.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزینه های انتخاباتی اصلاح طلبان از کجا آمدند؟
لیست 700 نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس
هر روز که از انتخابات ریاست جمهوری دورتر می شویم و به انتخابات سال آینده مجلس نزدیک تر، اختلافات جریان اصلاحات بیشتر می شود. در شرایطی که تا همین چند وقت پیش این جریان درگیر سرلیستی عارف و ناطق بودند، این روزها مسائل جدیدتری نظیر بازگشت به دامان دولت و لیست 700 نفره نیز مسیر انشقاق لیبرال ها را بیشتر فراهم کرده است.

شمال نیوز: انتخابات سال آینده مجلس بی شک یکی از پرشورترین انتخابات تاریخ کشور خواهد شد، چراکه از ماه ها قبل از آغاز روند فعالیت های مربوط به این انتخابات، گروه ها وجریان های مختلف برنامه ریزی و کار خود را برای حضور هرچه باشکوه تر در این انتخابات آغاز کرده اند.   
 
در این راه اصلاح طلبان فعالیت خود را از مدت ها پیش و از همان روزهای ابتدایی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آغاز کردند. آنها که از یک سو خود را تاثیرگذارترین جریان در به قدرت رسیدن حسن روحانی می دیدند و از سوی دیگر کم ترین دخالت را در امور اجرایی کشور داشتند تصمیم گرفتند تا برای انتخابات بعدی و کسب کرسی های مجلس آماده بکار شوند. از همین رو فعالیت های خود را به رهبری محمد رضا عارف آغاز کردند. این در حالی بود که در میانه راه برخی از تئوریسین های جریان اصلاحات با اعتقاد بر روی آوردن به چهره های راست گرای سنتی، در پی تحمیل سرلیستی اصلاح طلبان به ناطق نوری بودند. همین امر سبب شد تا شکاف و اختلاف بین اصلاح طلبان ایجاد شود.   
 
از سوی دیگر محمود احمدی نژاد که نزدیک به یکسال پیش با تحویل دادن قدرت به اهالی دولت یازدهم از جایگاه ریاست جمهوری کنار رفت، لیستی بلند بالا برای انتخابات مجلس در نظر گرفت. احمدی نژاد که این روزها تمام فعالیت های سیاسی خود را بصورت پشت پرده و دور از دید عموم انجام می دهد، لیستی 150 نفره نیز برای انتخابات مجلس آماده کرده و در حال پالایش این نفرات برای رسیدن به لیست 30 نفره تهران است.

 
 حالا اما از اردوگاه اصلاح طلبان نیز خبر می رسد که این جریان در تلاش است تا با لیستی 700 نفره خود را برای انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی آماده کنند. در این خصوص شنیده می شود اخیراً جلسات اصلاح طلبان فعال شده و مسئولیت برگزاری این جلسات بر عهده موسوی لاری گذاشته شده است. گفته می شود موسوی لاری مسئولیت هماهنگی این جلسات را بر عهده گرفته است و در این جلسات نماینده ای از حزب کارگزاران هم حضور دارد. بر اساس مصوبات این جلسات، یک لیست 700 نفره‌ برای انتخابات مجلس آماده شده و قرار است این لیست با توجه به مسائلی همچون گذر افراد از فیلتر شورای نگهبان و سوابق این اشخاص پالایش شود.
 
البته پیش از این اصلاح طلبان بارها درباره ماجرای عبور از فیلترینگ شورای نگهبان اظهار نگرانی کرده بودند. پیش از این نیز صادق زیبا کلام از تئوریسین های جریان اصلاحات در گفتگویی با «فردا» عنوان کرد که "اولین برنامه اصلاح طلبان این است که از طریق رایزنی تکلیف نظارت استصوابی را مشخص کنند. چراکه این نظارت عملا نشان داده شده که نوعی اهرم سیاسی است برای کنار گذاشتن برخی افراد و اشخاص.  نگران این هستیم که در انتخابات اسفند 94 قرار است شورای نگهبان چگونه عمل کند. آیا رد صلاحیت ها مانند گذشته در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس گذشته خواهد بود یا خیر".  بنابراین به نظر می رسد این لیست 700 نفره نیز دلیلی برای عبور از فیلتر شورای نگهبان باشد تا در نهایت لیبرال ها بتوانند از این جمع، تعداد نفرات لیست مدنظر را استخراج کنند.  
 
