.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پایتخت هم تمام شد
بهارک همتی نورانی
پایتخت هم تمام شد

با تمام شدن تعطیلات عید ، سریال "پایتخت" هم تمام شد. اما کاش کم لطفی های صدا و سیما به اقلیت های قومی هم روزی به پایان برسد.

اکنون چندین سال است که رویکرد سریالها برای خنداندن مردم با تمسخر در آمیخته است. کسی می آید دهانش را کج میکند، لباس نامرتب می پوشد، بدون این که پشت سرش را نگاه کند در مورد کسی حرف می زند که دست بر قضا آنجا حضور دارد و ... و در این میان چه کسی مضحک تر از یک شهرستانی که با آداب و رسوم تهران آشنا نیست؟! تا جایی که نگارنده به خاطر دارد این امر از سریال پرطرفدار و بسیار خوش آب و رنگ "پس از باران" شروع شد.

ارباب و سایر افراد طبقه ی بالا بدون لهجه بودند. ولی تمام رعایا و بیچاره ها لهجه ی گیلانی داشتند. به خاطر دارم که دو نفر مباشر لهجه دار! با حماقت های خود ، سعی در خنداندن بیندگان داشتند.

در سریال "همسایه ها" همه خیلی خوب و خوش بودند. ولی در این میان یک دختر گیلک (با بازی کمند امیر سلیمانی) با این مشخصات نقش آفرینی می کرد: خیلی می خورد، خیلی حرف می زد، متوجه اتفاقات نمی شد و باید کلی برایش توضیح می دادند، حرفهایی می زد که قبلا توافق شده بود که به کسی نگویند، مزاحم می شد، وقت شناس نبود و ... خانم فلورا سام خیلی از او بدش می آمد و همیشه با او بد برخورد می کرد. در سریال "ماه عسل" یوسف تیموری پسر شهرستانی بدون لهجه ای بود که اصطلاحا خیلی خراب کاری می کرد.

اما موضوع مهم، نقش یک دختر به عنوان شخصیت منفی فیلم (با بازی بیتا بادران) بود. با این تکیه کلام تاسف برانگیز: «پسره ی احمق! شهرستانی ». و چه عزم شدیدی برای بیان این مطلب داشت.ممکن است چنین استدلال شود که بیان چنین توهینی از سوی شخصیت «منفی» فیلم به نفع شهرستانی ها تمام می شود اما به نظر نگارنده از آن جایی که شخصیت های منفی نیز جذابیت زیادی برای مخاطب دارند، این استدلال چندان منطقی نیست.

با این همه تعارف که صدا و سیما با مردم دارد ، جا انداختن این حرف بین مردم کار درستی نبود. دست بر قضا نویسنده آن فیلم هم خانم فلورا سام بود. در سریال های سال های پیش مهران مدیری، آبدارچی ها و سپورها لهجه ترکی داشتند که دست کم برای نگارنده قابل تحمل نبود.

تردیدی نیست که تمامی حرفه ها قابل احترام اند، اما صرف نشان دادن یک قومیت، در موقعیتی شغلی که از نظر عموم پایین تلقی می شود، تحقیر و توهین را در پی دارد. اکنون نیز در سریال "پایتخت" دقیقا عده ای شهرستانی بدبخت، بی پول، آواره ، حقه باز و دارای لهجه ی مسخره حضور دارند و نکته در این جاست که همسرانشان خیلی منطقی ، موءدب، با شخصیت، صادق و روراست و صد البته «بدون لهجه» اند. نمایش این تقابل ها به چه معناست؟ بدیهی است وقتی کسی از یک جایی با عناصر فرهنگی ویژه وارد محیط جدیدی می شود، اشتباهات زیادی می کند.

خود من وقتی پا به مازندران گذاشتم، فرق غاز و اردک و را نمی دانستم. به باغ مرکبات، جنگل می گفتم و موچبات خنده ی اطرافیان را فراهم می آوردم. به همین ترتیب کسی که از روستا به شهر می آید، با بلیط اتوبوس و پارکینگ ریموت دار و آیفون تصویری و دستگاه خودپرداز آشنا نیست.

