.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بهترین ها دنیا را باور نمی کنند
به بهانه 28مرداد اولین سالگرد مستندساز شهید هادی باغبانی

بهترین ها ، راه را پیدا می کنند و اهل زمین نمی مانند . شاید چند صباحی میان شب و روز گیتی ساکن شوند اما دنیا را باور نمی کنند و خوب می دانند قطار زندگی زود به ایستگاه آخر می رسد .

آنان برای گذر از جهانی که پراز قصه ایمان و آب و عطش است و برای رسیدن به سرای آبادانی که خداوندی عاشق دارد ، هر روز شیداتر از جان خویش می گذرند .
آنان که برگزیده اند ، هرگز رودخانه را بزرگ نمی دانند ، آنقدر می روند تا جرعه ای از عظمت اقیانوس را در خود جستجو کنند .
آنان رستگاری بشر را باور دارند و دل به غریبگی این دیار نمی سپارند ، به چند روزی که در خواب و خوراک و خیال سپری می گردد .

برگزیده ها ، لذت بندگی و دوست داشتن جاودانه را چشیده اند . لذت پوشیدن کفش هایی که نشانی خانه ایمان را ازبرند .
بهترین ها از آغاز و پایان باخبرند . از قصه مهمانی دنیا که زودگذر است و از روشنایی که هر روز تاریکی را تمام می کند .
خوب ها همیشه دلشوره ایمان را دارند ، دلشوره آدم هایی که بر فانی پرهیاهو دل می بندند و هر روز بر نازیبایی هایی که در چشم شان زیباتر به نظر می آید ، غرق می شوند.

بهترین ها ، با آرام ترین مناجات ها هر روز عشق را نجات می دهند و در کوچه پس کوچه های روزگار ، مهربانی می پاشند . هر روز مثل آفتاب طلوع می کنند . می تابند و شب های زمین را پشت سر می گذارند .
بی تردید ، برگزیده ها زندگی را نجات می دهند و هر روز زیباترین نغمه های بندگی را در گوش گیتی می خوانند ... می خوانند پروردگارا ؛ بهار فصلی ست که اندیشه زمین به شکوفه بنشیند ، به عطری که تنها در اردیبهشت عاشقانه آسمان شما جاریست .

 
ثبت وقایع و جنایات سلفی‌ها در سوریه

خانواده " شهید هادی باغبانی " به واسطه شغل پدر که کارمند راه آهن بود در بندرترکمن زندگی می کردند و فرزند سوم و آخرشان بنام هادی در 14 آذر سال62 در گرگان بدنیا آمد .

پس از انتقال پدر به فیروزکوه، هادی درسش را در آنجا ادامه داد و پس از پایان دوره متوسطه، در رشته حسابداری در دانشگاه فنی کرج پذیرفته شد اما پس از مدتی تغییر رشته داد و مدرک کارشناسی ارتباطات اجتماعی را از دانشگاه بوعلی تهران اخذ نمود.

علاقه هادی به هنر بخصوص مستندسازی موجب شد تا این راه را انتخاب کند. او سابقه چند سال فعالیت مستندسازی در حوزه هنری ، روایت فتح و صداوسیما را داشت و دراین سال‌ها با اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی همکاری می‌کرد.
پدر این شهید بزرگوار بعد از بازنشستگی به ‌اتفاق خانواده به بابلسر عزیمت و هادی برای کار و تحصیل در تهران ماند.

شهید هادی باغبانی، خبرنگار و مستندسازی بود که ازابتدای نبرد سوریه به همراه یک گروه از مستندسازان ایرانی برای ثبت جنایات سلفی‌ها و تکفیری‌ها در این کشور حضور پیدا کرده بود و در 28 مرداد 92، در آخرین جنایت گروه‌های تروریستی مخالفان حکومت بشار اسد در درگیری‌های مناطق حاشیه‌ای دمشق توسط تروریست‌های تکفیری جبهه النصره به شهادت رسید.

مرتضی شعبانی مستند ساز، بعد از شهادت شهید باغبانی می گوید: در طی دو سال گذشته گروه‌های مستندساز مختلفی برای ثبت وقایع و جنایات سلفی‌ها به سوریه اعزام گردیدند که حاصل آن ساخت 22 فیلم مستند بوده که شهید هادی باغبانی نیز برای دومین بار همراه با تیمی 3 نفره عازم سوریه شد که در آخرین حمله نیروهای پیشروی سوریه در حومه دمشق در کمین تکفیری‌ها و سلفی‌ها گفتار و به درجه رفیع شهادت می‌رسد.

