.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقد و بررسی عزل و نصب های استانی:
مدیرانی که رفتند و مدیرانی که ماندند!
متأسفانه برخی مدیران ما فکر می کنند که تغییر رویکرد انتخاباتی مردم به معنای جابجایی یک طیف با طیف دیگر در دو سوی یک جناح و یا در دو جناح متقابل است و به همین خاطر، مسئولیت ها را با حاتم بخشی به یکدیگر تعارف می کنند، در حالیکه پیام واضح تغییر رویکرد انتخاباتی، ...

در موازات حمایت از عزل و نصب هایی که افکار عمومی فارغ از وابستگی های جناحی و نیز مبتنی بر استقلال فردی و فکری، آنها را پذیرفته و بر استمرار آنها نیز تأکید دارند، باید اذعان داشت که یکی از ابتلائات امروز جامعه ما، در کنار بازتابهای میدانی عزل و نصب هایی که متداول و متعارف شده اند، مسئله نقد و بررسی عملکرد مدیران ارشد کشوری و استانی در تغییر و یا تثبیت مدیران میانی طیف های سیاسی- جناحی پیش از خودشان است که البته گاهی جایجایی و گاهی هم ابقای برخی مدیران گذشته مورد اعتراض و استقبال ستادهای انتخاباتی، رسانه های خبری و تحلیلی، فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی و حوزوی و نیز طیف های فعال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه قرار می گیرد!

علاوه بر استدلال های اتوکشیده مدیران ارشد در هر دو موضع که کلاً منطقی بودن عملکردشان را تبیین می کنند، افکار عمومی نقل قول هایی را از پشت صحنه ملاقات با اقطاب قدرت مثل نمایندگان محترم و یا ائمه محترم جمعه و دیگران به زبان می آورند که بیشتر از منطقی بودن این اقدامات، داد و ستدهای تعامل گونه را در اذهان تداعی می کنند!

ما معتقدیم که اگر مدیران ارشد استان و در رأس آنها آقای استاندار با معیار پنجگانه "دانایی، توانایی، تجربه، کارآیی و همراهی" به سراغ عزل و ابقای مدیران گذشته می رفتند و یا یا مابقی را از این پنج فیلتر علمی گذر بدهند، هرگز گرفتار چنین نگاه بن بست گونه ای نمی شوند که حالا اعضای ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در یکی از شهرها که اتفاقاً در این عزل و نصب ها بطور یکجانبه بیشتر از همه شهرها، سهمیه انتصاب داشته اند، از رئیس جمهور محترم خواهان اعزام هیئتی برای بررسی عملکرد مدیران ارشد استان شوند و یا جلسه قریب الوقوع ستادهای تدبیر و امید سایر شهرهای مازندران احتمالاً برای تعیین میزان بهره مندی اعضاء اعلام شده تا به اهرم فشاری برای افزایش انعطاف به نفع آنها جهت انتصاب چند مهره دیگر تبدیل شود!

دانایی علمی و خلاقیتی، توانایی کاری و فنی، تجربه مدیریتی و ارتباطی، کارآمدی عملیاتی و میدانی و همراهی دیدگاهی و آرمانی و ولایی، مدیران جامعه را ارزشی کرده و تکلیف مدیران ارشد در تعیین تکلیف مدیران میانی روشن تر می شود و ضمن پایان بخشی به تناقضات محتوایی بین مفاهیم و عملکرد طیف موسوم به تدبیر و اعتدال، نگرانی رهبری معظم نیز کاهش خواهد یافت که خدای ناکرده شاهد کنارگذاشتن نیروهای ارزشی جامعه بنام اعتدال نباشیم!

چرا که نیروهای ارزشی جامعه، با تفکر ولایی و جهادی که تنها و تنها به اسلامک و نظام می اندیشند، در اصل حافظان آرمانها و مدافعان واقعی نظام و دستاوردهای نظام اند و ما نمی توانیم نیروهای ارزشی را قربانی بی مهری های احتمالی جناحی با هر نام اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال کنیم!

