.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نظر شجاعی درباره سهم ایران از دریای خزر
مدت اعتبار عهدنامه ترکمنچای به پایان رسیده و همه دولت‌های منطقه نیز از این موضوع آگاهند. دولت ایران نیز برای اینکه از حق ایران و تمامیت ارضی کشور دفاع کند، باید حقی را که از ایران ضایع می‌شود، به ایران برگرداند. ما باید خود را به سهمیه ۵۰ درصدی دریای خزر نزدیک کنیم.

شمال نیوز: پس از فروپاشی شوروی سابق، بار دیگر بحث‌ها بر سر رژیم حقوقی خزر آغاز شد. تعریف جدیدی از رژیم حقوقی دریای خزر همواره مورد چالش کشورهای ساحلی بوده است. برخی از کشور‌های حاشیه این دریاچه بر این باورند که مالکیت این دریا باید مشاع باشد و همه کشورهای پیرامون در صورتی که بخواهند از آن بهره‌برداری کنند، باید ‌سهم برابری داشته باشند.

به گزارش شمال نیوز، اما برخی دیگر از کشور‌ها، سهم بیشتری از این دریا می‌خواهند. این در حالی است که سهم ایران نیز از این دریا تا چند سال پیش، حدود ۵۰ درصد بود که رفته رفته کاهش پیدا کرده ‌و گفته می‌شود، سهم ایران تا ۲۰ درصد پایین آمده است. برخی از مسئولان بر این باورند که کوتاهی دولت‌های پیشین، باعث این کاهش سهم شده است.

ادعای عجیب یک نماینده درباره سهم ایران از دریای خزر!


برخی از نمایندگان مجلس نیز بر این باور هستند که دولت گذشته و کوتاهی‌های که مسئولان آن دوره انجام داده‌اند، باعث شده سهم ایران از دریای خزر کاهش پیدا کند.

سید رمضان شجاعی کیاسری در این باره اظهار کرد: دریای خزر ظرفیت‌های بسیار بالایی از نظر تجاری و همچنین برخی محصولات دریایی از جمله ماهی و خاویار و حتی نفت دارد. همچنین به تازگی در این دریا، سفره‌های نفتی بزرگی کشف شده است؛ اما متأسفانه دولت به آن توجه چندانی ندارد و استخراج آن را به کشورهای دیگر منطقه واگذار کرده است که البته از این بابت نگرانیم و باید هر چه زودتر اقدامات درخوری در این زمینه انجام گیرد.

وی گفت: هم اکنون سهم بندی از دریای مازندران، سال به سال در حال کاهش است و انگار عهدنامه ترکمانچای همچنان ادامه دارد! دولت برای افزایش سهم ایران از دریاچه مازندران، باید کاری کند، ولی نمی‌کند که البته دلیل این کار هنوز مشخص و معلوم نیست در چه فکری است که اقدامی انجام نداده است.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سهم دریاچه مازندران، سهم ایران اسلامی است، گفت: باید با افزایش سهم دریاچه مازندران، از کیان کشور دفاع شود.

شجاعی کیاسری با تأکید بر اینکه دولت برای ساماندهی دریای مازندران بی‌برنامه است، گفت: در بحث رژیم حقوقی دریای خزر کم کاری شد و متأسفانه بخش اعظم آن را واگذار کردند، در حالی که این دریا متعلق به ایران بوده و باید بیشترین سهم بهره‌برداری از آن به ایران داده شود.

این نماینده مجلس گفت: مدت اعتبار عهدنامه ترکمنچای به پایان رسیده است و همه دولت‌های منطقه نیز از این موضوع آگاهند. دولت ایران نیز برای اینکه از حق ایران و تمامیت ارزی کشور دفاع کند، باید حقی را که از ایران ضایع می‌شود به کشورمان برگرداند. ما باید خود را به سهمیه ۵۰ درصدی دریای خزر نزدیک کنیم.

نماینده ساری با یادآوری اینکه در گذشته سهم ایران از دریای خزر ۵۰ درصد بود و در اثر ضعف دیپلماسی در دولت گذشته، این سهم به زیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: این کاهش سهمیه توجیهی ندارد و بنا بر مستنداتی که داریم، از حق بهره برداری از دریای مازندران دفاع می کنیم.

این نماینده همچنین درباره ظرفیت های گردشگری این دریا گفت: این دریاچه با اینکه می‌توانست محل خوبی برای جذب توریست و گسترش گردشگری در منطقه باشد، به دلیل بی‌اعتنایی دولت مغفول مانده و از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود. همه طرح‌های در این زمینه، نا‌تمام‌‌ رها شده‌اند.

