.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زلزله ويرانگر رودبار و محروميتهايي که پس از 20 سال باقيست

مطلب زیر نامه رسیده یکی از کاربران شمال نیوز در استان گیلان می باشد و خواستار مساعدت مسئولین برای رفع فقر و محرومیت پنهان مانده مناطق عمارلو و روستای خرمکوه از توابع شهرستان رودبار می باشند. عینآ درج می گردد.

20سال از زلزله تأسف بار سال 69 مي گذرد ولي زخم هاي آن هنوز تازه است. هنوز آوار و مخروبه هاي زلزله در كنار مردم روستاي خرمكوه  در جلوی چشمان اهالی نمایان است.هنوز مردم آب آشاميدني،كشاورزي ندارند و با مشكلات دست و پنجه نرم مي كنند و آن ها كه مي توانند فرار را بر قرار ترجيح مي دهند. بيست سال از زلزله 69 مي گذرد اما انگار همين ديروز بود كه ستاد اسكان موقت منازل موقتي يا به اصطلاح زگالي را ساخته و تحويل مردم دادند و قرار شد براي ساختن خانه هاي دائمي اقدام كنند اما رفتند كه رفتند و ديگر پشت سرشان را هم نگاه نكردند.
مردم روستاي خرمكوه و ده ها روستاي ديگر ماندند با مشكلات خود. امروز هم مسئولين كنوني وعده ي اجراي طرح هادي را مي دهند.طرحي كه اجراي آن را منوط به عقب نشيني مردم از خانه هاي فعلي كرده اند.با اجراي عقب نشيني ديگر هيچ خانه اي براي مردم روستا نمي ماند.البته اين طرح مزاياي زيادي دارد ولي طرح به طور كامل بايد اجرا شود و مجري هم بايد تمام تبعاتش را قبول كند.
امروز علاوه بر مشكل آب و مخروبه هاي زلزله مشكلات ديگري مثل رها بودن فاضلاب در سطح روستا هم گريبانگير مردم است.
اميد است با اجراي طرح هادي مشكلات ديگر هم از جلوي پاي مردم روستاي خرمكوه برداشته شود.

rudbar.jpg



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حسین همتی 31 خرداد 1389
با سلام واقعا جای تاسف است که بعد از 20 سال هنوز ما شاهد این محرومیت ها هستیم.حالا باید بپرسیم که در این بیست سال چرا کسی به فکر این مناطق نبوده است.
حمیدی 1 تير 1389
در رودبار الان بعد از بیست سال از زلزله فقط مراسم می گیرند.دیگر هیچ.
والله قسم یاد آوری سفر کردگان زلزله هیچ فایده ای به حال آن ها و به حال مسئولینی که در این جلسات شرکت می کنند ندارد.20 سال مراسم می گیریم بس است.بگذارید ما بازماندگان خودمان مراسم می گیریم ولی ان مردمی که در روستاها باقی مانده اند یادآوری نیاز دارند.این مردم بازمانده توجه نیاز دارند.آیا می دانید بعد از گذشت 20 سال از زلزله هنوز روستاهایی در عمارلو و به دور از چشم مسئولین هیچ امکاناتی برای زندگی ندارند.چند شهر و روستای دم دست و کنار جاده و اتوبان را شما نگاه نکنید.در شهرستان رودبار .در عمارلو روستاهایی هست که هیچ گونه امکانات برای ماندن در روستا ندارند.
ب.م 2 تير 1389

الان یکی دو روستا در عمارلو در حال رشد هستند.آن هم به خاطر بحث های گردشگری .بقیه روستاها به حال خود رها شده اند و کسی به فکر مردم نیست و بنابر آن چه نوشته اید مجبورند فرار را بر قرار ترجیح دهند
b.m 2 تير 1389
با سلام
کافیست گشتی در منطقه عمارلو بزنید.اکثر روستاها مشکلاتی مثل کمبود آب و رفتن روستاییان از روستا به شهر را دارند.البته یک یا دو روستا به دلایلی مشکلات کمتر دارند.خداوند به مسئولین شهرستان و بخش عمارلو کمی حس مسئولیت عنایت بفرماید...