اگر چه حقیر به شدت معتقدم که قد استان مازندران بسیار بلندتر از میانگین قد غالب مدیرانی است که در چند سال اخیر بر کرسی های مسئولیت تکیه زده اند و مازندرانی که در سطح ملی دارای این همه سهمیه و جایگاه رفیع مدیریتی است، نباید دچار پدیده شوم قحط الرجالی شود، اما به همین اندازه هم معتقدم که بسیاری از انتصاب های جدید نیز در همان قد و قواره فبلی و شاید هم کوتاه تر از آنها انجام پذیرفته و این، آنی نبود که مردم ما پس از یک تغییر رویکرد انتخاباتی از مدیران جدید انتظار دارند!

متأسفانه برخی مدیران ما فکر می کنند که تغییر رویکرد انتخاباتی مردم به معنای جابجایی یک طیف با طیف دیگر در دو سوی یک جناح و یا در دو جناح متقابل است و به همین خاطر، مسئولیت ها را با حاتم بخشی به یکدیگر تعارف می کنند،، در حالیکه پیام واضح تغییر رویکرد انتخاباتی، اعتراض نرم به سطح توانایی مدیریت در گذشته بوده و آنها فارغ از اندیشه های جناحی طیف های سیاسی، خواهان بهبود امور جامعه و اعتلای معیشتی و رفاهی خویش بوذه و انتظار گره گشایی از مدیران جدید با سلسله انتصابات توانمندنرها دارند!

اتفاقی که به استناد آنالیز سالهای اخیر، کمتر ملاحظه شده و چرخه ی تکرار بکارگیری همین فعالان ستادی و جناحی در هر سطحی، موجب استیصال مردم در انتخابات بعدی و طبعاً کاهش نرخ مشارکت خواهد شد و متأسفانه تنها دغدغه ای که در طرفین پیروز انتخابات مشاهده نمی شود، همین دغدغه ی احتمال کاهش استقبال مردمی از انتخابات های آتی بخاطر ضعف کارآمدی انتصاب های جدید است، در حالیکه رهبری معظم انقلاب، فراتر از شادی ها و غم های طرفین پیروز و ناکام انتخابات، بزرگترین برگ برنده هر انتخابات را حماسه حضور و افزایش نرخ مشارکت مردم می دانند!

برداشت حقیر از مفهوم واژه اعتدال، فراتر از واقعیت عینی اعتدالی است که گاهی تا مرزهای افراط و گاهی هم تا مرزهای تفریط جابجا شده و ذائقه ها را تلخ می کند و اگر اینگونه رفتارها تعمدی باشد، ناقض تعهد و صداقتی است که در ایام انتخابات، قولش را به مردم داده اند و اگر ناشی از غفلت است، ما باید شاهد تأثیر مشهود این همه تذکرات آشکار رسانه ای خود در بهبود سطح تصمیمات و مصوبات مدیران باشیم!

البته گاهی پذیرفتنی است که مدیران ارشد ما مجبور می شوند که هم مدیران ضعیف را جابجا کنند و هم نیروی توانمندی را در دسترس ندارند و لاجرم به برخی مدیران فاقد برخی از این معیارهای پنجگانه اعتماد می کنند، اما این تنها در قانون استثناءها می گنجد و کاملاً باید معدود و اتفاقی باشد و اگر بنا به هر دلیلی تبدیل به قاعده شده و عادت شود، دیگر نمی توان از آنها به اغماض گذشت!

نقل است که شاه حسین اردنی در تمام سفرها نخست وزیر خود بنام بدرالدین را با خود همسفر می کرد و کشور را بدون مسئول ارشد می گذاشت، از او پرسیدند چرا نخست وزیر را با خود همسفر می کنی؟ گفت: می ترسم او در غیاب من کودتا کند و قدرت را از چنگ من خارج سازد! به او گفته شد که اگر اینگونه است، چرا او را عزل نمی کنی؟ پاسخ داد: چون از بدرالدین قوی تر ندارم که هم مشکلات مردم را حل کند و هم بر وجهه حکومت من بیفزاید!!

