شمال نیوز: مدیرروابط عمومی سازمان صنعت معدن تجارت استان مازندران از راه اندازی 168 واحد تولیدی در استان مازندران در سال 94 خبرداد.

علی درویش متولی بااعلام این خبر بیان داشت: بخش صنعت و معدن نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور واستان مازندران ایفا می نماید درهمین راستا وباعنایت به سیاست های اجرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی درخصوص حمایت ازسرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مولد کشور بالاخص تولید،سرمایه گذاری انجام شده سال94 بخش صنعت دراستان 6606میلیارد ریال بوده که رشد 6/38 درصدی را نسبت به سال 93 داشته که این موضوع زمینه ساز ایجاد 3593 نفر اشتغال مستقیم در استان شده است و همچنین اشتغال 20515 نفری در حوزه بازرگانی واصناف براساس پروانه کسب صادرشده که به همین میزان اشتغال غیرمستقیم نیزایجادشده است.
وی درخصوص صادرات غیرنفتی استان مازندران ارزش هرتن صادرات 448دلار در سال 94 می باشد که 87درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است وصادرات فرآورده های گوشتی ،نوشابه وآب معدنی و فرآورده های لبنی درسال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ازلحاظ ارزشی 40%،20%و14% افزایش یافته است.
ایجاد خطوط منظم کشتیرانی به کشورهای حاشیه دریای خزر (CIS) باامکانات حمل ونقل کانتینری ،یارانه وتسهیلات ویژه توسط کشتیرانی دریای خزر

- اتمام ساخت پایانه صادراتی گل و گیاه
بهــره برداری از فاز اول پایانه صادراتــی گل و گیاهان زینتی غرب استان مازندران توسط شرکت آینده سازان بهشت پارس با سرمایه گذاری حدود هفتصد میلیارد ریال . تقویــت صادرات غیرنفتــی همواره به عنوان یک راهبــرد اولویت دار در برنامه های توسعه ای کشور، در راستای کاهش وابستگی به صادرات نفتی مطرح بوده است. تحقــق این راهبرد در گرو سیاســت گذاری ها و اقدامات دولت ها به منظور تقویت و تسهیــل صادرات این کالاهاست. ایجاد پایانه های صادراتی از جمله اقداماتی است که از سال 1383 توسط سازمان توسعه تجارت ایران در دستور کار قرار گرفته است. پایانه های صادراتــی را می توان در زمره زیرســاخت های لجستیکـــی با رویکــرد صادراتــی طبقه بندی نمود که با هدف کاهـــش هزینـــه های صادراتی، تسهیــل در دسترسی صادرکنندگان به بازارهای جهانی و افزایش رقابت پذیری محصولات تولید داخل معرفی شده اند.

- صدور مجوز پایانه صادراتی برنج و محصولات کشاورزی در شرق مازندران
صــدور مجوز پایانه صــادراتی برنج در شهرستان آمــل انجام و طرح مذکور توسط شرکت توسعه تجـارت برنـــج مازندران در زمینـــی به مساحت17هکتار با پیشرفت فیزیکی 60% در فاز یک در دست احداث می باشد.
صــــدور مجوز پایانه صادراتی محصولات کشـــاورزی شـــرق مازندران ( جویبار) انجام گرفته و در زمینی به مساحت 31 هکتار توســط شرکت روماک گستــــر پارس با سرمایه گذاری اولیه ثابت 1449 میلیارد ریال در دست احداث می باشد. موافقــت اصولی پایانه صادراتی خاویار و ماهیان خاویاری در جهت احیای جایگاه جهانی کشور در خصوص خاویار صادر شد.

- تهیه و تدوین سند توسعه صادرات مرکبات استان
بخش کشاورزی منبــع اصلی تامین کننده نیازهای اساسی جوامع در حال توسعه بوده و بیشترین اهمیت را در برنامه های توسعه ای کشورها دارا می باشــد . با توجه به رشد روز افزون جمعیـت کشورها از یکسو و محدودیت هرچه بیشتر منابع تولید از ســوی دیگر تامین مــواد غذایی به عنوان برترین و ضروری ترین عامل در کسب موفقیت در زمینه های استقلال اقتصادی و امنیت غذایی مطرح می گردد . از آنجائیکــه استــان مازنــدران به لطف و موهــبت الهی ، موقعیت جغرافیایـــی و آب و هوایــی دارای رتبـه های برتر تولید مرکبات و کیوی در سطح کشور می باشد لزوم برنامه ریزی با یک شاخص مشخص بخش های بازاریابی، تولید، فراوری و بسته بندی و حمل ونقل دردستور کار سازمان جهت صادرات این محصولات به بازارهای هدف قرار گرفت و تکلیف دستگاه های اجرایی استان در این سند مشخص گردید . - احیای شرکت نساجی مازندران و تعیین تکلیف مطالبات معوق پرسنل بازنشسته شرکت

