.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جشن روز ملی دماوند همزمان با جشن تیرگان
مراسم روز ملی دماوند که از چند سال قبل با برگزاری آئین چندهزار ساله جشن تیرگان گرامی داشته می شود، غروب جمعه با حضور صدها نفر از علاقمندان از سراسر کشور در شهر رینه آمل برگزار شد
جشن روز ملی دماوند همزمان با جشن تیرگان

مراسم روز ملی دماوند که از چند سال قبل با برگزاری آئین چندهزار ساله جشن تیرگان گرامی داشته می شود، غروب جمعه با حضور صدها نفر از علاقمندان از سراسر کشور در شهر رینه آمل برگزار شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، این مراسم در دانشگاه پیام نور شهر رینه نزدیکترین و مرتفع ترین شهر ایران به قله دماوند با حضور صدها نفر از علاقمندان از سراسر کشور برگزار شد.
این مراسم که در غیاب مسئولان میراث فرهنگی و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد گروه های موسیقی محلی مازندران و مسئولان انجمن های زیست محیطی و طرفداران دماوند در خصوص حفظ محیط طبیعی این اثر طبیعی و ملی به صورت درد دل سخنرانی کردند.

یکی از شهروندان رینه ای در خصوص جشن تیرگان گفت: جشن تیرگان یکی از آئین های قدیمی در شهرستان آمل است که در۱۰ تیر خورشیدی برابر با ۱۳ تیر ماه گاهشمار زرتشتیان ایران باستان برگزار می‌شود.

حسن سالاری افزود: این جشن در گرامیداشت تیشتر " ستارهٔ باران آور در فرهنگ ایرانی" است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ سنتی تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز است، تصریح کرد: این مراسم قدمتی دو تا پنج هزار ساله دارد و همه ساله در شهر رینه این مراسم گرامی داشته می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر رینه در خصوص روایتهای موجود از جشن تیرگان گفت: روایت دیگر نیز درباره آرش کمانگیر اسطوره و قهرمان ملی ایرانیان است و اینکه میان ایران و توران سال ها جنگ و ستیز بود، در نبرد میان " افراسیاب " و " منوچهر"، شاه ایران، سپاه ایران شکست سختی میخورد و این رویداد در روز نخست تیر روی می دهد.

سالاری تصریح کرد: سپاه ایران در مازندران به تنگنا می افتد و سرانجام دو سوی نبرد به سازش در می آیند و برای آنکه مرز دو کشور مشخص شود و ستیز از میان برخیزد می پذیرند که از مازندران تیری به جانب خاور "خراسان" پرتاب کنند هرجا تیر فرو آمد همان جا مرز دو کشور باشد و هیچ یک از دو کشور از آن فراتر نروند تا در این گفتگو بودند، سپندارمذ "ایزدبانوی زمین" پدیدار شد و فرمان داد تیر و کمان آوردند.

وی اضافه کرد: آرش در میان ایرانیان بزرگترین کماندار بود، تیر و کمان را برداشت و بر بلندای کوه دماوند برآمد و به نیروی خداداد تیر را رها کرد و خود بی­جان بر زمین افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در داستانها آمده که تیر از بامداد تا نیمروز در آسمان میرفت و از کوه و در و دشت می گذشت تا در کنار رود جیهون بر تنه درخت گردویی که بزرگتر از آن در جهان نبود، نشست وآنجا را مرز ایران و توران جای دادند و هر سال به یاد آن جشن گرفتند.

در این برنامه گروه زیادی از نونهالان ونوجوانان زیادی در حین برگزاری این جشن در مسابقه نقاشی روز ملی دماوند شرکت کردند.

زیباترین قسمت این جشن برای تمامی شرکت کنندگان، مراسمی وابسته به آب و آب پاشی بود که توسط فردی به نام عمومی "آبریزگان " یا "آب پاشان" همراه بود که به طرف همه شرکت کنندگان آب می پاشید.

شرکت کنندگان هم از بطری های آبی که در دست داشتند به سمت هم آب پاشی می کردند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 تير 1389
اداره کل آموزش و پژوهش، امسال بيش از 13 دوره آموزشي در زمينه هاي مختلف در تهران برگزار کرد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.183 seconds.