این مستندساز می افزاید : موضوع فیلمی که شهید باغبانی و همراهانش در حال ساخت آن بودند بحث تحولات و پیروزی‌های پیاپی نیروهای سوری بود چرا که ارتش سوریه پیروزی‌های زیادی را به دست آورد و منجر به پیشروی و آزادسازی مناطق گسترده‌ای از سوریه گردید.

وی یاداور می شود: شهید باغبانی و گروهشان در اعزام دوم به سوریه همراه با نیروهای پیشرو این کشور ، پیروزی‌ها‌ی ارتش سوریه را ثبت و ضبط می کردند که به درجه رفیع شهادت نائل شدند .

پیکر مطهر مستندساز شهید هادی باغبانی ابتدا در 30 مرداد 92، در محل سکونت سابق وی در محله حکیمیه تهران و سپس در 31 مرداد سال 92، در شهرش بابلسر و با حضور گسترده و حماسی مردم شهیدپرور مازندران تشییع و در گلزار شهدای امامزاده ابراهیم (ع) این شهرستان به خاک سپرده شد.

 
زيارت قبول ، شهادت مبارک
شهید باغبانی، در 15 ارديبهشت 86 ازدواج که حاصل زندگی مشترکش دختری به نام رضوانه است که در هنگام شهادت پدر تنها 3 سال داشت.

همسرشهيد باغباني که 6 سال از بهترین روزهای عمرش را در کنار همسر شهیدش سپری کرد در گفتگو با خبرنگار ما ، هادی را فردي متواضح ، خوشرو و فعال توصيف مي كند و مي گويد : هادی هميشه مي خواست با ساخت مستندهايش راه شهيد آويني را ادامه دهد و براي اين امر در كلاسهاي حوزه هنري زيرنظر بهترين اساتيد آموزش های لازم را فرا می گرفت .
مريم مهدی پور با بیان اینکه هادی به کسب حلال اهمیت می داد، می افزاید : هادی وقتی در محل کار بود مدت زماني را كه با منزل صحبت مي كرد را از حقوق پايان ماه خود كسر مي نمود .
وی با اشاره به اینکه هادی بسیار پرجاذبه بود ، یاداور می شود : در محيط كار با همكاران برخورد صميمانه داشت و كارهايي که به او محول مي شد به نحو احسن انجام می داد .
همسرشهيد باغباني یاداورمی شود : اصلا نمي دانستم كه همسرم در سوريه حضور دارد چراكه ایشان نمي خواست ذهنم دچار اضطراب و نگراني گردد و پس از شهادتش متوجه حضورش در سوریه شدم.
خانم مهدی پور با بیان اینکه تنها برادرشهید از فعالیت هادی در سوريه باخبر بود ، می گوید : هادی گفته بود براي مصاحبه با شخصيت هاي لبناني به لبنان مي روم و براي آنكه از حضورش در سوريه مطلع نشوم هربار مكان هاي آرام و خلوتی را براي گفتگوي تلفني انتخاب مي نمود .
وی با اشاره به اینکه همسر شهيد تهراني مقدم استاد بنده بود و وقتي براي مراسم این شهید بزرگوار حضور مي يافتيم هادی صحبت هاي زيادي در مورد شهادت مي نمود و مي گفت : شما هم همچون همسر شهيد تهراني مقدم انسان مقاومي هستيد و بصورت غيرمستقيم مرا آماده اين موضوع مي کرد .
همسرشهيد باغباني از پايبندی هادی به اسلام می گوید و می افزاید : همسرم ارادت زيادي به ولايت فقيه  و مقام معظم رهبري داشت .
خانم مهدی پور می افزاید : در دست نوشته هايش توكل برخدا بسيار مشاهده مي شود و ایشان تلاش زيادی برای رسیدن به اهدافش انجام داد .
وی با بیان اینکه هميشه مي دانستم همسرم يک زماني شهيد خواهد شد ، یاداور می شود : چند روز قبل از شهادتش ، كابوس های بد مي ديدم .
همسرشهيد باغباني در رابطه با شنیدن خبر شهادت همسرش می گوید : پس از شهادت هادی گفتم زيارت قبول ، شهادت مبارک .
خانم مهدی پور با بیان اینکه خدا صبر زيادي به من داده است و فكرش را نمي كردم بتوانم با اين مساله كنار بيايم ، اظهار امیدواری می کند بتواند آينده فرزندشان "رضوانه " را تامين و نيازهايش را برطرف تا راه پدرش را ادامه دهد.