- رفع توقیف و تعیین تکلیف شرکت خزر خز بعد از 17 سال
واحد صنعتی خزر خز در سال1361 با اشتغال حدود 500 نفر راه اندازی و در خلال سنوات 67 تا 71 کارگران این واحد تولیدی به هزار و دویست نفر پرسنــل افزایش یافته. به دلیل فعالیت اقتصــادی مطلوب محصولات خود را به چندین کشور صادر می نمود که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در سال78 تعطیل گردید. با پیگیری ها و حمایت های دستگـــاه های اجرایی ذیربط موضــوع رفع توقیف شـــرکت از بیمه البرز مرتفع و پس از خلع ید سرمایه گذار قبلی، سرمایه گذار جدید معرفی شد که این موضوع در سال 94 نهایی و موجبات اشتغال و سرمایه گذاری جدید در منطقه غرب استان را به دنبال خواهد داشت.

-تهیه و به روز رسانی شناسنامه ی 2000 واحد صنعتی استان
به روز رسانی اطلاعات واحدهای صنعتی که نقش بسزایی در برنامه ریزی استانی و کشوری خواهد داشت انجام گردیده و واحـــد های مورد نظر در هشت محـــور کلی (تامین منابع مالی، انرژی، مالیات، گمرک، تامین اجتماعـی، محیط زیست، بحران کارگری و...) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
-راه اندازی مجدد 11 واحد مهم استان که در سنوات گذشته تعطیل شده
در راستای راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی بزرگ استان مشکلات تعدادی از این واحد ها مورد بررسی قرار گرفت و پس از رفع معضلاتی همچون بدهی های معوق، مالیاتی ،تامین اجتماعـی و ... 11 واحد صنعتی استان به چرخه تولید بازگشتند که این موضوع از اولویت های اصلی دولت محترم و این سازمان در سال آتی نیز خواهد بود.
- کسب رتبه هشتم دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی در کشور
بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، این سازمان رتبه هشتم دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی را در بین استان های کشور دارد.
- تصویب 567 مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در قالب 145 جلسه استانی و شهرستانی و کسب رتبه نخست در کشور
- صدور مجوز تاسیس کارخانه فولاد در مازندران
-امضای تفاهــم نامه و آغاز فاز عملیاتــی پهنه اکتشافی به مساحت بیش از5300 کیلومتر مربع (قریب یک چهارم مساحت استان) با مشارکت شرکت سرمایه گذاری غدیر برای نخستین بار در مازندران
-برگزاری دو مرحله مزایده ی معادن بعد از 15 سال در استان مازندران
در راستای اجرای قانون معادن و به استناد ماده 66 آیین نامه اجرایی قانون یادشده، معادنی که در استان به دلایل مختلف سلب صلاحیت و یا فاقد بهـره برداری بوده اند به منظور حفظ و صیانت از ذخایر معدنی و تداوم بهره برداری در سال 94 به مزایده گذاشته شد و برندگان مزایده بر اساس ضوابط و مقررات نسبت به فعالسازی معدن اقدام و یا در شرف انجام می باشند.
- کاهـش عمده در تخلفات مربوط به برداشــت های غیر مجاز با توجه به افزایش نظارت و کنترل فعالیت حوزه معدن. بیشترین تخلفات برداشت های غیرمجاز در حوزه زمین های کشاورزی و بستر رودخانه ها صورت می گرفت که با پیگیریها و بازدیدهای صورت گرفته و همکاری ارگانهای مرتبط کاهش چشمگیری صورت گرفته است. در خصوص کنترل برداشتهای غیر مجاز در سطح استان بیش از 50 مورد مکاتبه با مراجع قضائی وپلیس پیشگیری و پاسگاههای انتظامی در حوزه های محل برداشت غیر مجاز وبیش از 10مورد پرونده مفتوح در دادگاههای سطح استان که در دست اقدام وپیگیری می باشد. -طرح بررسی و مستند سازی محدوده های اکتشافی.
طرح بررسی و مستندسازی محدوده های اکتشافی توسط شرکت مهندسین مشاور کان ایران اجرا گردیده و طی آن حداقل 50 محدوده اکتشافی قدیمی شناسایی و اطلاعات آنها جهت تصمیم گیـری بدست آمده و گزارش گردید، در صورت مزایده بعضی از آنها قابل واگذاری است.
مکان یابی ایجاد مجتمع شن و ماسه بزرگ مقیاس در پنج نقطه استان.
-کاهـش عمده در تخلفات مربوط به برداشــت های غیر مجاز با توجه به افزایش نظارت و کنترل فعالیت حوزه معدن
بیشترین تخلفات برداشت های غیرمجاز در حوزه زمین های کشاورزی و بستر رودخانه ها صورت می گرفت که با پیگیریها و بازدیدهای صورت گرفته و همکاری ارگانهای مرتبط کاهش چشمگیری صورت گرفته است. در خصوص کنترل برداشتهای غیر مجاز در سطح استان بیش از 50 مورد مکاتبه با مراجع قضائی وپلیس پیشگیری و پاسگاههای انتظامی در حوزه های محل برداشت غیر مجاز وبیش از 10مورد پرونده مفتوح در دادگاههای سطح استان که در دست اقدام وپیگیری می باشد.
-طرح بررسی و مستند سازی محدوده های اکتشافی.
طرح بررسی و مستندسازی محدوده های اکتشافی توسط شرکت مهندسین مشاور کان ایران اجرا گردیده و طی آن حداقل 50 محدوده اکتشافی قدیمی شناسایی و اطلاعات آنها جهت تصمیم گیـری بدست آمده و گزارش گردید، در صورت مزایده بعضی از آنها قابل واگذاری است.
مکان یابی ایجاد مجتمع شن و ماسه بزرگ مقیاس در پنج نقطه استان.