برخی بر این باورند که جغرافیا به ضرر ایران، سرنوشت سهم ایران را رقم زده است؛ اما گویا جغرافیا نامهربان نیست. این تاریخ است که بیشتر برای ایران مشکل درست کرده است؛ مثلا جنگ‌های بین ایران و روس‌ها و موافقت‌نامه‌هایی که خیلی چیز‌ها را تغییر داد. اگر بدون در نظر گرفتن این شرایط تاریخی، تنها مسأله تقسیم دریا را در چهارچوب آنچه در دنیا درباره دریا‌ها معمول است، سهم ایران کاهش می‌یابد.

ادعای عجیب یک نماینده درباره سهم ایران از دریای خزر!


با توجه به اینکه طول سواحل ما زیاد نیست و وضعیت سواحل مقعر، سهم کشور ما کم می‌شود. در جغرافیا مشکلاتی هست، ولی به هر حال، مدل‌های دیگری برای انتخاب خط مبدأ نیز وجود دارد و اگر این مدل‌ها انتخاب شود، سهم ایران بیشتر می‌شود. در بحث سهم ایران نباید تنها به جغرافیا بسنده کنیم، بلکه باید به ملاحظات تاریخی نیز استناد داشته باشیم.

از سوی دیگر، در حاشیه دریای خزر به جز ایران، پنج کشور دیگر نیز اکنون سهامدارند و بخشی از این دریا از سواحل این کشور‌ها به شمار می‌آید؛ هرچند تلاش برای بازگرداندن حق ایران در موضوع دریای خزر، وظیفه ملی و میهنی همگان است، در اختیار داشتن ۵۰ درصد این دریا به مانند زمانی که شوروی سابق بود، معقول به نظر نمی‌رسد و نمایندگانی که در این باره دغدغه دارند، شایسته است بر پیشنهادهای عملی که ضامن حقوق ملی ایرانیان است، تأکید کنند./ تابناک


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 مرداد 1393
شما از همين مقدارش استفاده كن.. مابقي پيشكش..
نیک زاد 9 مرداد 1393