علی یوسفی 3 تير 1389
واقعا این گزارش ها خیلی تکان دهنده هست.گیریم دولت های پیشین به روستا ها نرسیدند.از دولت عدالت پرور بیش از این انتظار هست.از شمال نیوز هم به خاطر این گزارش ممنونیم.یک هم استانی
رجبی 6 تير 1389
گناه مردم محروم و مستضعف چیست که مسئولان بیست سال آن ها را به حال خودشان رها کرده اند؟چه کسی باید جوابگوی این مردم مستضعف باشد؟چه کسی امروز باید جواب کم کاری های بست ساله را بدهد؟
وارنا 26 تير 1389
متاسفانه بعد از بیست سال هنوز آثار زخم و درد ناشی از زلزله بر جان مردم نشسته است.ومسولین گویی تنها وظیفه شان احساس همدردی انهم فقط در هنگام برگذاری مراسم سالگرد است.فقر ناشی از نابودی کارخانجات کفش ملی/کفش گنجه/چرم رودبار که به بیکاری مردم افزود بر درد آنها افزود.مسولین ما فقط تنها هنرشان بازی با کلمات است و هیچگاه بصورت جدی در کنار مردم قرار نگرفتند.آیا کسی از حال همسایه اش خبر دارد که زن بی سرپرست با دو فرزندی که اینک به بیست سال رسیده اند چگونه روزگار سپری می کنند؟آیا میدانی مادری که تنها از شش فرزندش یک دختر باقی مانده در تهییه جهیزیه تنها بیادگار مانده زلزله عاجز مانده است؟
آیا میدانی پیرزنی که تمام افراد و اولادهایش را از دست داده بجای صبحانه/نهار و شام اشک خون می خورد؟
نه/
برای مسولین ما مهم نیست که در گنجه/ عمارلو رستم اباد و جوبن و رودبار و لویه چه می گذرد
علی یوسفی 30 شهريور 1389
روستای خرمکوه در منطقه عمارلو رودبار با تقدیم 3 شهید به انقلاب اسلامی بعد از گذشت 30 سال از انقلاب هنوز از امکانات ابتدایی محروم است و مردم این روستا از محرومیت رنج می برند. 1-نداشتن آب شرب بهداشتی بنا بر آزمایش به عمل آمده توسط بهداشت شهرستان رودبار 2-کمبود آب کشاورزی باوجود چشمه ها ومنابع آبی در بالا دست روستا،که در صورت احداث سد خاکی (طرح شده در مجلس) روستا های دیگر هم از مشکل کم آبی رها می شوند. 3- تصرف زمین ها و مراتع روستا (خلشکوه) توسط تنی چند از اهالی روستای کلیشم به مدت چندین سال (ازسال1370)که هنوز هم ادامه داشته ،در حالی که از نظر قضایی تنی چند از روستاییان کلیشم محکوم به پرداخت خسارت به صاحبان زمین ها شده اند،و مصادره (خلشکوه خرمکوه و کلیشم) به (خلشکوه کلیشم). 4- ترمیم و بازسازی نشدن امامزاده طاهر(س)روستای خرمکوه .در صورت بازسازی امامزاده های منطقه و راه اندازی مناطق تفریحی وسیاحتی، این روستا از بن بست رهایی می ابند. 5-اجرایی نشدن طرح هادی در روستا ،که سال ها از تصویب آن می گذرد. 6-ساختمان های زگالی و موقتی زلزله که بعد ازگذشت 19 سال از وقوع زلزله هنوز در باره بازسازی آن ها اقدامی صورت نگرفته است،وآثار باقی مانده و مخروبه های زلزله در محل باقی مانده. 