-صدور مجوز اکتشاف برای معادن طبقه دو و بالاتر مانند سنگ آهن برای نخستین بار در مازندران
دوفقره پروانه اکتشاف درمنطقه تنکابن وعلم کوه که هرکدام به مساحتهای 5/14 و4/11 کیلومترمربع می باشد، که هر کدام دارای ذخیره بسیاربالا وباعیارمناسب برای اولین بار صادرگردیده ودر ضمن دو مورد دیگر از ماده معدنی آهن به پروانه های بهره برداری درمنطقه کیاسر الحاق گردیده است که این موضوع استان را از نظر جایگاه معدنی در کشور به رتبه های بالاتر سوق داده است. -برگــزاری همایش اقتصاد مقاومتی وحمایت قضایــی و کمیته حمایـت قضایی از -سرمایه گذاری جهت حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران

- رتبه نخست کشور در مبارزه با برندهای غیر مجاز خارجی در راستای حمایت از تولید داخل استان مازندران پیشنهاد دهنده برخورد با برندهای غیر مجــاز خارجی در راستای حمایت از تولید داخل با توجـه به گزارشهای ملی، هیچ برند خارجی دارای مجوز و ثبت شده رسمی در داخل کشور وجود ندارد لذا به جهت آثار و تبعات منفی فعالیت این گونه واحدها که در سطح کشور و استان متاسفانه روز به روز بر تعداد آنها افزوده می گردد، گزارشی از وضعیت موجود از سوی این سازمان به وزارت متبوع ارسال و بر این اسا س موضوع ساماندهی فروشگاههای بزرگ با برند خارجی به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار تمامی سازمانهای صنعت، معدن وتجارت سراسر کشور قرار گرفت.

- در حوزه فرش :
کسب رتبه اول المپیاد دانشجویی در رشته بافت کسب رتبه اول در جشنواره گره زرین در رشته بافت پرداخت مبلغ 30 میلیارد ريال تسهیلات در حوزه فرش از محل صندوق کارآفرینی امید و مشاغل خانگی حضور فعال فرش مازندران در نمایشگاه بین المللی فرش تهران پس از 10 سال وقفه

چاپ
Page created in 0.038 seconds.