با سلام .این امر طبیعی است که کشورهای جدید بخواهند از موقعیت ژئوپلتیک بوجود آمده استفاده ببرند امانکته جالب اینکه این کشورها ازمواهب دریا برنامه ریزی صحیحی برای بهره برداری از دریا دارندماننداکتشاف نفت..
اما ازهمین مقداری که سهم ایران است (5/1) فقط برای صید ماهی استفاده می شود !
نا شناس 9 مرداد 1393
آقاي شجاعي مگر مردم مازندران از ساحل مازندران سهمي دارند كه شما دنبال سهم كشور ي از دريا هستيد اول مشكل مردم شهر خودتون را حل كنيد . در دولت قبل با اعتراضات مردمي ساحل ساري چند راه براي دسترسي مردم باز شد كه به نفع بعضي پيمانكاران شده و همان راه ها نيز تبديل به طرح شده و باز هم بر سر راه مردم عوارض بگيران سد معبر كردند البته اين ماجرا براي شما و سايرين مسولين معناي ندارد چون پلاژ هاي لوكس پذيراي شما هستند و شما همه جاي استان را از اين منظر مي بيند و آباد مي دانيد . يك بار همراه سايرين از اين عوارضي هاي كه مثل قارچ هر كجا رشد كردند رد شويد تا درد مردم شهر خود را بشناسيد . . در ساحل گهر باران كه آزاد بوده به بهانه هاي مختلف با خاكريز راه ها را بستند . در ساحل فرح آباد عدالت هاي 1 تا 4 به بهانه طرح دريا عوارض عجيبي مي گيرند حتي از ساكنان شهر ساري ديگر اختيار ساحل خودمان را هم نداريم چه برسد به عمق دريا . از شما متشكريم و دوست داريم در اين خصوص جداي تبليغات سياسي اقداكم نمايد . ان شا ا.... با همكار ي نماينده ديگر شهر ( مهندس دامادي ) بر اين مشكل غلبه نمايد . عيد بر شما هم مبارك ما كه عيد فطر بعد از نماز در حاشيه جاده به سر برديم نه در پلاژ هاي آنچناني .
پاسخ ها به این نظر
بي طرف 9 مرداد 1393
سلام دوست عزيز از اينكه به سواحل ساري و مياندرود اشاره كرده ايد متشكريم با يد در ادامه سخنان شما اضافه نمايم حل مشكل ساحل مازندران با ابلاغيه هاي فرمانداري و سيستم دولتي امكان پذير نيست اين مشكل تنها و اتنها از طريق پيگيري هاي مردمي و بخصوص نمايندگان محترم آنها چه در شوراها و چه در مجلس امكان پذير است . روز گذشته به سواحل مذكور رفتيم شرمنده واقعي شده ام مي دانيد چرا . درست در ابتداي ساحل گوهر باران در بعد از پادگان و پلاژ ارتش ماشينهاي مسافران مشهدي زياد ديده مي شوند . خوب معلوم است برخي ادارات دولتي خراسان از ارزاني قيمت زمين استفاده كردند و خريداري نموده و احداث سكونت گاه نمودند و الان از يك استان ديگر به راحتي تمام با تمامم امكانات به ساحل دسترسي دارند . قلب تك تك مردم شهر از اين مسائل به درد مي آيد .
مهدي 9 مرداد 1393
سلام
ديروز در يكي از ساحلهاي مربوط يكي از قواي نظامي كه پادگان دارد مشغول آموزش تير اندازي به پرسنل خود بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!جاي بسي تعجب آن هم در اين روز مهم كه خانواده ها براي تفريح و آرامش لب دريا آمده بودند . آقاي نماينده شما دنبال چي هستي .
نا شناس 9 مرداد 1393
الان مهندس دامادی که اسمشو بردی چیکار میتونه بکنه!!! توی نماز جمعه رفت به ایشون(رمضون شجاعی) و مدیران ساروی توپید الانم طرف بابلی هارو گرفته اینو که همه میدونید (حمایت قاطع از استاندار و عملکردش در اخراج مدیران ساروی)
در ایام عید هم از شبکه مازندران بصورت رسمی و خیلی جدی از وزیر حمایت کرد نه از خوده وزیز بلکه از صحبت وزیر مبنی بر اینکه آزاد راه تهران شمال از الویت کاری خارج شده!! درسته ایشون بچه تهران محسوب میشند و بزرگ شده تهران هستند ولی مثل اینکه نماینده ما هم هستند این ترافیک لعنتی پدر امسال ماهارو در اورده ایشون این موارد اولیه رو نمیتونن درک بکنن بعد انتظار دارید بیاد برای سهم ایران از دریای خزر اقدام بکنن !!!!! نمیتونن و توانایی شو هم ندارند اگر هم بیان کافیه روس ها یه خطبه بخونن ، اونوقت حق رو میدن به روس ها