 

باطل رفتنيست و حق آشكار خواهد شد

محمود باغباني پدر شهيد هادي باغباني که ساكن بابلسر می باشد، به خبرنگار ما می گوید: هادی برای اولین بار 30 روز در سوریه حضور داشت و پس از 4 روز استراحت ، براي بار دوم عازم شد که پس از 8 روز حضور ، به شهادت رسيد.

پدر شهید می افزاید : هادی به خاطر تبليغات نادرستی كه از سوي غربي ها صورت مي گرفت به سوريه رفت تا واقعيات را انعكاس دهد.

وی با بیان اینکه هادی بسیارصبور و آرام بود ، تاکید می کند : پسرم در كارهايش مصمم بود و هر آنچه تشخيص مي داد درست است با جديت دنبال مي نمود .

پدر شهید باغبانی با بیان اینکه پسرش ولایت مدار بود ، یاداور می شود : هادی از كودكي عكس امام خمینی (ره) را بر سينه اش مي چسباند و به مدرسه مي رفت .

محمود باغباني با بیان اینکه خوشحالم فرزندمان در مسير حق و حقيقت گام برداشته است ، می گوید : دشمنان سوريه راه باطل را انتخاب نموده و هيچ وقت موفق نمي شوند . باطل هميشه رفتنيست و سرانجام حق ، آشكار خواهد شد .
وی از مسولين می خواهد در هر پست و مقامي که هستند مسولیت خود را درست انجام دهند و به مردم می گوید قدردان شهدا و كشور باشند .
پدر شهید باغبانی تاکید می کند : مردم پاي انقلاب اسلامي و خون هاي بسياري که برای آن ريخته شده است ، بایستند و در حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی بكوشند و به بيراهه نروند .

 
آوینی ها و باغبانی ها ادامه دارند
برادرشهید باغبانی به خبرنگار ما می گوید : هادی تقریبا تمام فیلم‌های آوینی را دقیق دیده بود و همرزمش می‌گفت هادی دنبال روایت فتح ۲۰۱۳ بود.

 
اسماعیل باغبانی که پنج سال از برادر شهیدش بزرگتر است ، می افزاید : بار اول که از سوریه برگشته بود می‌گفت : "من صدای تیر و ترکش‌هایی را که از بالای سرم رد می‌شود را می شنیدم" آنجا فهمیدم شجاعت او خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. به هادی گفتم حالا چرا اینقدر جلو می‌روی؟ از عقب زوم کن . گفت :" نه ! از جلو زاویه فرق می‌کند. نوع فیلمبرداری‌ها فرق می‌کند" هادی می‌گفت خودم باید وقایع را از نزدیک ببینم و به گفته‌هایی که همرزمانش می‌گفتند اکتفا نمی‌کرد.

یک بارهم تعریف می‌کرد در یک ساختمان نیم کاره بودیم که سلفی‌ها دنبالمان بودند. بالای سرمان بودند و ما تا صبح همانجا بودیم تا از آنجا بروند.

برادرشهید باغبانی با بیان اینکه هادی فوق العاده جسارت داشت و ثبت وقایع برایش بسیارمهم بود ، یاداور می شود : هادی به کارش ایمان داشت و جانش را در این راه گذاشت. همرزم او می‌گفت : " هادی پابه پای ما حضور داشت و درهمه کارها ما را همراهی می‌کرد "

اسماعیل باغبانی اضافه می کند : هادی دنبال نشان دادن ارزش‌ها به همه جهان بود و یکی از آرزوهایش ساخت مستندی از سوریه بود. هادی در پی این بود که حرف مظلومان را به جهانیان برساند و دغدغه این موضوع را داشت که با استفاده از هنرش به اهدافش دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه هادی راهش را از اهل دنیا جدا کرده بود ، می گوید : این اواخر از نظر معنوی و عملی به ظهور و بلوغ رسیده بود.

