.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برای جلوگیری از سوء هاضمه در ماه رمضان چه کار کنیم؟
برای جلوگیری از سوء هاضمه در ماه رمضان چه کار کنیم؟

 شمال نیوز: یکی از مشکلاتی که بیشتر روزه داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می‌شوند سوء هاضمه است که به دلیل پر خوری و مصرف زیاد غذاهای چرب، سرخ شده و حتی استفاده ازغذاهای تند می‌باشد سوء هاضمه با علائمی همچون سوزش معده، اسهال، احساس خفگی، حالت تهوع، یبوست، درد در شکم همراه است.

"دکتر محدثه کمالی" دستیار طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهارکرد: روزه داران برای جلوگیری از سوء هاضمه در ماه رمضان این نکات را عایت کنند.

1- هنگام افطار از نوشیدن آب سرد و دیگر مایعات سرد خودداری کنید روزه را با آب جوش یا گرم به تنهایی یا همراه با عسل یا لیموترش باز کنید.

2- در افطار و سحر از مصرف غذاهای چرب مثل آش رشته با روغن زیاد، زولبیا و بامیه، کله پاچه، سیراب شیردان و.... پرهیز کنید و به جای آن از انواع حریره‌ها، مرباها و شیرینی‌های طبیعی مثل خرما، عسل، کشمش، مویز و... استفاده کنید.

3- از غذاهای شور و پرادویه و سرخ کرده و غذاهای خمیری مثل ماکارونی، الویه، انواع فست فودها، قارچ، چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، انواع نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و انواع تنقلات مثل چیپس، پفک، پشمک و... بپرهیزید و به جای آن از آبمیوه‌ها و شربت‌ها وغذاهای طبیعی استفاده کنید.

4- از پرخوری و روی هم خوری بپرهیزید.

5 - به فاصله حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا آب ننوشید و میوه تناول نکنید.

6- بهتر است با مقدار کمی پنیر گردو و سبزی افطار کرد و بعد از حدود 1-2 ساعت از غذاهای دیگر برای وعده شام بعد از افطار استفاده کرد.

7- بعد از افطار بین صرف غذا و خواب حدود 2 تا 3 ساعت فاصله بیندازید و برای صرف وعده سحر کمی زودتر از خواب برخیزید تا بلا فاصله بعداز صرف سحری نخوابید و فرصت دهید تا غذا از معده عبور کند سپس بخوابید.

این دستیار طب سنتی همچنین برای جلوگیری از افت قند خون در طول روزه داری گفت: می‌توان در وعده افطار و سحر از قندهای گیاهی که حاوی فیبر هستند مثل خرما استفاده کرد و فرد را از اینکه دچار افت قند شود محافظت می کند.

کمالی ادامه داد: استفاده زیاد از شیرینی‌های مختلف مثل زولبیا، بامیه و ....برای جلوگیری از افت قند خون در طی روزه داری اشتباه است چون قند این مواد به یکباره در خون آزاد می‌شود و به تبع آن انسولین در خون ترشح می شود که باعث افت قند خون و فرد احساس ضعف می‌کند.

وی اظهار کرد: برخی افراد ممکن است در هنگام افطار دچار سردرد شوند که می تواند به دلیل افت قند خون باشد این افراد می‌توانند در افطار و سحر از خرما با آب گرم یا شیر ولرم استفاده کنند.

این دستیار طب سنتی توصیه کرد: صرف وعده سحری به ویژه در نوجوانان که در سن رشد هستند ضروری است. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.178 seconds.