.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طرح تنفس جنگل‌ها، استان را به ورطه نابودي مي‌کشاند
طلاي سبز گيلان در آستانه سياه بختي!

شمال نیوز: جنگل‌هاي گيلان به عنوان طلاي سبز با قدمتي پنج ميليون ساله ريه‌هاي کشور به شمار مي‌آيد که متاسفانه با تصويب طرح «حفظ و صيانت از جنگل‌ها» يا طرح تنفس در شانزدهم دي ماه سال گذشته از سوي مجلس شوراي اسلامي و اجراي فوري آن به وسيله دولت از سال جاري طي مدت 10 سال در ورطه نابودي قرار مي‌گيرد.

 اين طرح که با هدف حفاظت از جنگل‌ها، جلوگيري از تخريب آن و قاچاق چوب به تصويب اهالي خانه ملت رسيده نه تنها کمکي به حفظ اين ميراث گرانبها نمي‌کند بلکه روند نابودي آن را تسريع مي‌بخشد چرا که بايد با انجام مطالعات مربوطه بعد از گذشت يک سال اجرايي مي‌شد، همچنين با اجراي يکباره چنين طرحي راه قاچاقچيان و سوداگران چوب براي تاراج منابع و گنجينه‌هاي ارزشمند باز خواهد شد.

اين در حاليست که صنعت چوب صنعتي سودآور بوده که با جلب نظر قاچاقچيان چوب به اين عرصه و قطع مخفيانه درختان باعث شده تا جنگل تراشي به عنوان معظلي بزرگ در کشور و به ويژه در گيلان به شمار آيد. با توجه به اينکه جنگل‌هاي گيلان در زمره جنگل‌هاي هيرکاني قرار مي‌گيرد با حفاظت و توسعه آن مي‌توان اين ميراث گرانبها را حفظ کرد و از وجود آن بهره مند شد با توجه به اينکه هر اصله درخت از 10 تا 14 متر مکعب چوب برخوردار است و هر متر مکعب نيز يک ميليون و 100 هزار توان چوب قيمت دارد، بر اين اساس مديرعامل شركت سهامي جنگل‌هاي شفارود در نشستي خبري تنها راهکار مناسب اجراي اين طرح را اعطاي حق صيانت از جنگل به چنين شرکت‌هايي عنوان کرد.

فيض الله حسيني با تاکيد بر اينکه اگر از صدور مجوز برداشت از سطح جنگل‌ها آن هم بدون پرداخت حق صيانت جلوگيري شود اين فسيل‌هاي زنده در کوتاه ترين زمان به تاراج مي‌رود.

وي با بيان اينکه با وجود چنين شرايطي شرکت سهامي جنگل شفارود با قدمتي 50 ساله ورشکسته خواهد شد و تمامي کارکنان آن که 500 نفر است بيکار مي‌شوند، اظهار داشت: تعداد 200 نفر از کارکنان اين مجموعه 130 هزار هکتاري را قرق بانان و نگهبانان تشکيل مي‌دهند. مديرعامل شركت سهامي جنگل‌هاي شفارود ادامه داد: براي افزايش بهره وري اين شرکت بايد از وجود صنعت نيز بهره برد تا علاوه بر کسب درآمد و ايجاد اشتغالزايي زمينه حفاظت بيشتر از جنگل‌ها را نيز فراهم کرد.

وي با بيان اينکه جنگل‌هاي تابعه شرکت سهامي شفارود در غرب گيلان واقع شده اند، گفت: هم اکنون يک چهارم از اراضي جنگلي گيلان زيرپوشش اين شرکت قرار دارد که از حوالي آستارا تا سروان رشت را در بر مي‌گيرد. حسيني با تاکيد بر اينکه بهترين و غني ترين جنگل‌هاي شمال کشور به ويژه گيلان در محدوده شرکت سهامي جنگل شفارود قرار دارد، افزود: بر اين اساس جنگل‌هاي شفارود نه تنها دچار تخريب نشده اند بلکه از تراکم بيش از حد درختان در اين مناطق رنج مي‌برد و اين مسئله به همراه ديرزيستي و کهنسالي درختان برخي مناطق تابعه به معظلي اساسي تبديل شده است.

وي از مديريت ناکارآمد بخش دولتي در برابر بخش خصوصي نسبت به حفاظت از عرصه‌هاي جنگلي گلايه کرد و اظهار داشت: اين در حالي است که اداره کل منابع طبيعي گيلان حفاظت از 400 هزار هکتار از عرصه‌هاي جنگلي استان را عهده دار است اما متاسفانه اين جنگل‌ها تنها از سوي حدود 200 نفر قرق بان محافظت مي‌شود که جوابگوي نياز اين بخش نيست.

مديرعامل شركت سهامي جنگل‌هاي شفارود با اشاره به اينکه پايه و اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در اواخر سال گذشته که به منظور تنفس 10ساله جنگل‌هاي شمال کشور از سوي معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ارائه شد، مسئله اي مبرهن است، ادامه داد: اين مسئله در مورد جنگل‌هاي شفارود صدق نمي‌کند.

وي با تاکيد بر اينکه اين شرکت در ازاي قطع هر اصله درخت يک نهال را جايگزين آن مي‌کند، گفت: درختان جنگل‌هاي شفارود با داشت عمري 30 ساله نه تنها کربن مورد نياز در هوا را جذب نمي‌کند بلکه بعد از گذشت 15 سال آن را در هوا پراکنده مي‌سازد در حاليکه بهترين زمين بهرووري از درختان در سنين 10 تا 15 سال بوده که بيشترين و با کيفيت ترين ميزان چوب از آن به دست مي‌آيد.

