.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قدمت صدو پنجاه ساله تعزيه در روستاي اتو سوادكوه

روستاي اَتُوُ در 14 كيلومتري شمال شهر زيراب -استان مازندران واقع شده است . اتو روستايي معروف در سوادکوه است که مراسم تعزيه آن شهرتي فراوان داشته و قدمت تعزيه خواني آن به بيش از يكصد و پنجاه سال مي رسد.


هرساله در ماه محرم دوستداران اهل بيت (ع) به اين روستا مي آيند تا در اين مراسم باشكوه شركت كنند. از ابتداي ماه محرم تا اواسط ماه صفر مراسم شبيه خواني دراين روستا برقرار است. دعوتنامه هايي را روستاهاي همجوار به يكديگر ارسال و از اهالي و شبيه خوانان جهت عزاداري دعوت بعمل مي آيد . درروز عاشورا دوستداران امام حسين از سرتاسر كشور در روستاي اتو گرد هم آمده و به عزاداري مي پردازند.

در غروب تاسوعا مراسم شبيه خواني و در همان شب نيز مراسم تعزيه وفات حضرت رقيه (س) برگزار مي شود كه تمام عزاداران را به حزن واندوه وا می دارد.

پس ازآن مراسم زنجير زني و سينه زني تا پاسي از شب برقرار مي گردد. سپس جوانان روستا مسير عزاداري روز عاشورا را جهت ورود ميهمانان آب و جارو مي كنند و به نظافت روستا مي پردازند (به قول مرحوم مهندس محمد اسكندري: در شهرداري امام حسين مشغول به كار مي شوند). سپس مجددا وارد حسينيه شده و به عزاداري می پردازند. اين جوانان ياد و خاطره شهدا و دوستانشان را كه هر ساله در اين مراسم با عشق به اباعبدا... همپاي آنان بودند و اكنون در بينشان نيستند را پاس مي دارند و از خدواند متعال مغفرت و همنشيني با اباعبدالله را براي آن عزيزان طلب ميكنند.
در نزديكاي سحر گروهي ناشناس با صورتهاي پوشيده و لباسهاي عربي وارد حياط مسجد مي شوند ودور علم به نوحه خواني و عزاداري مي پردازند و با حالتي حزن انگيز يادآور خاطره تلخ روز عاشورا (فردا) هستند.

و در ادامه جوانان و اهالي روستا تا صبح بيدار هستند و به قرائت قرآن كريم پرداخته و جلسات مختلفی پيرامون نهضت امام حسين برگزار می کنند.
درقبل از اذان صبح مراسم سحرخواني (كه قبلا مرحوم حاج فيض الله شهابي آن را هر ساله برگزار مي كرد كه پس از فوت ايشان پسرانشان اين وظيفه را به عهده دارند) اجرا مي شود و نغمه (اي صبح صادق وا مشو) را در روستا طنين انداز مي كنند. آري اين است عشق به امام حسين و اهل بيت كه در اهالي روستا موج ميزند وهر انساني را به شوق مي آورد.
پس ازآن نماز صبح عاشورا به جماعت برگزارمي شود و همه اهالي روستا خود را جهت پذيرايي از ميهمانان امام حسين (ع) آماده مي كنند.
ساعت 6:30 هياتها و دسته جات عزاداري از روستاهاي اطراف به اتو مي آيند ودرمراسمي نمادين علمها به يكديگر سلام داده و وارد روستا مي شوند.

ساعت 7:30 كليه عزاداران در محوطه مسجد صاحب الزمان روستا جمع شده و به صورت يكصدا به عزاداري مشغول مي شوند.
ساعت 8:15 همه ميهمانان امام حسين به منازل روستائيان جهت صرف صبحانه دعوت مي شوند و با خواهش و التماس روستائيان جهت ورود به منزلشان مواجه مي شوند. در اين ميان افراد زيادي جهت رزرو جا در مسجد مي مانند تا جاي مناسبي را براي خود جهت تماشاي تعزيه انتخاب نمايند. (عموما اين گونه افراد در داخل مسجد صبحانه خود را صرف مي كنند.)

ساعت 9 صبح مراسم تعزيه شهادت امام حسين (ع) آغاز مي شود كه شور و شعف خاصي در آن حكمفرماست اين مراسم كه حدود 3 الي 4 ساعت به طول مي انجامد و اكثر مواقع نيز درانتها به دليل اذيت نشدن ميهمانان تعزيه خلاصه شده و به پايان مي رسد.