7- در بن بست قرار گرفتن محل با وجو د،قرار داشتن جاده 50 ساله خرمکوه به کلیشم به بره سر یا دیلمان و غیر قابل استفاده شدن آن. 8-نداشتن فضای ورزشی. 9-مشکل حمل ونقل عمومی و گرانی کرایه سواری به لوشان 10- تخریب حمام عمومی در زلزله و بازسازی نشدن آن 11-پوشش نداشتن شبکه استانی سیمای گیلان( باران) 12-خسارات همه ساله خشکسالی و سرمازدگی محصولات کشاورزی 13-نداشتن خانه عالم 14-نداشتن کتابخانه عمومی 15-نیاز به تعمیر و مرمت مسجد حضرت ابوالفضل 16-گازکشی به روستا از طریق خط لوله بره سر به کلیشم در آینده 17-نداشتن گاردریل(حفاظ) جاده جیرنده به خرمکوه 18-تغییر نام روستای خره پو به خرمکوه به دلیل ثقیل و مبتذل بودن نام خره پو با توجه به این که نام خرمکوه در کلیه مکاتبات و پرونده تحصیلی و...به مدت 30 سال استفاده می شود. لطفا به اطلاع دولتمردان مخصوصا عزیز ما آقای احمدی نژاد برسانید
حمیدی 7 مهر 1389
با سلام منطقه خولشکوه از دیرباز متعلق به اهالی روستاهای خرمکوه کلیشم و ویه بوده ولی مدت بیست سال عده ای از فرصت طلبان و سودجویان آن را در قبضه قدرت کثیف خود گرفته اند و هر سه روستا از نعمت آب محروم شده اند.چرا مسئولین گیلان،استاندار و فرماندار و بخشدار عمارلو کاری برای مردم که از بی آبی رنج می برند نمی کنند؟چه جوابی برای مردم و درپیشگاه خدا دارن که بیست سال مردم آب خوردن ندارند؟
وارنا 24 مهر 1389
چرا همت گذشتگانمان از آیندگانمان افزونتر است؟
اگر همت والا و کوشش بلند نیاکانمان نبود امروز تاریخ بشر طوری دیگر رقم میخورد.شکوه و بزرگی در آن راه نداشت.ملتها با قلم تحقیر تحریر می شدند.دولتها بی ثبات و حکومت ها متذلل نشان داده می شدند.صنایع و فنون علوم و تکنیک های برتر در زندگی امروز جامعه بشری راه پیدا نمی کرد.امروز جامعه را بی تخت جمشید/نقش جهان.بیستون.طاق بستان/عالی قاپو/مسجد جامع اصفهان.کبود یزد.نقش رستم و رجب/بقعه شیخ صفی الدین.بازار تاریخی تبریز و اراک/بم و فلک الافلاک/سازه های آبی شوشتر/تخت سلیمان.چغازنبیل/سلطانیه/سلطانیه/پاسارگاد و...قابل درک و تصور برای بشر نبود اما امروز تاریخ بشر شکوه بی مثالش را از هنر ایرانی دارد اما هنر امروز ما چیست؟آیا چیزی جز تخریب کردن آثار تاریخی است؟چرا به التیام دردهای مردم زلزله زده همت نمی گماریم؟کوروش بزرگ هربامداد مضطرب بنظر می آمد علل را پرسیدند گفت:در این ادندیشه ام که فردا روزگار امتم را به بهترین شیوه سپری سازم/در پی راهکار نوینی هستم/اما مسولان شهرستان ما در پی راهکارهای نوین خدمت رسانی هستند یا خدمت گریزی؟
علی 11 دي 1389
با سلام
روستای خرمکوه (خره پو)در استان گیلان شهرستان رودبار بخش عمارلو قرار دارد.کسی شاید باور نکند 20 سال پس از زلزله 1369 این روستا از عواقب آن زلزله رنج می برد.