برادرشهید باغبانی به علاقه زیاد هادی به شهید آوینی اشاره می کند و می افزاید : روز و شب هادی ، شهید آوینی شده بود. هم از نظر فنی و تکنیکی و هم ساختاری و نوشتاری با فیلم‌های شهید آوینی خیلی تمرین می‌کرد. مسئول هادی می‌گفت : " فیلم هایی که هادی گرفته بود به لحاظ فنی تک است و حتی می‌توان گفت یک سبک است. سبکی که خود هادی درست کرد و حتی می‌توان این سبک را به نام او معرفی کرد.

اسماعیل باغبانی با اشاره به اینکه هادی قبل از سوریه ، کار مستند بیداری اسلامی را در دست داشت ، ادامه می دهد : تا لحظه آخر دوربین را از خود جدا نکرد و وقتی شهید شد، دوربینش دست تکفیری‌ها افتاد.

وی می افزاید : قبل از سوریه ، کار مستندش فیلمبرداری بیداری اسلامی بود. زمانی که سران بیداری اسلامی در ایران بودند ، هادی فیلم بردار بوده است. مستند سازی را البته به صورت جدی از سوریه شروع کرد. ابتدا یک 45 روز به سوریه رفت و فیلم‌هایی را در مورد بسیج نیروهای سوریه تولید نمود. مرتبه دوم در مناطق آزاد شده سوریه توسط ارتش ، حضور یافت و حدود 24 ساعت فیلم گرفت و بعد شهید شد.

برادرشهید باغبانی با بیان اینکه هادی تا لحظه آخر دوربین را از خود جدا نکرد ، می گوید : وقتی شهید شد، دوربینش دست تکفیری‌ها افتاد و فیلم‌های که هادی تا لحظه آخر شهادت گرفته بود توسط آن‌‌ها در بی بی سی و رسانه‌های ضد انقلاب پخش شد. به نظرم این هم کار خدا بود. شاید زمان آن فرارسیده بود که این فیلم‌ها توسط همین عوامل سلفی پخش شود و همه مقاومت هادی و دوستانش در سوریه را ببینند.

اسماعیل باغبانی یاداور می شود : حضور در سوریه را فقط به من گفته بود. پدر و مادرمان اطلاعی نداشتند. بار اول هم که رفته بود برای من شرایط آنجا را کامل توضیح داد.

وی با اشاره به اینکه هادی آدم اهل دنیا نبود، اضافه می کند : خانه‌اش استیجاری است و از نظر دنیایی هیچ چیزی برای خودش جمع نمی کرد و فقط در بحث کار و آرمانش اقناع می شد.

برادرشهید باغبانی در رابطه با رضوانه فرزند شهید می گوید : رضوانه موضوع شهادت پدرش را خیلی درک نمی‌کند. هرچند گاهی می‌گوید که پدرم تیرخورده اما چون پدر رضوانه ماموریت زیاد می‌رفت او عادت دارد که پدرش را دیر به دیر ببیند. هادی خودش هم می‌گفت زیاد زنگ نمی‌زنم که خانواده عادت به بودنم نکنند  .

 
زندگی مستندساز شهید، مستند شد
معاون فرهنگی وهنری ومسئول هنرهای تصویری حوزه هنری مازندارن می گوید : ساخت فیلم مستند "رضوانه " با موضوع زندگی و شهادت هادی باغبانی در حوزه هنری استان مازندران به پایان رسید.
مهدی معصومی گرجی می افزاید : این فیلم را " علی احمدی زرین کلاهی " از مستند سازان برجسته استان و کشور کارگردانی نمود .
وی یاداور می شود : " رضوانه " نام دختر سه ساله شهید هادی باغبانی است که چندی پیش در مراسم بزرگداشت روز سینما و گرامی داشت یاد و خاطره پدر شهیدش میهمان حوزه هنری استان مازندران بود.

 
معصومی گرجی اضافه می کند : زرین کلاهی سابقه ساخت چندین فیلم مستند از جمله دکل بندها ، حاجی بابا ، چشم اندازی در مه را در کارنامه هنری خود دارد و عناوین مختلفی را در جشنواره های منطقه ای و کشوری بدست آورده است . /250

 

گزارش از: حسین احمدی – رقیه توسلی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.259 seconds.