.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم
همه حافظه ها اعم از خارجی و دیسک سخت دیر یا زود میمیرند! اما این به این معنی نست که همه آنها در یک تاریخ انقضای مشخص از کار می افتند. اگر عمر مفید یک حافظه را 5 تا شش سال در نظر بگیریم باید گفت که بسیاری از این حافظه ها عمری کوتاه تر از این دارند تنها به این دلی که ما نمی دانیم چگونه باید از آنها مراقبتکنیم.

 شمال نیوز: همه حافظه ها اعم از خارجی و دیسک سخت دیر یا زود میمیرند! اما این به این معنی نست که همه آنها در یک تاریخ انقضای مشخص از کار می افتند. اگر عمر مفید یک حافظه را 5 تا شش سال در نظر بگیریم باید گفت که بسیاری از این حافظه ها عمری کوتاه تر از این دارند تنها به این دلی که ما نمی دانیم چگونه باید از آنها مراقبتکنیم.

به گزارش «تابناک» شاید برای بسیاری این گفته ای غریب باشد که باید از حافظه ها مراقبت کرد. را که در نظر عده ای حافظه ها یکی از سخت جان ترین سخت افزارها هستند و نیازی به مراقبت چندانی ندارند.

اما این تصور کاملا اشتباه است. در این جا نگاهی به دلایل عمده خرابی حافظه ها و چگونگی پرهیز از آنها میپردازیم. اگر نمیخواهید دردسر بایابی داده ها را به خود بدهید، پس تلاش کنید از حافظه رایانه خود به خوبی مراقبت نمایید:

چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم



1 – آسیب های فیزیکی

یکی از سریع ترین راه ها برای از کار انداختن یک حافظه زدن آسیب فیزیکی به آن است. هرچند این امری مسلم و واضح است، اما واقعیت این است که حافظه ها بیش از آنچه شما تصور میکنید آسیب پذیر هستند. این سخت افزار به لحاظ مکانیکی (صرف نظر از حافظه های SSD) از قطعاتی تشکیل شده که کوچکترین آسیب به آنها میتواند منجر به عدم کارایی شود.

چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم



وظیفه شما: برای بیشتریم امنیت در اولین نکته، هیچ گاه حافظه های داخلی یا همان دیسک سخت را از Case خارج نکنید و اگر مجبور به این کار بودید، آن را با ملایمت صورت دهید.

همچنین هم در خصوص این حافظه ها و هم در خصوص حافظه های خارجی، هیچ گاه به آنها ضربه وارد نکنید و آنها را شدیدا تکان ندهید. از آنها در یک جای امن و مطمئن نگه داری کنید.

البته حافظه لپتاپ ها بسیار مقاوم تر از حافظه های خارجی و دیسک سخت است و مسلما نیازی نیست که هنگام حمل لپتاپ خود تصور کنید که یک شانه تخم مرغ حمل میکنید! اما خود به رعایت مسائل ایمنی و مراقبتی عادت دهید.

2 – کرمای بیش از اندازه

ماندد همه سخت افزارهای دیگر حافظه ها هم برای کار در یک دامنه حرارتی تعریف شده ساخته شده اند. البته این دما بسته به نوع حافظه و مدل و سازنده ان میتواند متفاوت باشد. اما تاز مانی که در این دامنه حرارتی قرار دارید مشکلی باری حافظه دستگاه پیش نمی آید.

اما مسئله دقیقا نگه داشتن دما در همین دامنه است. اگر به خوبی اجاه ورود و خروج هئا را به دستگاه خود بدهید میتوان مطمئن بود که دمای کلی حافظه در حد دمای کلی محیط دستگاه است. اما اغلب اوقات اینگونه نیست و آنقدر که شما در دمای متعادل اتاق خود راحت هستید، سخت افزارهای شما راحت نیستند.

چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم



وظیفه شما: نکته اول اینکه هر چند وقت یکبار Case رایانه خود را با کرده و گرد و خاک درون آن را به ویژه در منافذ ورد هوا به دقت تمی کنید. برای اینکا میتواندی از کمپرسورهای دستی باد نیز استفاده نمایید. همچنین دقت نمایید که فن های دستگاه به خوبی کار میکنند. آنها باید هوا را از یک سمت به داخل Case کشیده و از سمت دیگر خارج نمایند.

موضوع در خصوص لپتاپ ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردا است. فضای کمتر لپتاپ برای سخت افزارها به این معنی است که شنا باید در مدت زمان کمتری اقدام به پاکسازی آنها کنید. به خصوص منافذ ورود هوا را. همچنین حتما لپتاپ خود را برای کار بر روی یک سطح کاملا سفت و سافت قرار دهید تا ورود و خروج هوا به سادگی صورت گرفته و گرد و خاک و آلودگی کمتری وارد دستگاه شود.

در این بین از گرد گیری حافظه خارجی خود نیزغافل نشوید!

3 - شکستگی یا Fragmentation داده ها و فایل ها

البته Fragmentation خود فی نفسه منجر به آسیب به حافظه نمیشود. اما این موضوع منجر به آن میشود که حافظه شما برای یافتن بخش های مختلف برنامه ها با سختی بیشتر و شدید تر کار کند. کار سخت عمر حافظه شما را کمتر میکند.

چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم



وظیفه شما: پاسخ کوتاه این است که به شکل مداوم اقدام به Defragment کردن حافظه خود کنید. هر چند موضوع Fragmentation در خصوص سیستم های NTFS کمتر از FAT مطرح است، اما هنوز به آن حد اهمیت دارد که هرگز آن را فراموش نکنیم.

نکته بسیار مهم این است که بدانید چه مانی اقدام به Defrag کردن حافظه کنیم. زیرا اقدام بی موقع در این خصوص مضرات بسیار دارد. تنها مانی اقدام به Defrag حافظه کنید که میزان Fragmentation به 5 تا 10 درصد رسیده باشد. این کار هم به سرعت حافظه شما کمک میکند و هم به بازیابی فایلهایی که به نظر غیر قابل بازیابی شده اند.

4 – خاموش و روشن کردن پیاپی

از متداول ترین عملیات های یک حافظه روشن و خاموش شدن است. این امر به مرور زمان منجر به فشار مضاعف بر حافظه برای بازیابی و لود کردن داده ها میشود.

چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم



وظیفه شما: موضوع کمی پیچیده است زیرا هم خاموش کردن مداوم حافظه دردسر است و هم روشن بودن مداوم آن. راه حل این است که اگر قرار است برای مدت زمان بیش از یک روز از دستگاه خود استفاده نکنید آن را خاموش کنید. اما اگر برای چند ساعت از سیستم خود دور هستید آن را در حالت Hibernate یا Standby قرار دهید. برای مدت زمان کمتر میتوانید حتی به Sleep کردن یا روشن گذاشتن کامل سیستم فکر کنید.

5 – نوسانات الکتریکی

جریان الکتریسیته همواره ثابت نیست. زمان هایی وجود دارد که ولتاژ بالا یا پایین تر از حد معمول میرود. متاسفانه این نوسانات منجر به آن میشود که سخت افارهای سیستم با آسیب جدی مواجه شوند و بدتر از همه اینکه حافظه ها در برابر این نوسانات از همه بیشتر آسیب پذیر هستند.

چگونه از Hard خود مراقبت و عمر آن را طولانی کنیم



وظیفه شما: به سادگی از یک ترانس برای کنترل ولتاژ برق استفاده نمایید!

سخن آخر اینکه همه این راه ها به این معنی نیست که حافظه شما با مراقبت جاودانه میشود. اما این اقدامات عمر حافظه شما را از هر نوع که باشد بیشتر میکند. شما نیز اگر راهی برای مراقبت از حافظه ها در ذهن دارید آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.208 seconds.