فراتر از صحت و سقم این داستان معنی مضاعفش می تواند این باشد که انتصاب و یا ابقای افراد قوی در نهایت به اقتدار مدیریتی مدیران ارشد در افکار عمومی می انجامد و کیاست مؤمنانه اقتضاء می کند که مدیران ارشد با معیارهای علمی و اسلامی با این مقوله مواجه شده و دلشان را به جایجایی به هر قیمتی خوش نکنند که این مسئله یا موجب کاهش مشارکت و یا منجر به تغییر چندباره رویکرد انتخاباتی به سمت سایر طیف های سیاسی خودی در جامعه می گردد.

به هر حال مردم ما از کنارگذاشتن مدیران ناتوان و در همین راستا از ابقای مدیران توانمندانی که بدون فریب های ریاکارانه رضایت آنها را جلب کرده و به دلگرمی آنها افزوده و ذائقه آنها را شیرین کرده اند، بسیار خوشحال می شوند و از مدیران ارشد جامعه نیز جز این انتظاری ندارند.

در پایان تأکید می شود که معیارهای پنجگانه فوف الاشاره بایستی در مقیاس تطبیقی با نیازهای روز جامعه و نیز شعارهای استراتژیک سال که از سوی رهبری معظم انقلاب تبیین شده اند، مورد اندازه گیری واقع شده و طبعاً جامعه نیاز به افکار، مهارتها و کارآمدی های نو دارد که در فرمول پیچیده امروز مدیریت جامعه جوابگو باشد!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 مرداد 1393
آقای رنجبر البته اینهایی که ماندن جز کاسبی کردن و لابی زدن سیاسی جهت ابقاء موقعیت خود نیستند مثل بخشدار و معاون فرمانداری قائمشهر خوب سرشان را گذاشتن پائین با نمایندگان می چرخند و کاسبی می کنند لطفا باید همه عوض شوند خدا وکیلی بعضیها اصلا حق شان این پستها نیست چطور توقع داری مملکت ما پیشرفت کنه شنیدیم فرماندار غیر بومی شهر در قائمشهر نمایندگان پر تلاش ما آوردن !!! اما نتوانست معاون و بخشدارش عوض کنه چطور توقع داری اعتدال و تدابیر لازم صورت نگیرد
بی نام 25 مرداد 1393
آقا دیرمتوجه شدی .اصلا مدیر علمی با تجربه کیلویی چند .اگه اینطور بود استان این نبود و......
نا شناس 26 مرداد 1393
از نگارنده این یادداشت علمی تقدیر و تشکر دارم.
نا شناس 26 مرداد 1393
این اتفاق دقیقا در اداره کل فتی و حرفه ای اتفاق افتادبه بهانه روی کار امدن دولت جدید یکی از بهترین مدیران درون سازمانی رو که عملکرد متبتی داشت کنار گذاشتند وبه جای ایشان یک مدیر که منصوب به جریانات افراطی بود ودر بدو ورود به اداره در حالی که رییس جمهور محترم مشی اعتدالی را سر لوحه کار خود قردادند برخلاف ا ن شعارها به قلع و قمع نیروهای ارزشی برداختند ودر یک اقدام بی سابفه همه دوستان خودر را نه در حهت منویات مقام معظم رهبری و نه راستای شعارهای رییس جمهور مجترم بلکه در جهت قوم گرایی وتامین منافع شخصی به کار گیری کردند
ساروي ريكا 26 مرداد 1393
احسنت آقاي رنجبر حقا كه ساروي انديشمندي
هادی 26 مرداد 1393
برای بار دوم میگم و رمدانی بزار نظر درج بشه
اقای دکتر شما در هر حیطه ای لطفا ابراز نظر نکنید
حرفاتون عامه پسندانه هستند اما ناکارامد

مدیریت جامعه چندان هم پیچیده نیست سیاسیون عزیز پیچیدش کردند
اون پنج اصلتون با دوتاش کاملا مخالفم
تجربه و همراهی
تجربه رو چطور کسب کنن؟با چی همراهی کنن؟