درانتهاي مراسم از كليه عزاداران امام حسين (ع) دعوت ميشود تا جهت صرف نهار به هر منزلي كه دلشان خواست بروند كه در اين ميان ميهمانان عموما در انتخاب ميزبان دچار مشكل مي شوند چرا كه همزمان چندين نفر آنها را دعوت می كنند. مردم این روستا خدمتگذاري به امام حسين (ع) و عزادارانشان را افتخاري بزرگ مي دانند.
حضور مسئولين كشوري، استاني و منطقه اي در روز عاشورا در روستاي اتو نشان از همت مسئولين دربرگزاري هر چه باشكوه تر اين مراسم دارد.
مردم منطقه به دليل علاقه‌مندي به خاندان عصمت و طهارت، همواره به آيين‌هاي ديني گرايش زيادي نشان داده اند و تعزيه در اتو بيش از 150 سال قدمت دارد. كه شجره نامه آن نيز به صورت نسخه دستي همراه با مهر و... موجود ميباشد.

خلاصه ای از تاریخچه و چگونگی آغاز تعزیه در روستای اتو بر اساس آنچه که در شجره نامه تعزیه آمده است:
در سال یک هزار و دویست و شصت و هفت هجری قمری یک مرد بزرگوار سه شب متوالی در عالم رویا می بیند که چندین هودج از آسمان بر مکان فعلی حسینیه و مسجد اتو نزول و عده بی شماری از آن خارج شدند. مردان و زنان غير معمول بي شماري مشغول عزاداري مي باشند. در شب سوم هوا خيلي تاريك بود، آن مرد همان روياي دو شب پيش رامشاهده مي كند. همان مشعلهاي فروزان و همان هودج ها نزول نمودند. درهمان حال مي بيند تمام مردان و زنان هجده روستاي مجاور نيز در اين مكان مقدس جمع شده و بانظم و ترتيب سينه زنان، با نخل، علم، سنج اسرا همه مشغول عزاداري مي باشند، بعد عزاداران جابجا شده و تعزيه خواني شروع شد.
خانه اين فرد عالم تا محل وقوع اين حوادث صد متر فاصله داشت. با ديدن اين مراسم به جمع آنها رفته و ديد،بانويي با چادر سياه به اين شخص فرمود: (ولي الله عبرت) بايد اينجا تكيه (حسينيه) بنا كني وآنچه را كه مي بيني تا محرم آينده انجام دهي و ما ازخداي تبارك و تعالي توفيق شما را خواستاريم و موجبات ياري شما فراهم و القاب شما از اين شب (شهاب) است. اين مرد در خواب گفت كه اين زمين نامطلوب است اگر صلاح بدانيد من از بهترين زمين شخصي خودم حسينيه را بنا كنم. فرمودند:(خير بظاهر نگاه نكن اين مكان خون پاك حسين من ريخته شده همينجا بنا كنيد) و ايشان پذيرفتند.
اما زمين مورد نظر براي احداث حسينيه چندان مناسب نبود و در اثر جريان كم آب بصورت باتلاق كوچك در آمده بود كه عبور از آن ناممكن بود و حتي اگر حيواني در اين نقطه مي ماند نمي توانستند آن را بيرون بكشند و تلف مي شد اين عالم بزرگوار اين زمين را با فرد ديگري شريك بود. ابتدا تقاضاي خريد سهم فرد مقابل را ميكند آن شخص علت را جويا مي شود و ايشان حقيقت خواب را بيان مي كند. با توافق طرفين ملك مشتركا وقف شده و وقف نامه نوشته مي شود.
سپس با ريش سفيدان و بزرگان اتو براي شروع كار تكيه (حسينيه) صلاح و مشورت مي شود. عده اي بعلت نامساعد بودن زمين مخالف اين كار بودند. بنابراين مقرر شد كه پايه اول را بچينند اگر آب خشك شد كار را ادامه دهند درغير اينصورت زمين ديگري بيابند.
كار ساخت تكيه (حسينيه) با عقيده كامل و خلوص نيت آغاز شد و بعد از چينش رديف اول آب خشك شد. با ديدن اين معجزه و با ايماني كامل ساختن تكيه (حسينيه) به اتمام رسيد. بعد از اتمام كار دو نقطه از زمين شاليزاري واقع در امير رودبار و اتو رودبار را وقف كرده تا همه ساله بهره و محصول آن از اول محرم تا شب عاشورا در تكيه صرف و خرج شود و هم اكنون نيز اين كار ادامه دارد. بعد از خاتمه كار تكيه، اين عالم بزرگوار شروع به تهيه نسخه مجلس تعزيه نمودند و با درايتي كه درشعر و شاعري داشتند تعزيه اتو را بنا نهادند و مسئوليت كار شبيه خواني تا زمان حيات ايشان در دست خودشان بوده بعد از آن به ميرزا عبدالله، ميرزا حسن ، حاج فيض الله رسيده و هم اكنون نيز بدست حاج سعد الله شهابي اتوئي رسيده است. اميدواريم كه ايشان نيز بتوانند اين سنت ديرينه راحفظ نموده و به نسل هاي بعدي منتقل كنند.
ميرزا ولي الله عبرت، فرزند ميرزا مرتضي قلي با اينكه در دوران قاجار سمت مستوفي الممالك را داشتند بعداز سه سال استعفا داده و به اينجا آمده به استراحت و عبادت مشغول بوده وبيشتر اوقات در وصف ائمه اشعاري نيز مي سرودند و به عبرت تخلص داشتند كه بعد از آن خواب، تخلص شهاب را برگزيدند (آثار سروده شده موجود ميباشد).
لازم به ذكر است تعزيه ابتدا درروستاهاي كردكلاه ، اميركلاشرقي و شوركوه بوده است اما بدلائل نا معلومي اين روستاها ازبين رفتند. هم اكنون تعزيه و مراسم عزاداري از هفتم محرم تا روز عاشوراي حسيني در روستاهاي (كچيد، سي پي ، پيرنعيم، و روستاي اتو) برگزار ميگردد وعزاداران ابا عبدالله را از تمام نقاط ايران به اين منطقه مي كشاند. اميد آنكه خداي باري تعالي اين عزاداريها را قبول بگرداند