تعجب من از اینه الان که دکتر شجاعی این صحبت رو مطرح کردند باز اومدید اینجا از فضا رو متشنجج بکنین خداوکیلی ماهیی مونده که صید کنید؟؟
هنوز هم فکر میکنی عملکرد داشتی؟ من نمیگم شجاعی تمام کارهاش درسته بوده ولی رو حساب کتاب صحبت و عمل میکنه
بابا عزیز من یار دبستانی وقتی بهت میگیم فلان کارت مشکل داره زودی خودت و اطرافیانت نیاید بگید چون براتون کاری نکردم دارید میسوزید منو امثال من درسته بهت رای دادیم گول این حرفتو خوردیم که میگن این جوون خامه چرا باید جوون بره مجلس الان دقیقا به این نتیجه رسیدیم که درست میگفتند
کار ما ساروی ها به جایی رسیده به ادارات شهرستان ساری هم میریم باید خودمونو بابلی یا قئمشهری جا بزنیم تا کارمون راه بیوفته
این جور مواقع نباید بر باعث و بانیش لعنت فرستاد
رمدانی هم حرف دل مارو تایید نمیکنه نمیدونم دلیلش چیه ولی نمیشه پشت حقیقت جا خورد و اونو وارونه جلوه داد انتخابات نزدیکه
رمدانی ما همچنان منتظر گزارش مفصل شما همراه با عکس از محصول فاز سه صنایع چوب و کاغذ هستیم (آخه همینو تو کرنا کردید کار دیگه هم انجام ندادید خیلی مشتاق هستم بدونم چی افتتاح کردی)
یا علی
نا شناس 9 مرداد 1393
آقای شجاعی شما نمی خواد در دریای خرز دنبال سهم مردم مازندران بگردی بیا برو جاده ساری به کیاسر راچهار بانده ش کن که اگر یک نفر از مردم چنین تعطیلاتی مریض بشن با ید بمیرن ترافیکی که 10 دقیق راه رو با 4 ساعته بری موقع انتخابات که بشه شعار میدن ولی از کار خبری نیست . خدا بیامرزه آقای سلیم بهرامی رو اگه ایشون الان در قید حیات بودند قطعا ما چنین جاده نداشتیم .
محمد 9 مرداد 1393
جناب آقاي شجاعي اين تقسيمات هم به قول شما در زمان فروپاشي شوروي سابق اتفاق افتاده است حالا چي شده بعد از هفت سال نمايندگي جنابعالي در مجلس شوراي اسلامي به فكر درياي خزر افتاده ايد.
نا شناس 9 مرداد 1393
سلام برار کجه دیی ته معلوم هسه چی کار کنی؟دریاره چی کاردارنی تو؟ عموجان دریای کاسپین !چهل (ضرب در10)تیکه شدکه،گلستان مدعی،کشتی سازی،بندر،محیط زیست،شیلات،بخش خصوصی باطرح های افتضاح(کثیف واخذورودیه آنچنانی وبدون ارائه خدمات...) پلاژهای شخصی وارگانهای دولتی و...جایی برای مازندرانی های بدبخت نمانده
- 9 مرداد 1393
اقای شجاعی شما این مطالب را برای کی میگویید اگر برای مردم ساری است .همه ما بهتر ازجنابعالی اطلاع داریم اما نمیتوانیم کاری بکنیم زیرا ما مردم هستیم ودولت نیستیم .اگر برای مردم ایران میگویید در بشنت تریبون مخلس صحبت کنید این رسانه استانی استذد
نا شناس 9 مرداد 1393
با سلام.
*کشورهای حاشیه خزر با ایران مجموعا پنج کشورند نه شش کشور
*با توجه به نقشه های ارایه شده در همین خبر بفرمایند آیا می توان مدعی شد که سایر کشورها از دریا بهره ای نبرند.
در رژیم حقوقی دریاها بحثی تحت عنوان نوار مرزی یا محیط وجود دارد چنانچه یک نخ را دورتادور دریاچه خزر بگسترانید آنچه سهم ایران می شود حاصل اتصال دو نقطه آستارا در غرب خزر تا حسنقلی خان در شرگرفته می شود که در مجموع سیزده درصد سهم ایران می شود.هنر جمهوری اسلامی در سی و چند ساله گذشته این بوده که با طرح این موضوع که دریاچه خزر دریا نبوده و در مورد دریاچه های بین المللی باید رژیم حقوقی خاصی را پیشنهاد نموده که به هر کشور بیست درصد بهره برداری در بستر برسد و از سطح آن یعنی آب به صورت تعیین حریم مرزی و مابقی مشمول بهره برداری مشترک یعنی همان آبهای آزاد قرار گیرد.
*یاذمان باشد با این موضوع نمی توان با اظهار نظرات فاقد پشتوانه کارشناسی برخورد نمود و از طرفی گاف های مربوط به دوره قاجار به صورت مستندات رسمی بین دو کشور موجود است.
*به نظر می رسد رسانه ها و به ویژه رسانه ملی همانگونه که در موضوع هسته ای تمامی ابعاد فنی از جمله چگونگی استخراج اورانیوم و تهیه کیک زرد و غنی سازی تا ابعاد سیاسی و حقوقی آن را به طور شفاف و در حدی که می شد برای مردم بازگو نمود؛اکنون نیز وظیفه دارند ابعاد مختلف ماجرا را برای مردم بازگو نمایند تا خدایی نکرده بخشی از جامعه دچار این احساس نشوند که کم کاری خاصی صورت گرفته و همچنین فتح بابی شود جهت پیگیری و مطالبه جدی عموم مردم از مسئولین.