علت این امر ، حماقت یا کم بودن بهره ی هوشی نیست. فقط نا آشنایی است. گیرم که چند موقعیت خنده دار هم پیش آمد. ولی اصرار بر نشان دادن این موقعیت ها چندان منصفانه نیست
بهارک همتی نورانی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یک هموطن 16 فروردين 1390
همیشه همین گونه بوده ست. در سریال ها کودن ها و کم عقل ها با لهجه لری،شمالی یا آذری نشان داده می شوند. آن هم در حالی که این همه اعتراض وجود دارد.
نا شناس 17 فروردين 1390
تو پایتخت هم اصیل پیدا نمیشه همشان از قوم و قبیله های متفاوتی در ضمن شمالی ها از نظر فکری و هوشی خیلی بالاترند بیشتر وزیران،مدیران و روسای سازمانها از قشر شمالی می باشند اینو کارگردان سریال پایتخت بدونه
حامدی 18 فروردين 1390
هر وقت در آرشیو صدا و سیما یک فیلم و نه بیشتر پیدا کردید که در آن تهرانی ها در تقابل با شهرستانی ها به شکل انسان هایی کودن نمایش داده شده باشند، می توان بر آن بود که تکرار احمق نشان دادن شهرستانی ها اتفاقی و کاملا از سر اتفاق است.
هر سال فیلم های زیادی نشان داده می شود که شهرستانی ها در برابر تهرانی ها حماقت به خرج می دهند اما من که برعکسش را ندیدم
. در سریال هایی چون "راه دررو " تقابلی بین تهرانی و شهرستانی نمی بینیم. لطفا دقت کنید در تقابل با شهرستانی ها تهرانی ها چگونه نمایش داده می شوند؟
رقیه میرزاپور 20 فروردين 1390
با تمام شدن یک سریال بر خلاف تصور ضرغامی برای شناساندن لهجه استانهای دیگر به مسخره یا اصطلاح طنز ، فقط بی احترامی و نکات منفی سریال و جملات سخیف آن در جامعه باقی می ماند و ایشان طبق معمول برای همه عوامل سریال به صورت نمادین یک کادو در نظر گرفته و به ریش مازنی ها هم امکان دارد بخندد ولی آیا نمی توان شناساندن لهجه های استانها را مثل آدم نشان داد حتما باید به مسخره گرفتن باشد نمی شود با تهیه تله فیلم و سریال به صورت زیر نویس این کار را به نمایش گذاشت فکر می کنم ضرغامی فقط می خواهد بیننده جذب کند و کاری به اعتبار و آبروی یک استان ندارد و شاید هم برای ایشان سخنان مقام معظم رهبری راجع به بی احترامی به لهجه ها مهم نبوده و نیست و شاید هم درگیری های مردم تبریز ( کاریکاتور ) را از یاد برده اند در هر صورت باید برای صداو سیما کمال تاسف را داشت
عبدالرحمان 20 فروردين 1390
اين وسط دست اخبار 30 و 20 هم درد نكند كماكان به فرمان سردار عزت خوش خدمتي مي كند.
ساجدی 27 فروردين 1390
خیل قشنگ بود.همش که نباید نیمه خالی لیوان رو نگاه کرد.
توهینی نشد که گارد میگیرید مبارزه کنید و شاید دفاع.
نا شناس 8 ارديبهشت 1390
از ما ست كه بر ماست
همين نوروز خودمون تو شبكه استاني واقعا بعضي وقت ها گندشو در مياره
سيما كه دست اين ساروي ها باشه از اين بهتر در نمي اد ما يه فيلم سنگين و پر محتوا ازش نديدم انگار مخاطبشون يا بچه هان يا پيرمرد ها
فرزاد 7 شهريور 1393
كي باشه ما بفهميم تك تك اين فيلم ها و سريال ها و گزارشات اخبار با اهداف سياسي بودند و برتر نشان دادن تهراني ها اتفاقي نيست و كاملا سازمان يافته است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.119 seconds.