تعزيه سه تعريف تاريخي مذهبي و هنري دارد که از لحاظ تاريخي يک نمونه آداب و رسوم و سنت تاريخي اجداد ماست.
از لحاظ مذهبي نيز آيين و مراسم مذهبي و نوعي عبادت براي کسب ثواب اخروي است .
از لحاظ هنری نوع لباس و پوشش آن دوران و نحوه اجرای نمایش میباشد.
جناب آقاي حاج سعد الله شهابي اتوئي، به عنوان سرپرست گروه شبيه خواني روستاي اتو پيشنهاد مي کند براي غناي بيشتر اين كار ارزشمند ، متون تعزيه از طريق پژوهش و تحقيق تصحيح و مطالبي كه با اصل واقعه عاشورا تطابق ندارد اصلاح شود.
درپايان ازهمه عزيزان جهت شركت دراين مراسم دعوت بعمل مي آيد و چنانچه عزيزي علاقمند به دريافت تصاوير و فيلم هاي تعزيه مي باشد مي تواند با مراجعه به سايت www.tazieh-atoo.fr.st و ارسال ايميل آنها را به صورت رايگان دريافت كند.
شايان ذكر است درمحرم سال 89 تصاوير و فيلمهاي تعزيه مربوط به روزهاي هفتم، هشتم، نهم و دهم محرم ، بعد از ظهر همان روز به صورت رايگان از سايت فوق قابل دانلود خواهد بود.

 
































 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

اتويي 03 21 آذر 1389
از تمامي دوستدار امام حسين جهت شركت در اين مراسم در روستاي اتو دعوت به عمل مي ايد
اتوئي 22 آذر 1389
با سلام وتشكر از سايت شمال نيوز كه در ارائه فرهنگ تعزيه هم گامي مثبت برداشته اند. من خودم چند سالي دراين مراسم بسيار معنوي شركت كردم واقعا عالي بود و به بقيه هم پيشنهاد ميكنم شركت كنند. انشاء الله امام حسين به همه عزيزان اجر دنيوي و اخروي عطا نمايد.
علی اسدی 23 آذر 1389
مااتوئیها درحفظ این سنت حسنه وبجا مانده از بزرگان در عزاداری اباعبداله نهایت تلاش راکرده وسعی میکنیم هرسال بهتر وباشکوهتر برگزار گردد واز همه دوستداران باعبداله الحسین دعوت بعمل میآید
ط 23 آذر 1389
با تشکر از این سایت
نا شناس 26 آذر 1389
عالی
نا شناس 26 آذر 1389
فیلم از تعزیه پخش شود
محمد اسمعیلی اتویی 29 آذر 1389
درقسمت تاریخچه اتو از تصاویر منطقه استفاده شود بهتر است.
آتنا 16 آذر 1390
سلام عزاداری شماقبول باشد.تعزیه حضرت ابوالفضل ع سال 1389 بفرستید باتشکر
يوسف رضا 19 تير 1392
سلام و خسته نباشيد،من تعزيه ي كه درسال 1378 در روستاي سي پي برگزار شد ميخواهم.آدرس قايم شهر-خيابان بابل- روبروي بازار تركمن-طبقه فوقاني مانتو سراي طنين-عكاسي عروس شهر.باتشكر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.205 seconds.