اینجانب به حسب شرکت در دوره ای در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر در حدود ده ساعت که یک دهه قبل از طرف بسیج با حضور کارشناسانی از وزارت امور خارجه برگزار شده بود آنچه را به خاطر داشتم بیان نمودم.
*به نظرم این اظهار نظر نماینده محترم بهترین فرصت برای طرح دیدگاه های اراده سیاسی نظام و پی گیری های انجام شده توسط دستگاه دیپلماسی کشور از طریق رسانه ها می باشد.
*نکته دیگر اولویت بندی مسایل سیاست خارجی است که به نظر می رسد بحث هسته ای و تحولات جهاناسلام و مساله فلسطین در حال حاضر اهمیت استراتژیک بیشتری داشته و ینابراین تمامی این زوایا بایستی مد نظر باشد.
باران 9 مرداد 1393
آقای شجاعی شما توان پیگیری حقوق ایران را از دریای خزر ندارید. همفکران شما که سنگشان را به سینه میزدید لطمات زیادی به این حقوق وارد کردند. کار را به اهلش بسپارید. بیاد دارم از سالها پیش خانم دکتر کولایی چقدر در این خصوص خون دل خوردند و فریاد زدند اما دریغ و درد از یک واکنش موثر از سوی مسئولان ....اهمیت این موضوع برای مسئولان کشور بسیار اندک بوده که سالهاست خود را به خواب زدند و کار موثری نمی کنند تا مبادا همسایه شمالی زیاده خواه(روسیه)آزرده خاطر نشود.دریغ و درد بسیار.....
یک شهروند 9 مرداد 1393
آقا حرف دل مارو زدی،
اصلاح طلب بیکار 9 مرداد 1393
اقای شجاعی تا الان کجا بودید ؟چرا تا الان حرفی از دریا نمیزدید؟ حالا یادتون افتاد که دریا مال ماست و گرفتنش؟ انقدر همه چیز را سیاسی نکنید. تا کی مردم باید قربانی اهداف سیاسی شما بزرگواران باشند؟ یک ککی هم به فکر مردم باشید چون دوره بعد هم مثل ‌‌‌‌‌دوره های قبل به رای همین مردم نیاز دارید.
نا شناس 9 مرداد 1393
شما اقایون از حق مردموتون در مجلس دفاع کنید دریا خزر پیشکش
نا شناس 8 مرداد 1393
اول: اینکه ساحل که مال ایرانه، چهد درصدش عمومی؟؟/ همه ساحل برادران بالا کشیدن. همه جا خصوصیه.
دوم : برادر روسیه این همه از حمایت میکنه. چطور میخوان 30 درصد اضافه بگیریم.؟؟
مهندس علی 9 مرداد 1393
خواندن بعضی کامنت ها آدم را متعجب می کند . نماینده مجلس مسئولیت دفاع از حقوق ملّت و کشور را بصورت عام دارد و حق ایشان است که در خصوص موضوع دریای مازندران و حفظ حقوق ایران در این دریا اظهارنظر نماید ، آنوقت بعضی ها به بیراهه می روند و انتظار دارند مسئولیت عدم اسفالت کوچه خود را بر گردن نماینده مجلس بگذارند .
ما نیز امیدواریم که هفت شهر قفقاز به ایران برگردد .
نا شناس 9 مرداد 1393
رمدانی جان ایا میدونی و امارشو داری چند تا از مدیران اعم از رییس و مسعول شهرستان ساری باز هم میگم شهرستان ساری نه اداره کل ها غیر ساروی هستند اداره کل ها که پیشکش خصوصا بابلیها بغیه شهرستانها هم از اب گل الود ماهی میگیرندبرای تصاحب پستها
نا شناس 10 مرداد 1393
به نظر من ما باید منطقی به این مسئله نگاه کنیم ما چگونه می توانی 50 درصد از دریای مازندران را مطالبه کنیم از شرقی ترین تا غربی ترین قسمت سهم آنچنانی از این دریا نداریم
بیائیم از این قسمتی که داریم خوب استفاده کنیم جناب آقای شجاعی تمام سازمانهای دولتی ساحل دریا را احاطه کردند وزارت کشور قوه قضائیه و بطور اعم همه قوای دولتی دریا را احاطه کردند آنوقت همین وزارت کشور و دادگستری آمدند تمام دیوارهای مردم را که بین بین الله ببینید ماسه بادی است یا خاک ؟ آنوقت این بناها را غیر قانونی اعلان کردند و تخریب کردند
من به شخصه مخالف تخریب زمینهای کشاورزی از سوی سودجویان هستم ولی این را هم عرض می کنم تا 20کیلومتر از ساحل دریا دیگه باید از مکانهای توریستی باشد
معتقدم اگر این کناره های ساحلی را به شهرداری ساری تحویل دهید سال بعد همین جنابعالی با مسرت آمارهای آنچنانی جذب توریستهای داخلی و خارجی را خواهید داد
شهردار ساری بسیار توانمند و پر انرژی است
حسین 11 مرداد 1393
ما خواستار سهم 50 درصدی دریای مازندران هستیم و علاوه بر آن بایستی اسم دریای خزر به دریای مازندران( که مثل گذشته بوده و خواهد بود) تغییر کند. خزر قوم یهودی جنوب روسیه هستند که سالهای سال در گذشته آدم کشی و جنگ راه انداختن و سند مبنی بر خزر بودن دریای مازندران بسیار ضعیف تر از اسم اصلی(مازندران) آن هست.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.052 seconds.