حسيني با بيان اينکه نهاستان‌هاي جوکندان و شاندرمن به عنوان گنج‌هاي باارزش شفارود داري بيش از يک ميليون و 500 هزار اصله نهال است، افزود: مديرعامل شرکت سهامي جنگل‌هاي شفارود بهترين نهالستان‌هاي ايران را در حوزه ي مديريتي اين شرکت دانست و گفت: با وجود اين علاوه بر تامين نهال مورد نياز شرکت امسال مي‌توان 700 هزار اصله نهال را در ساير مناطق کشور به فروش رساند و درآمد کسب کرد.

وي با تاکيد بر اينکه طبق مصوبه « حفظ و صيانت از جنگل‌ها» برداشت درختان تنها از محل درختان ريشه کن، شکسته، افتاده و عمليات پرورشي امکان پذير است، افزود: بر اساس تبصره دو اين مصوبه وزارتخانه‌هاي جهاد کشاورزي و صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان حفاظت محيط زيست و معاونت راهبردي رياست جمهوري بايد ستادي را تشکيل دهند تا راهکارهاي اجرايي مصوبه مورد نظر در مدت يک سال اتخاذ شود.

مديرعامل شركت سهامي جنگل‌هاي شفارود از عدم پرداخت پنج و نيم ميليارد توماني حق صيانت از جنگل‌هاي گيلان در دوره رياست جمهوري محمود احمدي نژاد انتقاد کرد و اظهار داشت: در صورت اعطاي مجوز برداشت درختان در حوزه اين شرکت طي يک سال آينده با بهره گيري از درختان کهنسال مي‌توان اشتغالزايي مناسبي را در منطقه ايجاد کرد که در کنار آن نسبت به حفاظت و توسعه جنگل‌ها نيز اقدام مي‌شود.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان نيز در اين باره به خبرنگار مهر گفت: در راستاي حفاظت از جنگل‌هاي استان از 600 نفر نيروي هميار طبيعت مشغول به فعاليت هستند.

رحمت الله رحماني به سکونت دائم 27 هزار خانوار در داخل جنگل‌هاي گيلان اشاره کرد و افزود: جنگل نشينان ارتباط تنگاتنگي با منابع طبيعي و آبخيزداري استان دارند.

وي همچنين با بيان اينکه مردم نقش مهمي در حفاظت از عرصه‌هاي جنگلي استان دارند، اظهارداشت: ترويج فرهنگ عمومي براي مشارکت مردم در حفاظت منابع طبيعي از رويکردهاي سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان يکي از راهکارهاي حفظ جنگل‌ها را توسعه و زراعت صنوبر دانست و گفت: اين استان شمالي در زمينه زراعت چوب موقعيت مناسبي دارد.

وي در ادامه با اشاره به اينکه تاکنون افزون بر 120 رقم صنوبر وارد استان شده است، افزود: گيلان زادگاه اکولوژيکي درخت صنوبر است.

رحماني با اعلام اينکه گيلان مقام نخست زراعت چوب کشور را دارد، گفت: براي توسعه زراعت صنوبر منابع طبيعي ضمن فعاليت‌هاي ترويجي، تسهيلات بانکي نيز در اختيار زارعان قرار مي‌دهد.

وي افزود: در حال حاضر سالانه 650 هزار متر مکعب چوب در استان توليد مي‌شود و همچنين 60 هزار هکتار از عرصه‌هاي استان اختصاص به صنوبرکاري دارد. مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان بيان داشت: تمامي زراعت چوب از سوي مردم و بخش خصوصي در سطح استان صورت مي‌گيرد. وي اذعان داشت: در هفته منابع طبيعي هرسال افزون بر 300 هزار قلمه صنوبر در بين کشاورزان توزيع مي‌شود.

رحماني در ادامه بر ضرورت سرمايه گذاري در صنايع سلولزي، نئوپان و غيره تاکيد کرد و افزود: صنايع سلولزي نقش مهمي در رونق اقتصادي واشتغال زايي استان دارند.

وي همچنين با بيان اينکه در سطح 60 هزار هکتار صنوبرکاري موجود استان مي‌توان دو برابر محصولات چوبي توليد کرد، اظهارداشت: هم اکنون سالانه در هر هکتار اراضي صنوبرکاري 15 تا 20 متر مکعب چوب توليد مي‌شود که با کاشت ارقام مرغوب و توجه به توصيه‌هاي کارشناسان مي‌توان اين رقم را به 27 متر معکب در هر هکتار در سال افزايش داد.

به گزارش مهر، در راستاي حفظ همه جانبه جنگل‌هاي هيرکاني که مي‌توان از آن به عنوان طلاي سبز يادکرد همه مسئولان کشور به همراه مردم جامعه در کنار يکديگر تلاش کنند.

علاوه بر اين مسئولان کشوري هم بايد قبل از اتخاذ تصميم‌هاي مهمي که در سرنوشت جامعه و صيانت از منابع موثر است نسبت به بازديد از نزديک مناطقي مانند جنگل‌ها اقدام کنند تا مسائل و مشکلات را به همراه مزيت‌هاي آن از ديد علمي و کارشناسانه درک کنند تا بهترين تصميم‌ها اتخاذ شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.282 seconds.