.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل تآکید کرد:
خودداری از آبیاری و کود دهی بیش از حدکودهای ازته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل بر اجتناب از آبیاری و کود دهی بیش از حد کودهای ازته جهت جلوگیری از بیماری آلترناریا در مرکبات تأکید کرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مسعود غلامی طی گفتگویی اظهار داشت: بیماری آلترناریا هر ساله با گرم شدن هوا و اولین بارندگی بیش از پنج میلیمتر در تابستان در ارقام پرتقال ناول (ناف دار) مرکبات از جمله پرتقال تامسون ناول و نارنگی رقم پیچ مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه عامل این بیماری قارچ آلترناریا بوده که به بیماری پوسیدگی سیاه ناف مرکبات بیشتر مشهور است، زرد شدن ناف و در مراحل بعدی سیاه شدن لایه آلبیدو و ریزش غیر طبیعی میوه های ارقام حساس در اوایل تابستان که با ریزش طبیعی و فیزیولوژیک متفاوت می باشد را از علائم این بیماری بر شمرد.

وی افزود: برای کنترل این بیماری بایستی در زمان برنامه ریزی برای احداث باغ نسبت به غرس ارقام مقاوم اقدام نمود.

او در ادامه با تأکید بر اجتناب از آبیاری و کود دهی بیش از کودهای ازته برای جلوگیری از گسترش بیماری تصریح کرد: در صورتی که تابستان گرم با بارندگی بیش از پنج میلیمتر در اوایل این فصل همراه شود، ممکن است خسارت را به آستانه اقتصادی برساند که این موضوع با مشاهده ریزش میوه های نسبتاً درشت و زردی ناف همراه می باشد که در این صورت توصیه می گردد درختان آلوده مورد محلول پاشی حفاظتی با قارچ کش های موثر نظیر کاربندازیم و رورال تی اس به میزان دو کیلوگرم در هزار لیتر آب واقع گردند.

غلامی به باغداران توصیه نمود: سمپاشی را به هنگام عصر و بعد از خنک شدن هوا و از پایین درخت به سمت تاج صورت دهند تا امکان تماس سم با ناف میوه فراهم شود، همچنین سمپاشی باید در هوای آرام و بدون باد و در شرایط مساعد انجام و 24 ساعت بعد از سمپاشی بارندگی رخ ندهد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.316 seconds.