واقعا که
نا شناس 26 مرداد 1393
جناب آقای رنجبر عزیز
بنده کلیه حرف های شما را کاملا قبول دارم اما یک سری از مدیران فکر میکنند جایگاهشان ارث پدریشان هست و کسی هم به پنج اصل شما که بسیار سازنده در جایگاه مدیریتی است توجه نمیکنند تا جایی که بخاطر یک سری مسائل آقایان برای بقای خود در جلسه تودیع خود با تماس استاندار جلسه را برهم زده و مجدد سکان دار آن میز و صندلی می شوند......
پاسخ ها به این نظر
بهمن 26 مرداد 1393
خدا پدرتو بیامرزه!!!مدیر کل فنی وحرفه ای استان ساعت 5بعدازظهر ابلاغشو گرفت فردا صبح ساعت 9معارفه اش بود...البته از شوق خدمت به خلق نه از ترس بهم خوردن مراسم !!!! باوربفرمایین!!!!
جعفر 27 مرداد 1393
آقای ناشناس سلام
تنها آقای استاندار نبوده که با تماس تلفنی بانی بهم خوردن مراسم تودیع و معارفه شده نقش اول این ماجرا را آقای علیپور (نماینده ای که ادعا می کند در اتتخاب مدیران نقشی ندارد) ایفا کرده است و الان شرط گذاشته در صورت انتصاب مدیر فعلی به پست دیگر تودیع و معارفه امکان پذیر است غافل از اینکه مدیر فعلی به خاطر مسائلی از پست عزل شده است .
نا شناس 27 مرداد 1393
مدیرکل فنی و حرفه ای بعد از معارفه با یک اقدام بی سابقه شروع به عزل نیروها وبه کار گیری دوستان ووابستگان خود نمود این روند حتی کارکنانمعمولی رو اعم از راننده مربی کاربرداز ابدارچی رو هم در برگرفت وتوجیه شان این است که این کارکنان احتمالا به احمدی نزاد رای دادندو باید محاکمه شوند
نا شناس 27 مرداد 1393
خدا عاقبت ما رو ختم به خير كنه. واسه پست گرفتن دارند سرشون رو مي دهند.
حسینی 27 مرداد 1393
جناب آقای دکتر عزیز-نوشته شما کاملا منطقی و منصفانه است-آیا مدیریت ارشد استان به حرف شما و سایر افراد با تجربه و متخصصین و دلسوزان استان گوش میکند؟!!!!!! یا اینکه ایشان و معاونین محترمشان تنها با شیب ملایم و آهسته، آهسته حرکت میکنند تا اسمشان تنها به عنوان مدیر در پرونده مدیریت استان بماند نه اینکه کار برای مردم نجیب استان و انتصاب و انتخاب مدیرانی شایسته برای چرخش موزون چرخ استان و رفع مشکلات استان ملاکشان باشد تا استان مازندران با شرایط مساعد و زمینه رشد بسیار به جایگاه واقعی خود که همانا الگوی سایر استانها است برسد-خداوند همه ما را هدایت نماید، چون خداوند مردم خودش را دوست دارد و ما لیاقت خدمت به مردم را نداریم.
نا شناس 27 مرداد 1393
با سلام. جناب رنجبر دقیقا بدیده شوم قحط الرجالی در اداره فنی حرفه ایی نمایان میباشد.و جالب تر اینکه مدیر جدید النصب برخلاف شاه حسین اردنی به خاطر ترسی که داشت همه راعزل کرد و جرات اینکه انها را با خود همسفر کند نداشت وهیچ ارزشی برای توانایی قدرت و لیاقت این افراد قائل نشد .
نا شناس 27 مرداد 1393
اقایانی که مهره ها را بر اساس انتخابات چیده اید شمایی که با این ایده امدید کاش راه دیگری را انتخاب میکردید و اداره اموزش فنی حرفه ایی را فدای خود نمیکردید
فرهنگیان مازندران 27 مرداد 1393
آموزش و پرورش استان مازندران دست خوش تغییرات بدون پشتوانه علمی شد. ومدیران لایقی همچون استاد ابوالحسن پورشریعه را که از اعتدال و تقوا برخوردارست و مردمی ومدیری توانمند می باشد در سطح کشور نیز خواهان حضور ایشان هستند اما در استان مازندران مورد بی مهری و کج سلیقگی قرار می گیرد .