مشکلات فعلی روستای ما از قرار زیر است:
- نداشتن آب شرب بهداشتی بنابر اعلام مرکز بهداشت شهرتان رودبار.هم اکنون روستاییان خرمکوه به ناچار آب جوی های بالا دست را وارد لوله کشی قدیمی روستا نموده اند و از آن مصرف می کنند،به طوری در آب لیوان گل و لای قابل مشاهده است و طعم نامطبوعی دارد.
- خانه های مخروبه زلزله هنوز در محل باقی است و ستاد اسکان در آن موقع خیانت کرد و این مخروبه ها را در آن جا باقی گذاشت. و خانه های موقتی ساخته شد ،قرار بود بعد از دو سال خانه دائمی برای مردم ساخته شود ولی این کار هیچ موقع انجام نشد و مردمی که همه چیز را از دست داده ،با همان خانه ها کنار آمدند. نتیجه آن شد کسانی که توانستند از روستا به امید رفاه،در آمد و زندگی بهتر به مناطق حاشیه شهرهایی مثل قزوین و … مهاجرت کردن ،غافل از این در آن جا مشکلات جدیدی به سراغشان خواهد آمد.
- امروز روستا به شکل یک مخروبه بزرگی در آمده که مردمی فقیر اندکی مستمری از کمیته امداد می گیرند و در مشکلات خود غوطه ورند.وضعیت داخلی روستا تاسف بار است.فاضلابی که انواع آلودگی ها را دارد در کوچه رها شده!فضولات حیوانی در هر گوشه ای از روستا جمع آوری شده.کوچه ها و معابر تنگ و غیر قابل رفت و آمد که باید مواظب باشی به زمین نخوری.چهره های مردم بر اثر سرمای آب و هوای کوهستانی تیره شده و فقر از لباس و ظاهر اهالی نمایان است.باغاتی که در گذشته محصولاتی مثل گردو،فندق و غیره داشته امروز نفس های آخر را می کشد.شاید ۵ سال دیگر باید فقط باید در صحبت هیمان از روستایی به نام خُرّمکوه یاد بیاوریم.
- زمین های علفزار و چشمه بالا دست محل در زمین های منطقه خولشکوه توسط برخی اهالی کلیشم تصرف شده و خرمکوهی ها زمین ،آب آشامیدنی و آب کشاورزی این منطقه را نمی توانند استفاده نمایند.
-اما ماجرا این است که پس از زلزله سال ۶۹ کلشمی ها چشمه و به دنبال آن زمین های منطقه خولشکوه را تصرّف نموده ،پس از ورود نیروی انتظامی و درگیری کلیشمی ها با نیروی انتظامی و پیگیری های قضایی ،کلیشمی ها خسارت پرداخت نمودن و قرار شد زمین ها را باز پس دهند،که ای ن اتفاق نیفتاد.و هم چنان این مسئله به مدت ۲۰ سال وجود دارد.دلیل آن هم داشتن نفوذ و نیروهای در راس کارهای دولتی و تمکن مالی آنان بوده است.در همان ایام درگیری آقای صفر آقایی کلیشمی مدیر کل جهاد سازندگی استان گیلان بوده و پس از چند سال تمام زمین های متعلق به مردم محروم خرمکوه را مرتع و چراگاه دام های کلیشم اعلام کرد و با این کار آخرین ضربه را به مردم محروم خرمکوه وارد کرد.
روستایی که ۴ شهید ده ها جانباز ،ایثارگر در راه دفاع از انقلاب در،امروز هیچ دفاعی ندارد.امروز مردم این روستا هیچ دستاویز دیگری ندارند.تبعیض را در محرومیت زدایی به چشم خود می بینند.می بینند که در روستای کناریشان به دلیل نفوذ سیاسی و مالی دهه فجر ۸۸ ،۲۰ واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ساخته شده اما برای آن ها هیچ قدمی برداشته نمی شود.….خودمان را تسلی می دهیم .....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.