها براساس خدمتگذار و خدمت پذير مي باشد كه اين نشانه بزرگي و عظمت كشور ماست بنابراين اين اصل همواره بايد توسط مسئولان ما چه در ابعاد مسئولان و مديران ارشد و چه در مسئولان سطوح پايين تر در شهرها و روستاهاي كشور نه در حرف بلكه در عمل بايد مورد توجه قرار گيرد.
در سي شش سال بعد از وقوع انقلاب شكوهمند اسلامي تا كنون شاهد آمدن و رفتن دولت ها در برهه هاي زماني متفاوت در كشور اسلاميمان بوده ايم. اما هنوز هم بر مرام و مسلك شهيدان رجايي و باهنر در خدمت صادقانه به مردم و كشور تاكيد مي شود و اين امر نشان دهنده آن است كه شانيت مسئولان در نظام اسلامي در هر جايگاه و رتبه اي فقط و فقط در خدمت بي منت و صادقانه به مردم و حل مشكلات مردمي است كه به آنها اعتماد و اطمينان كرده اند و آنها را براي خدمت انتخاب كرده اند.

شهيدان رجايي و باهنر به عنوان دو دولتمرد صديق و خستگي ناپذير سي  و چهار سال است كه در بين ما نيستند اما راه و روش درخشان آنها همه را به خود مي خواند كه براي خدمت به مردم در جامعه اسلامي مسئولان و دولتمردان بايد سراز پا نشناسند و در انجام اين مسئوليت مهم ، عمل به آموزه هاي دين مبين اسلام ، خدمت به مردم و حل مشكلات آنها را وظيفه خود بدانند و به انجام اين وظيفه خطير افتخار كنند.

رحمان امامي - كارشناس ارشد و مدرس دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.972 seconds.