فرهنگی 26 مرداد 1393
جناب دکتر رنجبر مقاله شما کاملا درست است من یک فرهنگی از شهرستان فریدونکنارم مدیرکل قبلی آموزش و پرورش یک مدیر ملی با اشراف کامل به حوضه ی آموزش و پرورش بود که آدم پای صحبتش مینشست از بیان راهکارهای اموزشی و پرورشی از طرف ایشان لذت میبرد، را از دست دادیم نمونه یک انسان کامل و با اخلاق، عوض حمایت از ایشان به عوامل ناجوانمردانه در میان عموم جامعه دست به تخریب آن مرد بزرگ زدند حالا رفتیم دنبال یک مدیر شهرستانی که اختلاف بین آنها از زمین تا آسمان هست که سالیان زمان میبرد تا مدیریت استانی بیاموزد، اینچنین است که استانمان از رشد و توسعه دور مانده است .
نا شناس 26 مرداد 1393
بسیار بجا بود این کامنت اقای ناشناس
نا شناس 27 مرداد 1393
باسلام
مساله اینه که مردم در انتخابات نشون دادن که دیگه نمی خواهند مدیران از طیف گذشته باشند و کاملا مشهود بود از 5 کاندید اصولگرا میان به طرف مقابل که اصلاح طلب هست رای میدن.هر انسان منطقی میتونه درک کنه که مردم فقط به دنبال تغییر احمدی نژاد نبودند کلا باطیف احمدی نژادی مقابله کردن.
اعتدال 27 مرداد 1393
استاد ابوالحسن پورشریعه مرد اعتدال ومردم داری و مدیرلایق در سطح کشور چرا مورد بی مهری قرار گیرد در دوللتی که مدعی اعتدال است. استاندار محترم و وزیر آموزش وپرورش جوابگو باشند.
دریا 28 مرداد 1393
سلام جناب دکتر رنجبر با تمام احترامی که برای شما غائلم این مطالبی که نوشتی خودت قبول داری یا می خواستی مردم را سرگرم کنی
نا شناس 28 مرداد 1393
مدیر محترم سایت چرا کامنت های منو نمیگذاری تهدید شدی رسانه یعنی شجاعت نداری رها کن چون مسوولی برادر
نا شناس 27 مرداد 1393
منتظریم مدیر محترم دلسردم نکن بزن
نا شناس 27 مرداد 1393
با سلام. جناب رنجبر و دوستان گرامی دقیقا بدیده شوم قحط الرجالی در اداره فنی حرفه ایی نمایان میباشد و جالبتر اینکه مدیر جدید النصب بر خلاف شاه حسین اردنی به خاطر ترسی که داشت همه را عزل کرد و جرات اینکه انها را با خود همسفر کند نداشت و هیچ ارزشی برای توانایی .قدرت و لیاقت این افراد قائل نشد متاسفانه.
نا شناس 28 مرداد 1393
مدیر محترم سایت اگر قرار باشه که کامنتها رو نگزارید بس جای کامنت نوشتن رو حذف کن نه خود کامنت رو.
نا شناس 28 مرداد 1393
سلام علیکم جناب استاندار محترم این متن رو بخوانید ما که بی خیال باسخگویی شما شدیم با خودتان رو راست باشید دارید جه میکنید اینجا مازندران هست اینجا صفحه ی شطرنج نیست مهره چینی کی تمام میشود ؟طوری مهره چینی کردید که مردم در حال کیش و مات شدن هستند.والسلام.
نا شناس 28 مرداد 1393
جناب رمدانی

افت رسانه ها درعصرحاضر نداشتن جسارت لازم در بیان حقایق به خصوص در زمان تعییر جریاتات سیاسی می باشد ازاین خلا بعضی جریانات که در بی تامین منافع خود می باشند حداکتر استفاده رو می بردند مصادق اونهم اتفاقاتی
که به اسم دولت تدبیر وامید در اداره کل اموزش فنی و حرفه ای ودر نهایت افراطی گری وبسیج تمام توان سازمانی جهت تامین منافع جریان خاص اتفاق افتاد نترس و بذار

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.244 seconds.