.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وال استریت ژورنال گزارش داد:
تلاش هماهنگ ایران و آمریکا برای نابودی داعش
حملات هوایی آمریکا در هفته جاری، به پیشمرگه‌ها امکان بازپس‌گیری دو شهر در دامنه‌های اربیل را داد، که چند روز پیش از آن در یک شکست حیرت‌آور در مقابل داعش، از دست داده بودند و این گروه افراطی توانسته بود تا حدود ۳۰ کیلومتری مرکز اقلیم کردستان عراق نزدیک شود.



وال استریت ژورنال نوشت: ایران و آمریکا، گروه تروریستی «داعش» را دشمن مشترک خود می‌دانند.

به گزارش «انتخاب»، مبارزات پیشمرگه‌های کرد در عقب راندن شورشیان افراطی داعش باعث شد که ایران و آمریکا در کنار هم قرار بگیرند و برای تقویت نیروهای مبارز کرد، برای شکست دادن دشمن مشترک، وارد عمل شوند.

حملات هوایی آمریکا در هفته جاری، به پیشمرگه‌ها امکان بازپس‌گیری دو شهر در دامنه‌های اربیل را داد، که چند روز پیش از آن در یک شکست حیرت‌آور در مقابل داعش، از دست داده بودند و این گروه افراطی توانسته بود تا حدود ۳۰ کیلومتری مرکز اقلیم کردستان عراق نزدیک شود.

روز دوشنبه، در مخمور، یک گزارشگر شاهد دیدار فرماندهان ارشد کرد با مشاوران ایرانی در مرکز فرماندهی عملیات بود. حدود ۵۰ کیلومتر دورتر در شهر اربیل، مشاوران آمریکایی با فرماندهان پیشمرگه و نیروی هوایی عراق در این هفته دیداری مشابه داشتند.

به باور وال استریت ژورنال، این دیدارهای موازی به روشنی نشان می‌دهد که دو رقیب دیرینه برای نفوذ در عراق، دریافته‌اند که با دشمنی مشترک روبرو هستند و با تلاشی هماهنگ به تجدید حیات پیشمرگه‌ها که برای زمانی طولانی بصورت اسطوره‌ای در میان نیروهای مختلف عراقی شناخته شده بودند و از آنها به عنوان تواناترین نیروی مبارز عراق یاد می‌شد، کمک کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرده است که ایالات متحده و ایران از درک و تفاهم متقابل در تهدید ناشی از «داعش» برخوردارند، ولی ماری هارف، سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید «این لزومأ به معنای داشتن منافع استراتژیک مشترک نیست.»

در طول یک مرز حدوداً ۱۰۰۰ کیلومتری، که زمانی امن‌ترین و مرفه‌ترین منطقه عراق به حساب می‌آمد، نیروهای کرد اکنون با شورشی که به یک ارتش تبدیل شده و هرگز تصور آن را نمی‌کردند، روبرو شده‌اند.

در حالی که داعش به سوی اربیل پیشروی می‌کرد، پیشمرگه‌ها عقب نشستند. پیشمرگه‌ها در داخل و خارج عراق به عنوان خط اول دفاعی علیه افراطیون محسوب می‌شدند. اما عملیات داعش و واکنش پیشمرگه‌ها در هفته گذشته، هم واقعیت و هم تصوراتی که در باره این گروه وجود داشت، را نشان داد .

عراقی‌ها، کردها و آمریکایی‌ها به سرعت به واقعیات مربوط به توانایی‌های پیشمرگه‌ها پی بردند.

مقام‌های کرد می‌گویند این اضطراری بودن تهدید است که متحدان غیرمحتمل را در کنار پیشمرگه‌ها، که در موضع بهتری از هر نیروی دیگری در خاورمیانه قرار دارند، گرد آورده است تا از سوی آنها علیه داعش، که قصد برپایی خلافت اسلامی افراطی را دارد، بجنگند.

هلگرد حکمت علی، یک سخنگوی پیشمرگه، می‌گوید «تمام مرزهای ما مورد تهدید قرار گرفته و سراسر یک جبهه جنگ شده است.»

وی همچنین گفت از مشارکت ایرانی‌ها در جبهه مخمور بی‌خبر بوده، اما در ادامه افزود انتظار داشت که کشورهای منطقه به کمک پیشمرگه ها بشتابند، و ما از این امر استقبال می‌کنیم.

رامان مجید، یک نماینده سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، که دارای روابط تاریخی با ایران است، گفت «ایران حمایت خود را نشان داده است.»

وال استریت ژورنال در ادامه این مقاله می‌نویسد، برای آمریکا، پیشمرگه در خط مقدم جبهه استراتژیک آمریکا برای عقب راندن داعش از عراق قرار دارد. در حالی که حملات هوایی آمریکا با هدف متوقف کردن پیشروی داعش آغاز شده، با این حال آمریکا امیدوار است که نیروهای کرد، پیکارجویان داعش را به عقب براند.

تلاش برای متوقف کردن داعش، به دخالت حدود ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در عراق و همکاری مصلحتی بین کردها و دولت مرکزی عراق منجر شد. فرانسه هم روز پنجشنبه ارسال سلاح و مهمات به عراق را آغاز کرد و از دیگر کشورهای اروپایی خواست از آن کشور پیروی کنند.

حالا، هر روز صبح، وزیر پیشمرگه‌ها با دیگر فرماندهان کرد، فرماندهان نظامی عراق و مشاوران آمریکایی در اتاق عملیات مشترک دراربیل دیدار می‌کنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.