فعالیت چند پاره در اردوگاه اصلاح طلبان
 
با توجه به ماجرای لیست 700 نفره اصلاح طلبان، به نظر می رسد برگی دیگر بر اختلافات گذشته اصلاح طلبان افزوده شد. چراکه از همان روزهای اول بعد از انتخابات ریاست جمهوری طیفی از اصلاح طلبان به رهبری محمد رضا عارف از جمله اولین گروه هایی بودند که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته فعالیت خود را برای انتخابات مجلس آغاز کردند و بدون شک یکی از اصلی ترین جریان هایی خواهند بود که در انتخابات سال آینده مجلس وارد گود می شوند. این در حالی است که در میانه راه برخی از تئوریسین های جریان اصلاحات با چرخش به سوی ناطق نوری، به این فکر افتادند که راه پیروزی در انتخابات مجلس استفاده بهینه از این شیخ راست گرای سنتی است.
 
طی روزهای اخیر نیز جمعی دیگر از اصلاح طلبان نظریه جدیدی را مطرح کردند و راه موفقیت در مجلس را در بازگشت به دامان دولت دانستند. از همین رو تئوریسین های این جریان حضور مستقل در انتخابات مجلس را امری خطرپذیر برای اصلاح طلبان قلمداد کرده و حالا به فکر بازگشت به دامان دولت و استفاده از وجهه و جایگاه دولت برای حضور در انتخابات مجلس افتاده اند.
 
بنابراین گزارش به نظر می رسد هر روز که از انتخابات ریاست جمهوری دورتر می شویم و به انتخابات سال آینده مجلس نزدیک تر، اختلافات جریان اصلاحات بیشتر می شود. در شرایطی که تا همین چند وقت پیش این جریان درگیر سرلیستی عارف و ناطق بودند، این روزها مسائل جدیدتری نظیر بازگشت به دامان دولت و لیست 700 نفره نیز مسیر انشقاق لیبرال ها را بیشتر فراهم کرده است./ فردا



ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 تير 1393
آره اصلاحطلبان وجه مناسبی ندارن حق شما امثال رسایی و کوچک زاده هستن.
اصلاح طلب بیکار 25 تير 1393
چرا از اختلاف اصولگرا ها در انتخابات مجلس گذشته نمی نویسی ؟ چون خودت اصولگرا هستی دوست نداری تا آنها را تخریب کنی؟ یادتون رفت تو نکا سر چهار راه طرفدار دارای جمشیدی و مقیمی روبروی هم قرار گرفتند و بر علیه هم شعار می دادند؟ همین کسانی که دوره قبل روی اسم همدیگر قسم می خوردند. به هر حال چون الان سایت دست شما هست هر چیزی به نفع خودتونه می نویسید عیبی نداره خدای ما بزرگه اما آخرش رو سیاهی برای... یا علی
نا شناس 25 تير 1393
درود بر اصلاح طلبان
ایمان 25 تير 1393
فقط ایوب برزگر نژاد امید نکا بهشهر گلوگاه
نا شناس 25 تير 1393
شمارابه جان هرکی که دوست داریداینقدرازکوپن دین وانقلاب ونظام برای بدست آوردن ویاحفظ موقعیت های خودهزینه نکنید،مردم بدبخت تاکی بایدتاوان این ندانم کاریها وکم کاریها ومفت خوریهای بعضی ها رو بدهند؟جمع کنین این بساط جناح های آبکی والکی رو>اصلاح طلب وچپ وراست وخردادی ومرداد اصولگرا وکارگزارو بارگذار وازدکون هایی که برای خوتون بازکردید.چه کارکردین تاحالا مگه غیرازباندبازی ویارگیری وگماشتن نیروهای خوتون کاری کردید؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.276 seconds.